Hallituksen liikenneverouudistuksen valmistelu alkaa – ensimmäinen tärkeä päivämäärä jo ensi vuonna

Tuleva autoilun ja liikenteen verouudistus on osa ”kestävän verotuksen tiekartaksi” nimettyä lainvalmistelupakettia.

Antti Rinteen (sd) hallitus aloittaa ”ilmastotavoitetta palvelevan kestävän verotuksen tiekartan” valmistelun.

5.6.2019 9:09

Hallitusohjelman mukaan Antti Rinteen (sd) hallitus aloittaa ”ilmastotavoitetta palvelevan kestävän verotuksen tiekartan” valmistelun. Kokonaisuuteen kuuluvat liikenteen verotuksen uudistuksen ohella myös kiertotalouden edistäminen, energiaverotuksen uudistus sekä päästöihin perustuvan kulutusverotuksen selvittäminen. Tiekartan ensimmäisen vaiheen on tarkoitus valmistua vuoden 2020 kehysriiheen mennessä eli käytännössä noin ensi vuoden maalis-huhtikuussa.

Hallitusohjelmassa todetaan myös, että vaadittavat päästövähennykset sekä niihin liittyvä liikenteen käyttövoimien nopea muutos ovat luonteeltaan ”merkittäviä”. Siksi ”muutoksiin liittyen käynnistetään työ, joka tähtää tätä hallituskautta pidemmällä aikajaksolla liikenteen verotuksen fiskaalisen pohjan turvaamiseen.”

Talouskieltä edustava fiskaalisuus tarkoittaa valtion tuloja, eli käytännössä verorahavirran turvaamista myös tilanteessa, jossa kansalaisten siirtyminen sähköautoihin mahdollisesti jopa romahduttaa valtion tällä hetkellä bensiinistä ja dieselpolttonesteestä keräämät miljardien eurojen polttoaineverotulot.

Liikenteen vero- ja maksu-uudistuksen jälkeen kerättävien verojen määrästä hallitusohjelma toteaa varsin kryptisesti, että ”uudistus toteutetaan vaiheittain siten, että verotuksen taso muuttuu suunnitelmallisesti päästötavoitteet huomioon ottaen.”

Sitä, tarkoittaako verotuksen tason muuttaminen liikenteen verojen kiristymistä vai laskemista, ei tekstissä kerrota. Arvailla kuitenkin voi, että laskemisesta tuskin lienee kyse, sillä hallitusohjelmassa mainitaan esimerkiksi perusdieseliä alemmin verotetun ammattidieselin käyttöönotto. Tällaiselle erikoishinnoitetulle ammattidieselille tuskin lie tarvetta, ellei dieselin hinta ole tasolla jossa se vaikuttaa haitallisesti jo koko kuljetus- ja logistiikkaalan toimintaan.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?