Autorahoittaja alkoi kaupata kuluttajille päästöoikeuksia – maksaisitko kympin kuussa ilmastotekona?

Julkaistu:

ILMASTO
Autorahoituspalvelu tarjoaa on nyt mahdollisuuden estää ajetuista kilometreistä aiheutuvat päästövaikutukset
Autorahoittaja Santander tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden estää autoilusta aiheutuvat päästövaikutukset rahaa vastaan samaan tapaan kuin lentoyhtiöt ovat jo aiemmin toimineet.

Uudessa Green All in One -palvelussa autoilun tuottamat hiilidioksidipäästöt mitätöidään ostamalla päästöoikeuksia päästökauppajärjestelmästä. Green All in One on lisätuote jo olemassa olevaan Santanderin All in One -autorahoitukseen. Rahoitussopimuksessa asiakas saa uuden auton käyttöönsä 24 tai 36 kuukauden sopimuksella ja haluamillaan kilometreillä sekä lisäpalveluilla. Green All in Onen myötä palveluun saa kuukausimaksulla mukaan autoilun tuottamien päästöjen mitätöinnin, josta huolehtii Santanderin yhteistyökumppani CO2Esto. Se hoitaa päästöjen mitätöinnin toteutumisesta ostamalla päästöoikeuksia pois EU:n päästökaupan kiintiöstä.

– Ostetut oikeudet ovat pois Euroopan suurimpien päästölähteiden käytöstä, ja siten vastaava määrä hiilidioksidipäästöjä jää syntymättä niissä, yksi CO2Eston perustajista Matti Tähtinen kertoo.

Keskimäärin päästöjen mitätöinti maksaa noin 10 euroa kuussa. Palvelun hintaan vaikuttavat auton CO2-arvo sekä sopimuskilometrit. Summa käytetään lyhentämättömänä päästöoikeuksien mitätöintiin ja yhteistyökumppanimme palvelun kattamiseen.

– Uuden auton hankinnassa kannattaakin ensisijaisesti miettiä, millaiseen käyttötarpeeseen auton hankkii. Yhtä ja oikeaa käyttövoimaa ei ole, vaan auton käyttötarve, maantieteellinen alue sekä ajomatkat ovat ratkaisevassa roolissa oikeaa ajoneuvoa valittaessa. Jos ajaa paljon, ovat esimerkiksi uudet, puhtaat dieselit järkeviä valintoja, kertoo Santander Consumer Financen liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen.

Ota kantaa

Olisitko valmis ostamaan noin kymmenellä eurolla päästöoikeuksia kerran kuukaudessa?

Kyllä 10% En osaa sanoa 6% En 84%
Ääniä yhteensä 3133

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt