Päästöttömästi maailman ympäri kulkeva vetyvene nyt Helsingissä – Toyota kiinnostunut syystäkin ”ikiliikkujasta”

Julkaistu:

Päästöttömyys
Maanantai-iltaan saakka on yksi syy lisää käydä Helsingin Kauppatorilla.
Torin vieressä Lyypekinlaiturissa on nähtävillä ainutlaatuinen vetyvene Energy Observer.

Energy Observer on melkein kuin ikiliikkuja. Se saa kaiken energiansa luonnosta, joten sen hiilidioksidi- ja partikkelipäästöt ovat pyöreä nolla. Voimaa tarvitaan välillä liikkumiseen, valoihin, ruoanlaittoon ja vastaaviin, mutta se kaikki saadaan aikaiseksi päästöttömäksi. Missiona on ollut todistaa, että energian voi saada luonnosta vahingoittamatta luontoa ja tuhlaamatta sitä.

Kuusivuotisen projektin käynnistivät valtameripurjehtija Victorien Erussard ja ammattisukeltaja ja elokuvatuottaja Jérome Delafosse. Lähtökohtana on avomerikilpailuissa käytetty vene, josta rakennettiin liikkuva laboratorio, Energy Observer. Heti venettä katsoessa huomaa valtavan määrän aurinkopaneeleita, jotka kattavat oikeastaan koko veneen pinnan.

Niiden määrää lisättiin viime talvena ja nyt paneeleita on yhteensä 168 neliömetrin verran. Viime talvena venettä muutettiin lisäämällä Oceanwings-siivet, joilla saadaan nopeutta ja tehokkuutta. Siivet kääntyvät täysin automaattisesti niin, että tuulesta saadaan ”kaikki irti”. Kun vene etenee purjeiden avulla, voidaan potkureita käyttää energian keräämiseen.

Kaikki veneessä tarvittava vesi saadaan merivedestä puhdistamalla. Siinä ei ole vielä mitään ihmeellistä, sillä samaa ratkaisua käytetään nykyisin yleisesti laivoilla eli merivedestä otetaan suola pois ja se UV-käsitellään talouskäyttöön sopivaksi. Mutta sitten jatketaan eteenpäin ja osa vedestä deionisoidaan ja siitä tehdään elektrolyysillä vetyä. Tuohon tarvittava litiumioniakkuihin varastoitu virta saadaan aurinkopaneeleilla ja tuuliturbiineilla.

Tuulienergian keräämisen ansiosta elektrolyysiä eli vedyn tuotantoa voidaan pitää yllä myös purjehdittaessa. Parina edellisenä vuonna siihen pystyttiin vain satamissa ollessa. Veneessä on kahdeksan vetytankkia, joihin mahtuu kuhunkin 64 kiloa vetyä 350 barin paineessa. Ja nyt tullaan vedyn etuun sähköön verrattuna. Vastaava määrä energiaa akuissa nostaisi veneen painoa 14 tonnilla.


Toyotan kiinnostus projektiin johtuu tästä energian varastoinnin pulmasta, joka on vastassa sähköautoissa. Sen takia uskotaan, että kymmenen vuoden kuluttua yhä suurempi osa uusien sähköautojen moottoreista saa energiansa vedystä.

Kuusi vuotta kestävässä projektissa yhdistetään kolmea uusiutuvaa energialähdettä, aurinkoa, tuulta ja vettä sekä kahta energian varastointitapaa eli akkuja ja vetyä. Energy Observer testaa tätä huipputeknologiaa äärimmäisissä olosuhteissa ja samalla alusta kehitetään yhä paremmaksi. Vuonna 2017 ja seuraavana vuonna purjehdittiin Välimerellä, mistä tänä vuonna tultiin Pohjolaan ja ensi vuonna matka jatkuu Aasiaan.

Tähän mennessä matkaa on kertynyt 12 000 merimailia eli lähes kaksinkertainen määrä kilometrejä. Kuusi vuotta kestävä projekti päättyy vuonna 2022, jolloin merimaileja on takana suunnitelmien mukaan 60 000. Energy Observer vierailee noiden vuosien aikana 101 satamassa. Helsingin pysähdys on järjestysluvultaan 39. Tulevaisuudesta kertovan veneen vieressä on sen matkasta ja tekniikasta kertova näyttely, joka on auki maanantaihin 10.6. saakka klo10-18.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt