Katsastusmies HS:lle: Alalla pyörii hyvä veli -verkosto – ”menossa mäkeen samalla tavalla kuin taksiuudistus”

Julkaistu:

Katsastusala
Auton huoltamisen, korjaamisen ja katsastuksen mahdollistaminen samassa paikassa on luonut niin sanottuja hyvä veli -verkostoja, sanoo 16 vuotta alalla toiminut katsastusmies HS:lle.
Katsastusalan jo 1990-luvulla alkanut ja aina viime vuosiin saakka jatkunut vapauttaminen on tuonut mukanaan runsaasti ongelmia, kertoo katsastusmies Marco Piispanen Helsingin Sanomille.

Piispasen mukaan kuluttajat valitsevat asemansa nykyään tyypillisesti lähinnä hinnan perusteella ja osa katsastusasemista päästää läpi vikoja, jotka johtaisivat toisella asemalla kyseisen ajoneuvon hylkäämiseen.
– Se riippuu ihmisistä, minkälaisiin vikoihin puututaan. Rahahomma vaikuttaa tälläkin alalla, kun tuloksia halutaan saada mahdollisimman nopeasti, Piispanen toteaa HS:lle.

Viime vuonna tiukennetut määräykset takovat ajokieltoja ennätystahtiin

HS:n tänään julkaiseman automerkki- ja mallikohtaisen hakukoneen mukaan henkilöautoista löydetyt ajokieltoon johtaneet viat ovat keskimäärin noin viisinkertaistuneet viimeisen vuoden aikana.
Ilta-Sanomat kertoi jo helmikuussa 2019 ajokieltojen lähes räjähdysmäisestä kasvusta.

Käytännössä ajokieltovikojen kiristyneet raja-arvot olivat tilastojen mukaan iskeneet eniten renkaiden urasyvyyteen sekä käsijarrun jarruvoimaan liittyviin kieltopäätöksiin.

Pelkkien hylättyjen katsastuspäätösten määrässä uudistus ei kuitenkaan helmikuussa näkynyt.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt