Tällainen on naapurisi seuraava auto – millaiseen menopeliin vaihtaa dieselin voimalla nyt ajava?

Julkaistu:

TUTKIMUS
Kun suomalainen hankkii seuraavan autonsa, se on yhtä todennäköisesti joko 1–3 vuotta käytetty tai aivan uusi.
Suomalaiset ovat valmiit hankkimaan ympäristöystävällisiksi mainostettuja ja aavistuksen kalliimpia autoja kuin vuosi sitten, kertoo Danske Bankin Autobarometri.

Rahaa autohankintaansa kuluttaja uhraa todennäköisimmin 10 000–20 000 euroa. Auton hankintaan sijoitettava rahamäärä ei ole vuosien saatossa ratkaisevasti muuttunut. Kuitenkin pieni osa suomalaisista on edellisvuotta valmiimpi ostamaan yli 40 000 tai jopa yli 50 000 euroa maksavan auton.

Tasan neljännes aikoo ostaa seuraavaksi uuden auton. Vain aavistuksen isompi osuus vastaajista valitsee 1-3 vuotta käytetyn auton.

– Uuden tai uudehkon auton hankkimista suunnittelee nyt pienempi osa vastaajista kuin vuonna 2017. Erot ovat pieniä, mutta suunta on yllättävä, Danske Financen johtaja Altti Kuuri sanoo.

Millainen auto sitten ilmestyy seuraavaksi kotipihaan? Danske Bankin teettämässä tutkimuksessa selvitettiin laajasti autonhankintaan vaikuttavia seikkoja. Vastauksia haettiin muun muassa nykyisen auton merkistä ja seuraavan iästä.

Vastaajista 13 prosenttia sanoo ajavansa Toyotalla. Volkswagenin osuus on 10 ja Volvon 8 prosenttia.

Yksitoista prosenttia vastaajista vakuuttaa valitsevansa edelleen Toyotan. Volvon tietää hankkivansa kuusi prosenttia autonostajista. Volkswageniin päätyy viisi prosenttia vastaajista. Lähes puolet autoa hankkivista ei vielä tiedä, minkä merkin puoleen kääntyä.

– Suuri osa suomalaisista lähtee autokaupoille kuitenkin avoimin mielin. On tiettyjä brändejä, jotka onnistuvat sitomaan asiakkaansa voimakkaammin itseensä, Kuuri sanoo.
Merkkiuskollisuuden kärjessä on BMW (76 prosenttia). Audi ( 50 prosenttia) ja Toyota (57 prosenttia), Volvo (55 prosenttia) ja Mercedes-Benz (54 prosenttia) seuraavat BMW:tä. Autobarometrin mukaan keskimäärin merkkiuskollisuus on 38 prosenttia. Sen alle jäävät muun muassa Škoda, Ford, Opel ja Renault.



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Hybridit kiinnostavat, diesel rajussa syöksyssä

Autokauppa on nyt murrosvaiheessa, mikä näkyy yrityksissä yt-neuvotteluina ja kuluttajien muuttuvassa ajattelussa. Auton hankintaperusteissa painaa nyt entistä enemmän käyttövoima. Samalla hyvin kuvaavaa muutokselle on, että 18 prosenttia ei osaa sanoa, millaisen käyttövoiman valitsee.

Tällä hetkellä 96 prosenttia vastaajista ajaa polttomoottoriautoilla. Vain 55 prosenttia ajaa tulevalla autollaan ainoastaan bensiinin tai dieselin voimin. Seuraavassa autossa käyttövoimaa tuovat lisäksi sähkö ja kaasu.



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Nykyisten dieselautojen haltijoista vain 37 prosenttia aikoo tankata jatkossakin dieseliä. Toisaalta miltei joka viides dieseliä nyt suosiva ei vielä osaa sanoa, millaisen käyttövoiman valitsee seuraavaksi.

Hybridien osuus on kasvamassa valtaisasti (kolmesta prosentista kahdeksaantoista), jos vastaajat pitävät kiinni lupauksistaan. Kiinnostus sähköautoihin (täyssähkö- ja pistokehybridiautot) on vuodessa kasvanut lähes olemattomasta viiteen prosenttiin.

Näin tutkittiin

Danske Bank on selvittänyt vuodesta 2013 alkaen suomalaisten asenteita autoiluun. Nyt ensimmäisen kerran sähkö-, kaasu- ja hybridiautoista kiinnostuneiden määrä ohitti erittäin epäilevästi niihin suhtautuvien määrän.

Tiedot kerättiin Taloustutkimuksen internet-paneelissa. Kysymyksiin, joissa ei tarvinnut omistaa autoa tai olla hankkimassa sellaista, vastasi 1 466 vastaajaa ja auton hankintaan liittyviin kysymyksiin 1 074 vastaajaa.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 21–79-vuotiaat suomalaiset miehet ja naiset. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt