Kommentti: Ajatushautomosta pöllähti höttöä – yksityisautoilun vastustaja unohtaa monta faktaa

Julkaistu:

AUTOILU
Ehdotukset yksityisautoilun lopettamisesta ovat ideologista höttöä. Tuollaiset puheet eivät toimi nyt eikä edes tulevaisuuden liikennemalleissa.
Taas on saatu lukea lukuisten ideahautomoiden, yliopistoprofessorien ja muiden aktiivisten yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuvien ajattelijoiden mietteitä siitä, millä Suomi voi tehdä oman osansa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Aseita tähän ihmiskuntaa ja erityisesti sen infraa ja rakenteita uhkaavaan katastrofiin tuntuu kuitenkin aina olevan tarjolla vain tasan yksi: yksityisautoilun lopettaminen.

Uutta yhteiskuntajärjestystä Suomeen ajavan Pareconin varapuheenjohtaja Joona-Hermanni Mäkinen vaatii Yleisradion kolumnissaan, että Suomessa on nopeassa aikataulussa pyrittävä eroon autoilusta. Tähän Mäkinen ottaa selkänojaa tietysti autoilun hiilidioksidipäästöistä, tieliikenteen kuolonuhreista sekä niiden ihan oikeiden saasteiden haittavaikutuksista – siis vaikkapa sen mustan nokitangon, jota pukkaa vanhojen dieselautojen tai kuorma-autojen pakoputkesta. Tämä kaikki olisi kolumnin mukaan korvattavissa julkisella liikenteellä.

Muistutuksena joonahermanneille: yksityisautoilu on sellainen liikkumisen muoto, joka takaa käyttäjälleen tavan päästä paikasta toiseen haluamallaan aikataululla, valitsemassaan seurassa ja käyttämällä sitä reittiä minkä parhaaksi näkee. Eikä esimerkiksi satunnaisena ajankohtana, käyttäen Helsingin seudulla poikittais-pitkittäiseen yhdistelmään puolitoista tuntia autolla siihen kuluvan vartin sijaan. Minulla ei yrittäjänä ainakaan ole varaa matkustaa bussilla.

Suomen kaltaisessa, harvaan asutussa maassa se on käytännössä ainoa mahdollinen liikkumismuoto noin kolmelle miljoonalle asukkaalle, jos kuvitellaan että ne loput kaksi ja puoli miljoonaa sattuvat asumaan kaupungeissa ja käymään virka-aikaan töissä. Jos arvio menee pieleen, ei se muuta faktaa kuin kylmempään suuntaan.

Toisin kuin Mäkinen kolumnissaan väittää, autoilu ei kuulu suurimpiin hiilidioksidipäästöjen aiheuttajiin Suomessa. Meillä koko liikennesektorin lasketaan tuottavan noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä, ja tästä määrästä noin puolet (eli 9,1 prosenttia) tulee kaikesta tieliikenteestä.

On täysin kiistatonta, ja olen aivan samaa mieltä, että Co2-päästöjä pitää leikata, vaikka toki Suomi on jo tähänkin asti ollut yksi harvoista maista, jossa hiilidioksidipäästöjen määrä on laskenut viime vuosina. Muutamia prosentteja, mutta kuitenkin on laskenut, samaan aikaan kun lähes kaikkialla muualla ne ovat nousseet. Tämä siis siitä huolimatta, että yksityisautoilla liikuttujen kilometrien määrä on kasvanut käytännössä kaikkialla maassamme. Näillä bensan hinnoilla määrä lienee kuitenkin kasvanut ihan tarpeesta – ehkä julkinen liikenne ei tosiaan ole maaseuduilla tai edes kuntakeskuksissa kehittynyt mihinkään.

 

Ajatushautomoiden pöytien ääressä tunnutaan unohtavan myös sellainen pikkujuttu kuin teknologian kehitys.

Sitä paitsi yksityisautoilua suurempia kasvihuonekaasupäästäjiä, jopa sen nykyisessä fossiilisiin polttoaineisiin perustuvassa muodossa, Suomessa ovat esimerkiksi energiateollisuus (26,7%), maankäyttö ja sen muutokset (15%) sekä teollisuus ja rakentaminen (10,1%). Teollisuustuotanto ja tuotteiden käyttökin vastaavat 8,5 % kasvihuonekaasujen päästöistä. Kuinkahan paljon helpompaa ja halvempaa olisi muuttaa sähkön- ja lämmöntuotanto päästöttömäksi kuin rakentaa satoja miljardeja maksava kokonaan uusi liikennejärjestelmä?

Pelottavinta kuitenkin on, että ajatushautomoiden pöytien ääressä tunnutaan unohtavan myös sellainen pikkujuttu kuin teknologian kehitys. On jotenkin älyllisesti väsynyttä nojata jo ties kuinka monen vuoden takaiseen Volkswagenin päästöskandaaliin esimerkkinä yhtään mistään, kun vuoden 2020-2021 tienoilla käytännössä kaikki eurooppalaiset autonvalmistajat tuovat myyntiin suuren määrän paikallispäästöttömiä sähköautoja, joiden elinkaaren aikaiset päästöt ovat nekin varsin vähäiset. Samaan aikaan meillä uutisoidaan hankkeesta kehittää teollisuuslaitosten savupiippupäästöjen hiilidioksidista uusia kierrätyspolttoaineita ja sähköautojen nopeasta esiinmarssista.

Mäkinen nostaa kolumnissaan esiin myös hataralla pohjalla olevan väitteen tieinfran varaaman tilan kustannuksista yhteiskunnalle, ihan kuin kovasti tapetille nostettava raideliikenne ei vaatisi turva-alueita ympärilleen tai pitäisi melua. Helsinki, kaiketi Suomen ainoa jotenkin kaupungiksi laskettava kylä, muuten näyttää tuuhean metsän keskeltä kohoavalta viehättävältä kyläpahaselta ilmasta käsin. Rakennusmaa täältä ei lopu kesken.

Alkaa tuntua, että kun autoteollisuus on reagoinut nopeasti ja kääntänyt kelkan kohti päästötöntä liikennettä, on näissä ajatushautomoissa iskenyt paniikki päälle: millä asein vastaisuudessa vastustetaan yksityisautoilua? Jollainhan on estettävä, ettei hallintoalamainen pääse itse päättämään tekemisistään ja menemisistään, koska onhan kontrolli aina parempi kuin luottamus.

Sitä paitsi auto kertoo usein hyvin käyttäjänsä sosioekonomisen statuksen. Kiusallistahan sellainen on.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt