Škoda-faneilla iso muutos edessä – ensi vuoden myynnistä joka kolmas ladataan pistokkeella

Julkaistu:

Hybridisaatio
Škodalla on kova tavoite: ensi vuonna joka kolmas myyty uusi Škoda on pistokkeella ladattava hybridi.
Škoda uudistaa koko Superb-mallisarjan, mutta se jäi Bratislavassa jääkiekon MM-kisojen yhteyteen järjestetyssä esittelyssä sivuosaan sähköistymisen rinnalla.

Yhtiön pääjohtaja Bernhard Maier korosti sähköautojen myynnin nopeaa kasvua, jossa Škoda haluaa olla mukana. Eikä vain mukana, vaan mieluummin trendin kärjessä.

Hän totesi Škodan seuraavan tilannetta ja toimivan sen mukaan. Autojen sähköistymisessä noudatetaan merkin Simply clever -filosofiaa. Maierin mukaan se tarkoittaa tässä tapauksessa pitkää toimintamatkaa, lyhyttä latausaikaa ja kohtuullista hintaa.

Škodan uudet iV-mallit muodostavat eräänlaisen sähköisen alamerkin yhtiössä. Nyt esitellyt Citigoe iV ja Superb iV saavat ensi vuonna seurakseen kaksi sähköautoa, jotka tehdään Volkswagen Groupin nimenomaan sähköautoja varten suunnitellulle MEB-perusrakenteelle. Tämäkin on vasta alkua, sillä 2022 mallistossa on toistakymmentä sähköistettyä automallia.

Kaupallisesti tärkein Bratislavassa esitellyistä uutuuksista on kuitenkin uudistunut Superb. Vuosituhannen vaihteessa ensi kerran nähty malli on kasvattanut suosiotaan sukupolvi toisensa jälkeen.

Neljä vuotta sitten esiteltyä kolmatta painosta on nyt hiottu pienen pienillä muotoilun muutoksilla. Etusäleikkö on erilainen kuin ennen. Takana valot yhdistetään toisiinsa kromilistalla. Edessä aiempaa kapeammat ajovalot ovat aina ledit, ja saatavissa on ensimmäistä kertaa Škodan historiassa matriisiledit.

Kuljettajan apuna on uutena varusteena ennustava vakionopeudensäädin, joka ottaa huomioon tuulilasikameran ja navigaattorin antamat tiedot. Hätäjarrutusjärjestelmä on aiempaa monipuolisempi, ja se ohjaa auton tarpeen vaatiessa automaattisesti tien laitaan. Ohjaamossa puhelinkoloa on kasvatettu. Tavaratilaa voi järjestellä aiempaa monipuolisemmin.

 

Sähköistymisessä noudatetaan merkin Simply clever -filosofiaa.

Bensiini- ja dieselmoottorit ovat pääpiirteissään ennallaan, tosin niitäkin on päivitetty. Kolmesta dieselmoottorista vain keskimmäisen (2,0 litraa, 110 kW) saa halutessaan käsivalintaisen vaihteiston kanssa. Kolmesta bensiinimoottorista tuo mahdollisuus on vain pienimmän, 1,5-litraisen (110 kW) kanssa.

Kaikkien muiden moottorien kanssa tulee kaksoiskytkin- eli DSG-vaihteisto. Tehokkaimman bensiini- ja dieselmoottorin kanssa tulee aina vakiona neliveto. Ne ovat ainoat vaihtoehdot uuteen Superb Scoutiin, joka ilmestyy ensimmäisen kerran tähän mallisarjaan. Korin suojamuovit, etu- ja takapuskurien pohjapanssarimaiset osat ja 15 millimetriä korotettu maavara korostavat auton maasturimaisuutta. Nelivedon lisäksi myös ajotilavalinnoista löytyvä Offroad auttaa etenemistä huonoilla teillä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt