IS koeajoi kolmen tonnin sähköskootterin – akku vie penkin alta tavaratilan

Julkaistu:

Koeajo
Niu M+ Sport on näpäkkä sähköskootteri pikkumatkoille.
Sähköskoottereista odotetaan seuraavaa hittituotetta kaksipyöräisten markkinoille kaupunkikäyttöön. Sähköpolkupyörät ovat jo yhä useammalle kaupunkisukkuloijalle tuttuja, eikä hyppäys sähkömopon selkään ole suuren suuri. Selkeästi erottuva ryhmänsä ovat sellaiset työmatkalaiset, joiden siirtymä suuntaansa ei kasva liian pitkäksi, mutta jotka eivät töihin voi kävellä. Sen vuoksi työikäiset aikuiset ovat kasvava ryhmä sähköskoottereiden ostajana.


Perinteisesti 15-vuotiaat ovat olleet mopojen ja skoottereiden suurin käyttäjäryhmä, mutta uusien sähköskootterien ostajat ovat yhä useammin aikuisia. Keski-Euroopassa aikuiset ovat perinteisesti mopoilleet. Nyt samaa ilmiötä odotetaan saapuvaksi myös Suomeen.
– Vastoin ennakko-odotuksia Ruotsissa ja Hollannissa Niu-sähköskoottereista jopa 80 prosenttia on myyty työikäisille aikuisille. Etenkin keski-ikäiset naiset ovat olleet skoottereista innoissaan. Myös Suomessa aikuisten kiinnostus sähköskoottereihin näyttää olevan kasvussa, sanoo maahantuojan tuotepäällikkö Ulf Lemström.


Sähkömopon selkään on vaivaton siirtyä. Niu M+ Sportin Istumakorkeus on 73 senttiä, mikä soveltuu keskimittaiselle aikuiselle vielä kohtuullisen hyvin, lyhyemmille mainiosti. Sähköskootteria voi yhdellä latauksella ajaa noin 100 kilometriä, hyvissä olosuhteissa ylikin. Se on kaupungissa monen tunnin ajo, ja riittää kohderyhmän asiakkaille hyvin.

Ruotsissa valtaosa sähköskoottereista onkin myyty suurimpiin kaupunkeihin. Siirrettävän akun ansiosta skootterin voi ladata sisälläkin, tavallisesta sähköpistokkeesta. Yhden latauksen hinta on noin 20 senttiä, eikä laitteella ole perinteistä huolto-ohjelmaa, joten käyttökustannukset jäävät varsin pieniksi.


M+ Sportin ajaminen on helppoa. Pienistä pyöristä ja kompaktista koosta huolimatta mopo on vakaa ajettava, ja varsinkin kiihtyvyys on rivakkaa suuremmallakin kuormalla. Jousitus kantaa ainakin 100 kiloon saakka asiallisesti. Jarrut pitävät napakasti. Toisaalta kevyen, 60-kiloisen mopon hallinta on juuri kaupunkipyörittelyssä näppärän sujuvaa.
Akku on mopon istuimen alla, josta se on helppo napata mukaan sisälle, jos lataus ulkona ei onnistu. Harmittamaan sen sijaan jää, ettei mopossa ole kypärälle enää penkin alla totuttua lukollista säilytystilaa.

Niussa on uusia älyominaisuuksia, sisäänrakennettu GPS ja mobiiliyhteys. Niiden avulla sähköskootterin käyttö on totuttua nykyaikaisempaa – mopoon saa yhteyden etänä älypuhelimen sovelluksen avulla. Näin voi tarkistaa esimerkiksi akun varaus- tai lataustilanteen milloin haluaa.

Niu M+ Sport

Moottori sähkömoottori, 1,2 kW (1,6 hv)

Suorituskyky huippunopeus 45 km/h

CO2-päästöt 0 g/km

Toimintamatka 100+ km

Voimansiirto A1, takaveto

Mitat p 1725, l 657, k 1043 mm, omamassa 60 kg

Hinta 2990 euroa

KIITÄMME:

- Näppärää käsiteltävyyttä

- Värinätöntä ja äänetöntä kulkupuolta

MOITIMME:

- Tavarasäilön puutetta

- Mopojen yleisiä rajoitteita

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt