IS Saksassa: Nostokattoinen Toyota Crosscamp on uuden ajan retkiauto – kompakti, laadukas ja monipuolinen - Autot - Ilta-Sanomat

IS Saksassa: Nostokattoinen Toyota Crosscamp on uuden ajan retkiauto – kompakti, laadukas ja monipuolinen

Täysikokoisia retkeilyautoja kovempi verokohtelu saattaa vielä torpata uuden retki-Toyotan myynnin Suomessa.

Crosscampia voi katto nostettuna siirtää esimerkiksi leiripaikalla, mutta maantielle yläteltan yöpymisasennossa ei ole asiaa.­

19.5.2019 6:58

Jos matkailu- ja retkeilyautojen puolelta hakee tämän hetken tuoreimpia trendejä, ei voi välttyä törmäämästä perinteisten autoluokkien väleihin ilmestyneisiin, enemmän tai vähemmän kaupunkikokoisiin matkailuajoneuvoihin – kuten esimerkiksi tonniluokkaa edustaviin nostokattoisiin retkeily- ja monitoimiautoihin.

Mainituista tuoreimpiin kuuluu matkailuajoneuvojätti Erwin Hymer Groupin upouusi tuotemerkki Crosscamp, jonka toistaiseksi ainoa Suomeen tarjolla oleva malli pohjautuu Toyota Proace Verso -tila-autoon.

Ohjaamosta käsin Crosscampia ei juuri perus-Proacesta erota. Retkikäytössä tarpeellisia lokeroita löytyy niin ovista kuin kojelaudastakin.­

Yksinkertaistettuna kyse on siis pakettiautokokoisesta tila-autosta, jonka alkuperäinen katto on korvattu nostomallisella ja johon on asennettu koko liuta erilaisia matkailuvarusteita.

Alle viisimetrisen laitteen sisätilat ovat matkailuautoksi napakat, mutta huolellisesti suunnitellut ja pikakokeen perusteella myös erittäin monikäyttöiset.

Auton kaksi parisänkyä (kuvassa alempi) ovat kahdelle kapeahkot, mutta muuten ihan hyvän tuntuiset.­

Melkein uskomattomalta tuntuu, että Crosscampissa majoittuu kerralla jopa neljä henkilöä, joista kaksi ylä- ja kaksi alavuoteessa. Joista kumpikin on verrattavissa täyteen kaksimetriseen, mutta kahdelle kieltämättä vähän kapeaan kotisänkyyn.

Myös turvavyöllisiä istumapaikkoja on neljä. Niistä etummaiset sijoittuvat auton ympäripyöriville kapteeninpenkeille ja takimmaiset lattiakiskossa liukuvalle takasohvalle.

Pyörivät etupenkit tuovat monikäyttöisyyttä. Keittiö- ja kaappiyksiköt vie auton viidennen istumapaikan.­

Samoille pikalukittaville kiskoille on asennettu myös auton keittiö- ja tavaransäilytysmoduulit. Ne sekä etupenkkien välistä löytyvä autojääkaappi voidaan irrottaa myös kokonaan, jolloin Crosscamp muuttuu – ei nyt ihan käden käänteessä, mutta kohtuullisella varttitunnin työllä – täysimittaiseksi tavarankuljetuspakuksi.

Kirsikkana kakussa auton kylmäsäilytys- ja keittiöyksikköjä voidaan käyttää myös itsenäisesti, vaikkapa rantakalliolla auringonlaskussa kokkaillen.

Tavaratilaa on siellä täällä eli kaappien ohella laatikoissa ja sängyn/takapenkkien alla.­

Ohjaamoltaan Toyota Crosscamp vastaa täysin vastaavaa Proacea ja yltää varsinkin matkailuautomittakaavassa erittäin korkeaan, mukavaan ja melkeinpä harvinaisen nykyaikaiseen laatuvaikutelmaan. Sitä korostavat myös alhainen ajomelu sekä mukava jousitus. Kaupan päälle auton yleinen ajettavuuskin on mainiolla tasolla.

Ajopuolella miinukselle jääkin oikeastaan vain sinänsä tarkan ja hyvän ohjauksen palautus, jota voi kuvailla aavistuksen tahmeaksi.

Erikseen avattava takalasi on retkeily- ja kaupunkikäytössä aito arkiherkku.­

Voimalinjassa ei ole sen enempää moitittavaa, ja malliston tehokkaimman version eli 180-heppaisen automaattimallin resurssit riittävät arkiliikenteessä mainiosti. Plussaksi ovat laskettavissa myös varsin modernit ajoavustimet jotka toimivat loogisesti ja hyvin.

Saksassa Toyota Crosscampin noin 43 000 euron lähtöhinta asettuu erittäin mielenkiintoiseen luokkaan, eli matkustaja- ja vuodepaikkamäärältään periaatteessa samankokoisten, mutta muuten selvästi suurempien Fiat Ducato-pohjaisten retkeilyautojen alapuolelle.

Toyota Crosscampin sisätilat ovat nostokaton ansiosta yllättävän monipuoliset ja valoisat. Talvikäytössä tarpeellinen eristys puuttuu, mutta tuulta teltta pitää hyvin. Diesellämmitin pitää sisätilat nukkumakelpoisena noin kolmena vuodenaikana neljästä.­

Mielessä käy, onko käsissämme nyt retkeilyautomarkkinoiden uusi hintakuningas myös Suomessa? Valitettavasti ei, eikä syynä ole edes eristämättömän peltikuori-Toyotan vaatimaton talvikelpoisuus.

Auton akilleen kantapää löytyy nimittäin sisäkorkeudesta, joka ei katto suljettuna täytä meikäläisiä matkailuautojen autoverottomuusehtoja. Mikä taas tarkoittaa Suomen vähittäishintaan lisättävää, vähintään kymppitonniin kohoavaa autoveroa.

Oho! Kokkailu onnistuu pikakiinnityskiskojen ansiosta ilman työkaluja myös auton ulkopuolella.­

Tästäkin huolimatta Toyota Crosscamp on suomalaisittain kiinnostava uutuus.

Pienemmän kokoluokan retkeilyauton etuja kun ovat esimerkiksi huomaamattomuus, helpompi käytettävyys erityisesti urbaaneissa ympäristöissä sekä myös alhaisemmat käyttö-, sekä matkustuskulut – aina edullisemmista laivojen autopaikkahinnoista alkaen.

Ei siis sittenkään ihan ennennäkemätön ihme, että Erwin Hymer Groupin Suomen sivukonttorissa harkitaan Crosscampin ottamista suomalaisiinkin valikoimiin – ihan vakavasti.

Toyota Crosscamp 2.0D-4D 180 A8

  • Moottori R4, turbo, 1 997 cm³, 130 kW (180 hv)/3 750 r/min, 400 Nm/ 2 000-2 500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s, huippunopeus 170 km/h

  • Kulutus 6,0 l/100 km Diesel (NEDC)

  • CO2-päästöt 163 g/km (NEDC)

  • Voimansiirto A8, etuveto

  • Mitat p 4 959, l 1 920, k 1 990 (nostokatto avattuna 2 950) mm, akseliväli 3 275 mm, omamassa 2 255 kg, tankki 69 l

  • Hinta Ei hinnoiteltu Suomessa toistaiseksi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?