Hallituspaperit: Taloyhtiöiden sähköautoremontit tulossa mahdollisiksi ”ilman osakkeenomistajien yksimielisyyttä”

Julkaistu:

Lainsäädäntö
Uudistus on osa uuden hallitusohjelman ”Hiilineutraali ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi” -nimistä asiakokonaisuutta.
”Asunto-osakeyhtiölakia tulee muuttaa siten, että (taloyhtiön omistaman kiinteistön, toim. huom.) sähköjärjestelmään sähköautojen latausta varten tehtävät muutokset olisivat mahdollisia ilman osakkeenomistajien yksimielisyyttä.”

Sanatarkasti näin kertoo nyt Antti Rinteen (sd) hallituksen uunituoreen hallitusohjelman liitedokumentti numero kahdeksan, otsikolla ”Liikenneryhmässä esille nousseet MAL-kehittämisajatukset kirjattuna”.

Vielä toistaiseksi laki lähtee siitä, että yhtiön omistamille pysäköintipaikoille rakennettavien latauspisteiden taakse tarvitaan vähintään puolet ja joissain tapauksissa jopa kaksi kolmasosaa asunto-osakeyhtiön osakkaiden edustamista äänistä.

Taloyhtiöillä tai kiinteistöjen omistajilla ylipäätään ei myöskään ole tällä hetkellä minkäänlaista lakiin kirjattua velvollisuutta toteuttaa sähköautoille yhtäkään latauspistettä, olipa vaikkapa kohteen korjaushanketilanne minkälainen tahansa.

Siksi hallitusohjelmaan on merkitty myös kirjaus, jonka mukaan ”asetetaan vähimmäismäärät sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamiselle kiinteistöissä laajamittaisten remonttien yhteydessä”.
Suomen kymmenien tuhansien taloyhtiöiden osakkaille asunto-osakeyhtiölakiin tehtävä muutos tarkoittaisi käytännössä muun muassa sitä, että latauspaikkojen maksajiksi päätyisi lakimuutoksen toteutuessa entistä enemmän myös sellaisia osakkaita jotka eivät itse koe hyötyvänsä latausmahdollisuuksista välttämättä mitenkään.

Kaikkein kalleimmat sähköautojen latauspaikkahankkeet ovat taloyhtiöissä tyypillisesti sellaisia, joissa asennettavien latauspisteiden määrä ylittää kiinteistön sähköjärjestelmän salliman rajan.

Latauspaikkojen tuottamiin kustannuksiin kuuluvat mahdollisten liittymämuutoskustannusten ohella aina myös erilaiset rakennus-, korjaus- ja energiakustannukset.

Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että muutama latauspiste on tyypillisesti mahdollista rakentaa ilman sähköjärjestelmään tehtäviä muutoksia, mutta ladattavien autojen määrän kasvaessa tarpeeksi sähköliittymän raja tulee aina jossain vaiheessa vastaan.

Ota kantaa

Oletko osakkaana asunto-osakeyhtiössä?

Olen 69% En ole 28% En tiedä 3%
Ääniä yhteensä 6726

Kuinka suuri enemmistö tarvitaan?

Jos osaan taloyhtiön hallinnassa olevista autopaikoista rakennetaan latauspisteitä, tarvitaan yksinkertainen enemmistö yhtiökokouksessa. Osalla tarkoitetaan tässä yhteydessä autopaikkoja, jotka pystytään muuttamaan latauspisteiksi sähköjärjestelmän nykyisen kapasiteetin puitteissa.

Jos osakkaat itse haluavat hankkia latauspisteitä osaan autopaikoista (vähemmistöosakkaiden hanke), ehdotusta puoltamaan tarvitaan vähintään 2/3 kokouksessa edustettuina olevista osakkeista ja annetuista äänistä.

Lähde: Motiva

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt