Tutkimuskeskuksen johtaja: Ylinopeuksia valvotaan liikaa kuljettajien ajokyvyn valvonnan kustannuksella

Julkaistu:

Liikenneturvallisuus
Onnettomuustutkintakeskus pitää kuljettajan terveyteen liittyviä ongelmia suurempana vaarana kuin lieviä ylinopeuksia.
Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan Suomessa keskitytään liiaksi ylinopeuksien valvontaan ajoterveyden valvonnan kustannuksella.

– Automaattivalvonnalla, johon on panostettu kovasti, ei päästä kiinni ajoterveyskysymyksiin, Nurmi painottaa.

Alkoholin ja huumeiden lisäksi ajoterveyteen vaikuttavat kuljettajien sairaudet ja lääkkeet. Otkes raportoi huhtikuun lopulla, että kuljettajan terveydentilalla oli ratkaiseva merkitys Kuopion viime kesän bussiturmassa.

– Olen sitä mieltä, että kuljettajan ajoterveyskysymyksessä olisi paljon parannettavaa, Nurmi arvioi.

Nurmen mukaan sairaus ei välttämättä vaikuta ajokykyyn, jos lääkitys on kunnossa. Sen sijaan kuljettaja voi olla liikenteessä täysin sekaisin, jos hän on ottanut väärin esimerkiksi sydänlääkettä.

Poliisitarkastaja Timo Ajaste arvioi, että sekä ylinopeudet että ajoterveys ovat tärkeitä liikenneturvallisuuden kannalta. Hänen mukaansa kyse on kokonaisuudesta.

– Korostan molempia asioita, nopeusrajoitusten noudattamista ja sitä että kuljettajalla on kyky terveyden puolesta kuljettaa autoa, Ajaste sanoo.

Hän kertoo, että poliisilla on tien päällä mahdollisuus puuttua tilanteeseen, jos kuljettajan kyky ajaa on heikentynyt. Vakavissa tapauksissa kuljettaja voidaan asettaa heti ajokieltoon.

 

Poliisi ei voi ryhtyä toimenpiteisiin, jos se ei saa sitä tietoa.

Ajaste kertoo, että poliisissa pohditaan myös teknisiä keinoja ajoterveyden valvomiseksi. Hän korostaa, että pohdinnat ovat hyvin alustavia. Tekniset keinot perustuisivat reaktioaikojen valvontaan. Laitteitakaan ei ole vielä olemassa.

Jos reaktioaika pitenee esimerkiksi 0,5–0,7 sekunnista 2–3 sekuntiin, auto ehtii kulkea pitkän matkan.

Lääkäreiden rooli korostuu

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen sanoo, että poliisin liikennevalvonnan pitää olla kattavaa. Nopeusrajoitusten noudattamisen ohella pitää valvoa kuljettajien tilaa ja ajoneuvojen kuntoa.

– Toivomme toki enemmän resursseja näkyvään poliisivalvontaan, ettei se keskity liiaksi automaattiseen kameravalvontaan, Tarvainen muistuttaa.

Hän korostaa lääkäreiden roolia ajoterveyden valvonnassa. Lääkäreillä on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa poliisille, jos kuljettajan terveys ei täytä ajokortin edellytyksiä.
– Kehitystä on ollut vuosien varrella parempaan suuntaan, mutta emme ole edelleenkään riittävän hyvällä tasolla. Ilmoituksia tehdään vieläkin liian vähän, Tarvainen arvioi.

Poliisi ei voi puuttua ilman tietoja

Otkesin Nurmi hämmästelee lääkäreiden tietämättömyyttä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoterveysohjeista. Asia nousi esiin Kuopion bussiturman tutkinnassa.

– Niiden pitäisi olla tuttuja kaikille lääkäreille, mutta oli hämmentävää huomata, etteivät ne ole, Nurmi kertoo.

Ajaste pitää tärkeänä, että lääkärit puuttuvat asiaan ja ilmoittavat poliisille, jos sairaus vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn niin, että ajo-oikeus pitää ottaa pois.

– Poliisi ei voi ryhtyä toimenpiteisiin, jos se ei saa sitä tietoa, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt