Käytetty Hyundai Santa Fe testissä: Tosimiehelle iso auto pitkäksi aikaa pikkurahalla

Julkaistu:

Käytetyt autot
Ulkonäkö voi olla kolho, mutta mitä siitä: matkustamo on tilava, eikä 300 000 kilometriä taulussa ole vielä mitään.
Aikoinaan irvailin, että Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa on tosimies, kun hän kehtaa ajaa rumalla Hyundai Terracan -maasturilla. Kalle, jos et ole sitä vielä tehnyt, niin päivitä Terracan 300 000 kilometriä ajettuun Hyundai Santa Fehen!

Hyundai Terracan oli julmetun kulmikas ja ruma malli. Samalla siitä tuli minulle tosimiesten mitta. Niin rumalla autolla ajaa vain tosimies.

Mitsubishi Pajeroon perustuvaa Terracania valmistettiin vuodet 2002–2007. En tiedä, tarkoitettiinko tämä toisen polven Santa Fe korvaamaan Terracan Hyundain katumaasturimallistossa, mutta tämän päivän valossa se näyttää yhtä rumalta ja miehekkäältä kuin Terracan aikoinaan.


Onhan se tietysti paljon sulavampi ja pyöreämmin muotoiltu, mutta kyllä se ulospäin aika kolholta näyttää. Samalla tietysti myös erittäin miehekkäältä. Päätoimittajan runksutellessa pihaan yli 300 000 kilometriä ajetulla, vuosimallin 2006 Santa Fellä mietin, että tuollaisella ajavat vain miehet eikä marjanpoimijat. Se on kaukana nykypäivän ”mukamaastureista.”

Santa Fe näyttää ulospäin järeältä, muttei kuitenkaan aggressiiviselta. Siinä on se suurin ero näihin tämän päivän trendikkäisiin citymaastureihin.

Santa Fen kyyti ei ollut Kehä III:a ja sen jälkeen pätkän verran moottoritietäkin jyristellessä yhtään hullumpaa. Auto tuntui vankalta, ja heitinkin päätoimittajalle, että pitäisiköhän vaihtaa oma murheenkryynini (C-Mersu) tähän pari vuotta iäkkäämpään Santa Fehen.

Iäkkyydestään huolimatta Santa Fetä oli yllättävän ketterää käännellä kotipihassa. 2,2-litrainen moottori teki kulusta virkeää, ajoittain jopa kepeää. Kaikesta päätellen sen alustarakenne on onnistunut, ja se kestää myös aikaa. Ehkä meno olisi ollut vieläkin sutjakkaampaa, jos manuaalilaatikko ei olisi tupannut nykimään kiihdytyksissä.


Santa Fessä istutaan korkealla ja kulku on vakaata, ainakin isoksi ja korkeaksi maasturiksi. Ohjauspyörässä oli radion ja vakionopeuden ohjausnappulat. Ne tuntuivat turvalliselta, kun ei tarvinnut kurotella radiosta kanavia vaihdellessa.

Jos vaikkapa mutkaan liian kovaa ajettaessa tulee jarrutuksen paikka, ajonvakautus (ESP) vakauttaa ajoa automaattisesti yksittäisiä pyöriä jarruttaen. Nelivetokin jakaa voimaa etu- ja takapyörille tilanteen mukaan. Hyvissä olosuhteissa Santa Fe on aina käytännössä etuvetoinen, mutta kun tien pinta muuttuu hankalammiksi, tietokone ohjaa lisää vetovoimaa taka-akselille. Nappia painamalla voiman voi lukita jakautumaan akselin kesken tasan.

Lue lisää: Koeajossa käytetty Škoda Superb: Kannattaako maksaa saksalaisesta 10 000 enemmän välttääkseen ”pirkka-Audin” leiman

Meno kilometrejä nielleellä yksilöllä oli mieltä rauhoittavaa puksuttelua. Kaikkiaan 80 kilometriä pitkällä koeajolenkillä ei tullut mieleenkään, että auto olisi vielä tiensä päässä. Vaikka mittarilukema oli jo 302 000 kilomeriä, niin todennäköisesti tästä joku saa 4 950 eurolla tilavan käyttöauton vielä pitkäksi aikaa.

Alkuperäisestä lyhennetty artikkeli on julkaistu yhteistyössä Kaasujalan kanssa. Lue koko juttu tästä.

Kaasujalan käytettyjen koeajoja löytyy lisää tästä.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4wd

Vuosimalli: 2006.

Mittarilukema: 302 000 km.

Moottori: R4, 2188 cm3 (turbo).

Polttoaine: diesel.

Teho: 150 hv.

Vetotapa: neliveto.

Vaihteisto: automaatti.

Huippunopeus: 178 km/h.

Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,9 s.

Yhdistetty kulutus: 8,1 l/100 km.

Co2-päästöt: 214 g/km.

Mitat: pituus 4 650 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 725 mm, akseliväli 2 700 mm, tavaratila 774 – 2 274 l.

Viimeinen huolto tehty: 5. toukokuuta 2018, 301 000 km.

Myyjä: Vaihtoautomaa Petikko, Vantaa.

Hinta koeajettaessa: 4 950 euroa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt