Kommentti: Mitkäköhän autoilun veroista tällä kertaa nousevat? Tässä arvaus kohteista - Autot - Ilta-Sanomat

Kommentti: Mitkäköhän autoilun veroista tällä kertaa nousevat? Tässä arvaus kohteista

Hallitusneuvottelujen loppumetrit häämöttävät Helsingin Säätytalolla. Mutta mitä mahtaakaan olla tiedossa tavalliselle tienkuluttajalle?

Autoilun ja liikenteen puolella haittaveroiksi lasketaan tyypillisesti erilaiset auton käyttämiseen sidotut verot. Niihin kuuluvat esimerkiksi polttoaine- ja ajoneuvoverot.

29.5.2019 16:16

Ensin faktaa, sitten hieman spekulaatiota:

Tällä hetkellä tiedetään, että hallitusneuvotteluiden vetäjä, Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne on kertonut ensi hallituskaudelle tulossa olevista noin 700 miljoonan euron veronkorotuksista.

Ja sekin on jo ehditty sanoa ääneen, että osa näistä ”uusista tuloista” aiotaan kerätä erilaisilla haitta- ja ympäristöveroilla.

Vaan mistä ja miten? Spekulatiivinen arvioni kuuluu, että ainakin perinteinen veroaakkosten alkupää – autoilu, bensa ja niin edespäin – ovat kuviossa varsin vahvasti mukana.

Kassan kerryttämisen ohella autoilun lisäverotus sopisi nimittäin hyvin paitsi vuosikausia vatvottuun ja matkan varrella yhä enemmän ympäristöllä perustelluksi muuttuneeseen liikenneveroremonttiprojektiin, mutta myös moniin hallitusneuvotteluissa mukana olevien tahojen aiempiin ulostuloihin.

Kyseisten faktojen valossa oma veikkaukseni on, että ainakin fossiilisten polttoaineiden valmisteveroja korotetaan (arvaukseni 3-5 senttiä litralta), minkä ohella myös kilometrikorvauksia leikataan.

Lisäksi ajoneuvoveron progressiota kasvatetaan eli vuotuista käyttöverotusta kevennetään kaikkein pienipäästöisimpien ajoneuvojen osalta – ynnä kovennetaan jossain kohtaa käyrää nykyisestä sitä enemmän, mitä enemmän auton papereista löytyy laskennallisia hiilipäästögrammoja.

Enkä ihan valtavasti yllättyisi, jos listalta löytyisivät myös isoille kaupungeille sallittavat tiemaksut – tietenkin viestinnällisesti mahdollisimman pehmeästi muotoiluina eli niin sanottuna kokeiluna (jota voidaan tietenkin jatkaa suomalaiseen autoverotyyliin vaikka maailman tappiin saakka).

Helsingin, Espoon, Vantaan (ja ehkä Tampereenkin) tiemaksut voisivat sopia hyvin myös vaa’ankielipuolue keskustalle, jonka yksi lappilainen kansanedustaja lähestyi hiljattain mediaa tiemaksuvaatimuksella joka kuului sanatarkasti näin: ”Pääkaupunkiseudulle on rakennettu kymmenillä miljardeilla euroilla toimiva joukkoliikennejärjestelmä. On täysin välttämätöntä, että ihmisiä kannustetaan käyttämään sitä kovalla kädellä.”

 Lupaan syödä julkisesti yhden (1) vappuhatun, jos...

Toki on aivan mahdollista, että olen näissä arvauksissani aivan hiilinielussa.

Lupaan kuitenkin syödä julkisesti yhden (1) vappuhatun, jos yhtäkään tässä jutussa mainitusta verosta ei löydy parhaillaan kovasti tuloaan tekevästä Rinteen hallitusohjelmasta.

Jollainhan ne menneen vapun sataset sun muut uudet miljardimenot on rahoitettava, siitä ei tälläkään kertaa pääse mihinkään.

Aa, bee...

Valtion verotulot tieliikenteestä

Valtio kerää tieliikenteestä erilaisia verotuloja ja muita maksuja. Suurin yksittäinen verolaji on polttoaineiden valmistevero, jota kerätään bensiinistä ja dieselpolttonesteestä.

Lisäksi henkilö- ja pakettiautojen ja moottoripyörien ensirekisteröinnin yhteydessä kerätään kertaluonteinen autovero.

Valtio kerää lisäksi henkilö-, paketti- ja kuorma-autoilta ajoneuvoveroa, joka jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon. Käyttövoimaveroa peritään kaikilta muilta ajoneuvoilta, paitsi bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta.

Lisäksi tieliikenteeltä kerätään vakuutusmaksuveroja sekä erilaisia arvonlisäveroja, muun muassa uuden auton hankinnan sekä autojen huolto- ja korjaustoiminnan palveluista.

Valtion verotulot tieliikenteestä ovat kasvaneet 2010-luvulla yli 8 miljardiin euroon.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?