Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa”

Julkaistu:

MAALIONGELMA
Vantaalainen Joni Savolainen sai tilaamansa Tesla Model 3:n alkuvuodesta. Jo auton luovutusvaiheessa hän havaitsi maalipinnassa virheitä, mutta se oli vasta alkusoittoa.
Joni Savolainen marssi Model 3:n luovutustilaisuuteen maaliskuun viimeisenä päivänä. Teslan showroom-tilassa Vantaalla autoa tarkastellessaan Savolainen havaitsi auton maalipinnassa jälkiä, joita hän ei suostunut hyväksymään.

– Siellä oli erilaisia naarmuja ja ongelmia maalipinnassa, esimerkiksi maalipinnassa sellaisia läikkiä, jotka eivät lähteneet sormella pyyhittäessä. Meitä oli kaksi kaveria katsomassa autoa led-valon kanssa, ja reklamoin maalipinnan virheistä Teslalle. Pyysin heitä myös korjaamaan virheet kuntoon mahdollisimman nopeasti, sillä halusin auton pintaan tehtävän keraamisen pinnoituksen suojaamaan ja helpottamaan puhtaanapitoa. Tesla lupasi tarttua asiaan nopeasti, Savolainen kertoo.

Kovin nopeasti mitään ei tapahtunut, sillä Savolainen oli kertomansa mukaan Teslaan yhteydessä kuukauden aikana 5–10 kertaa, minkä jälkeen asiaan palattiin. Tuossa vaiheessa Savolainen myös oli pesettänyt auton ja kiinnittänyt huomiota maalipintaan, joka näytti aivan joltain muulta kuin 2 800 kilometriä ajetun, kuukauden ikäisen luksusauton maalipinnalta.


– Taisin reklamoida siinä vaiheessa Teslalle suullisesti, että maalipinta on ihan täyttä paskaa. Maali karisi irti auton helmoista, ovien muodoista sekä pyöränaukkojen takaa. Ensimmäinen reaktio Teslan työntekijältä oli, ettei vastaavia ole tullut vastaan.

– Toimitin tämän jälkeen Teslalle myös kirjallisen reklamaation ja valokuvia autosta. Vaatimukseni oli, että nämä pitää hoitaa kuntoon. Teslan Suomen-edustaja lopetti tässä vaiheessa kommunikaation suuntaani täysin. Vasta kun olin käynyt soittanut Teslalle neljä kertaa ja käynyt paikan päällä uudestaan kaksi kertaa vaatimassa vastausta reklamaatioon, minut otti vastaan huoltopäällikkö, Savolainen kertoo.

– Eniten ihmetytti, että tuossa vaiheessa Teslan huoltojärjestelmään tehty huoltomääräys autoni luovutuksen yhteydessä havaituista maalivioista oli mystisesti kadonnut järjestelmästä, eikä minulla siis ollut enää varattua takuukorjaukseen aikaa. En kuitenkaan saanut minkäänlaisia vastauksia kysymyksiini siellä, Joni Savolainen jatkaa.


Savolainen otti yhteyttä kuluttajaneuvontaan, joka puolestaan otti yhteyttä Teslaa Suomessa edustavaan Roadster Finland Oy:öön. Yhtiö vastasi Savolaiselle toukokuun 10. päivänä, etteivät 2 800 kilometrin aikana auton maalipintaan tulleet virheet kuulu takuun piiriin, ja että Savolainen voi korjauttaa ne itse omaan laskuunsa.

Savolainen hankki korjausarvion koko auton uudelleenmaalaamisesta, arvion loppusumma on pökerryttävä 5 263 euroa. Kun Tesla on kieltäytynyt korjaamasta auton maalipintaa, on Savolainen tehnyt asiasta kantelun Kilpailu- ja Kuluttajavirastoon (KKV).

Ilta-Sanomat pääsi tutustumaan Savolaisen aina käsin pestyyn autoon. Maalipinta vaikuttaa sormin tunnustelemalla normaalilta, mutta hiljattain pestyn auton maalipintaa sormin pyyhkimällä voi huomata, että mustaan pintaan jää selvästi naarmuja, jotka eivät ole sormista tulevaa rasvaa.

 

Huoltojärjestelmään tehty huoltomääräys autoni luovutuksen yhteydessä havaituista maalivioista oli mystisesti kadonnut järjestelmästä.

Myös auton maalipinta on tehtaan jäljiltä hyvin huonosti viimeistelty, maalia puuttuu oviaukoista ja luukuista niiden sisäpuolelta, mutta myös takaluukun rekisterikilven syvennyksestä, auton ulkopuolelta. Molemmissa takaovissa on puolikkaan kämmenen kokoiset laikut, joista näkee, että pohjamaali paistaa alta läpi.

– Enkä minä ole ainoa, jolla on näitä ongelmia. Olen kerännyt Facebookin Tesla-ryhmissä nyt 17 henkilöä, joiden autojen maalipinta on samanlaisessa kunnossa vain muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen. Sain myös hiljattain tiedon, että Kanadan Quebecissa on peräti 90 Tesla Model 3 -omistajaa, jotka ovat lähteneet lähestymään Teslaa reklamaatiomielessä, nimenomaan maalipinnan huonon laadun vuoksi.

Lopulta Savolainen teki asiasta myös rikosilmoituksen. Hän kokee tulleensa erehdytetyksi autoa tilatessa ja vastaanottaessa, ja ettei hänelle kerrottu kaikkia asioita autosta.
Tesla vetoaa omassa vastineessaan kuluttajaviranomaiselle, että ”Suomessa on tiellä suuri määrä suolaa, soraa ja muita epäpuhtauksia, jotka saadaan poistettua tiestöstä loppukevään aikana”.

Tesla ilmoittaa huoltopäällikkönsä äänellä, että kyseessä on normaali kuluminen.


Ilta-Sanomat kysyi Teslan viestinnästä asiaa vielä erikseen. Teslalta vastattiin, että se pysyttelee KKV:lle antamassaan lausunnossa.

– Minun mielestäni syy tähän on Teslan käyttämän maalin laatu. Eniten ongelma koskee sinisiä ja mustia autoja, joissa maali on kaikkein huonoimmassa kunnossa. Ja olisiko sitten valmistusprosessissa syntynyt kiire se juurisyy, Savolainen miettii.

Katso alla näkyvältä videolta, millaiselta Model 3 tuntui IS:n ensitestiajossa vuosi sitten keväällä Yhdysvalloissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt