Erottuvat perusvanteet saa autoon 400 eurolla – ”jotkut saattavat laittaa 15 000 euroa”

rac

Julkaistu:

VANTEET
Himottaako astetta hienommat vanteet? Niistä ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi.
Ajat muuttuvat, ja niin muuttuvat auton vanteetkin – lähes kaikilta osin.

– Ennen oli ennen, nyt on nyt, sanoo Hannu Temonen Roihupellon Renkaasta Helsingistä.

Toisin sanoen ennen autoihin kysyttiin tietynkokoisia ja tietynlaisia vanteita, mutta nykypäivänä toiveiden kirjo on laajempi.

Edelleen vanteet ovat pyöreitä, kaikki muu onkin vuosien saatossa sitten muuttunut.

Temonen sanoo, että tämän päivän vannetrendejä ohjailevat monet asiat.


– Esimerkiksi se, että autojen vanteiden tehdaskoot ovat kasvaneet hyvin paljon.

Temosen mukaan ei ole tavatonta, että hänen edustamastaan myymälästä myydään viikon aikana jopa viisi sarjaa 20-tuumaisia vanteita renkaineen.

Peruskoko monessa automallissa on nykyään 17 tuumaa tai jopa enemmän, sillä 18- ja 19-tuumaiset vanteet ovat tätä nykyä jo hyvin tavanomaisia kokoja.

Samaa sanotaan vannemaahantuojalta. Oy Rautamo Ab tuo maahan useita erimerkkisiä vanteita. Kun koko kasvaa, kasvaa myös asiakkaiden budjetti entistä enemmän.


– Vanteiden keskihinta nousee myös koko ajan, myyntijohtaja Tony Roos Rautamolta sanoo.

Rautamo myy pelkästään Suomessa jälleenmyyjilleen noin 80 000–100 000 vannetta vuodessa. Lisäksi yritys myy vanteita Ruotsissa ja sen kautta myös Norjassa.

Autojen myynti on nykyään entistä enemmän mielikuvien luomista muotoilulla, ja siksi design on myös kilpailullisesti entistä isompi tekijä. Näin myös autojen vanteet ovat entistä isommassa roolissa.


Jos autossa on esimerkiksi mustaa kiiltävää, pianolakattua listaa, samanlaista vaikutelmaa saatetaan hakea vanteista.

– Yksi suuntaus on nyt se, että haetaan mahdollisimman alkuperäisen näköistä vannetta, mutta niin isossa koossa kuin löytyy, Temonen sanoo.

Nykyään vanteet voidaan kustomoida lähes miten tahansa asiakkaan mieltymysten mukaan. Tehdastilauksena vanteita saa jo lukuisilla eri väreillä, mutta sen lisäksi Roihupellon Renkaalla on yhteistyökumppani Suomessa, jonka kautta värivaihtoehdot kasvavat jopa tuhansiin.

– Lisäksi voi vaikuttaa esimerkiksi siihen, että millainen harjaus pinnassa lakan alla on tai millaisella pultilla vanteet on kasattu, jos on kysymys esimerkiksi koottavista vanteista, Temonen sanoo.

Temonen sanoo, että sellaisiakin asiakkaita on, jotka saattavat laittaa 15 000 euroa kustomoituihin vanteisiin.

Edullisempikin ratkaisu vanteiden tuunaukseen on olemassa. Jos vanteet haluaa maalauttaa haluamallaan sävyllä, Temosen mukaan sarjan kuin sarjan maalaus maksaa noin 500 euroa.

Kaikkien budjetista ei vanteiden hankintaan löydy kymmeniä tuhansia euroja, ei edes tuhansia, mutta jos uusia vanteita autoonsa halajaa, Temosen mukaan 400 eurolla saa jo hyvää peruslaatua.

Peruslaatu ei välttämättä ole edes ihan perusväriä, sitä kaikille tuttua hopeanharmaata. Edullisimmistakin vannesarjoista löytyy esimerkiksi antrasiittiä, mattamustaa tai kiiltävää mustaa vaihtoehdoksi.

Temonen sanoo, että ala on muutamien vuosien aikana muuttunut merkittävästi. Nykyään ei tehdä enää pelkkää rengaskauppaa, vaan vannekauppa on entistä merkittävämmin bisneksessä mukana.

FAKTA

 Vanteiden koko, sekä leveys että halkaisija ilmoitetaan tuumissa.

 Vanteita valitessa pitää ottaa huomioon vanteen offset – eli se, kuinka sisään tai ulos vanne kiinnittyy, kun se asennetaan auton akseleille.

 Vanne ei saa kiinnittyä liian syvälle lokasuojan sisässä, koska silloin se voi osua auton rakenteisiin, kun auton ohjauspyörää käännetään.

 Jos vanne puolestaan tulee liian ulos, se ei jää kokonaan lokasuojien sisäpuolelle.

 Auto on aina muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 millimetriä. Yksi tuuma on 2,54 senttimetriä, eli hieman vähemmän.

 Auto on muutoskatsastettava myös silloin, jos renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 millimetriä.

 Lisäksi auton renkaan ulkohalkaisijaa ei puolestaan saa suurentaa enempää kuin 51 millimetriä ,eikä renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää kuin 102 millimetriä renkaan ilmoitetusta alkuperäiskoosta.

 Jos vanne on liian leveä tai kapea auton renkaaseen nähden, yhdistelmä voi johtaa katsastuksen hylkäykseen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt