Nesteen asiantuntija: Isossa osassa maailmaa sähköauto ei voi olla ratkaisu – vaihtoehtokin on olemassa

Julkaistu:

KÄYTTÖVOIMA
Jätteistä ja tähteistä tehdyt uusiutuvat polttoaineet voisivat olla ratkaisu liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi kehittyvissä maissa, kuten väestöltään voimakkaasti kasvavassa Afrikassa.
Näin arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

– Biodiesel käy nykyautoihin. Biodiesel on jopa 90 prosenttia puhtaampaa kuin tavallinen diesel, Rissa kertoo.

Nykyautoihin sopivat polttoaineet ovat tärkeitä maailmanlaajuisesti, sillä köyhissä maissa autokanta on monesti ikivanhaa, eikä voi olettaa, että autokanta uusiutuisi nopeasti.

Kiinassa autokanta sähköistyy nopeasti, mutta esimerkiksi yli 1,3 miljardin asukkaan Intiassa liikenteen sähköistyminen on vasta alkutekijöissään, puhumattakaan Afrikasta, jonka väestö kasvaa voimakkaasti.

Nesteen johtava markkina-analyytikko Anselm Eisentraut arvioi, ettei sähköauto voi olla ratkaisu noissa maissa, sillä sähkö on niukka resurssi.

– Intiassa tapahtuu usein sähkökatkoja, hän sanoo.

Eisentrautin mukaan sähköverkkojen heikkouden lisäksi autojen hinta on vielä suurempi kynnys liikenteen sähköistymiseen kehittyvissä maissa kuin kehittyneissä maissa.

 

Meillä pitää olla ratkaisuna eri vaihtoehtoja.

Pitkään Intiassa työskennellyt Fortumin biopohjaisista ratkaisuista vastaava johtaja Heli Antila kertoo kuitenkin, että Intiassa on otettu tavoitteeksi lopettaa polttomoottoriautojen myynti jo vuonna 2030.

Hänen mukaansa paljon riippuu siitä, ryhtyvätkö paikalliset autotehtaat valmistamaan sähköautoja. Fortum on itse kokeillut Intiassa vaihdettavilla akuilla varustettuja rikshoja.

Rissa ennustaa, ettei Suomessakaan millään kyetä siirtymään sähköautoihin nopeata tahtia.

– Meillä pitää olla ratkaisuna eri vaihtoehtoja. Meidän pitää keksiä tapoja, jolla biokaasua ja biopolttoaineita saadaan nopeammin levitettyä, Rissa sanoo.

Teknologia kypsää

Useimmissa Afrikan maissa sähköverkkojen piirissä on alle puolet väestöstä. Antila näkee ratkaisuksi paikallisen sähköntuotannon yhä edullisemmiksi tulevilla aurinkokennoilla, jolloin ei tarvita järeitä siirtoverkkoja.

– Sähkö voidaan tuottaa paikallisesti ja ladata autot sillä.


Eisentraut painottaa, että uusiutuvat polttoaineet ovat ratkaisuna selvästi edellä uusiutuvaa sähköntuotantoa. Teknologia perinteisten biopolttoaineiden valmistuksessa on kypsää, eikä jalostaminen ole monimutkaista.

– Ne ovat suuressa mittakaavassa kilpailukykyisiä verrattuna sähköautoihin.

Neste jalostaa itse kehittyneempää toisen sukupolven uusiutuvaa dieseliä. Investointikustannukset ovat suuremmat kuin perinteisten jalostamoiden.

Raaka-aineita rajallisesti

Eisentraut myöntää, että biopolttoaineiden valmistuksessa tarvittavien raaka-aineiden määrä on rajallinen. Neste käyttää pääasiassa jätteitä ja tähteitä, ja niiden lisäämisessä on hänen mukaansa edelleen paljon mahdollisuuksia. Niistä ovat muun muassa käytetyt paistinrasvat, jotka on tähän saakka kaadettu ympäristöön.
Ensimmäisen sukupolven biobensiinin ja biodieselin raaka-aineina ovat erityisesti maissi ja sokeriruoko, jotka koetaan ongelmallisiksi, koska ne ovat ruokakasveja.

Toisen sukupolven uusiutuvissa polttoaineissa raaka-aineina voivat olla jätteiden ja tähteiden lisäksi esimerkiksi hakkuujätteet. Neste on tutkinut mahdollisuutta käyttää raaka-aineena leviä. Sen sijaan palmuöljyn käyttöä on arvosteltu.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt