Miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä? Asiantuntija kertoi Yle:lle, mitä koetta useimmat täyssähköautot eivät läpäise - Autot - Ilta-Sanomat

Miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä? Asiantuntija kertoi Yle:lle, mitä koetta useimmat täyssähköautot eivät läpäise

Jos täyssähköautolla haluaa vetää kärryä, ovat vaihtoehdot vähissä ja verraten hinnakkaita. Käytännössä riittävää vetokykyä löytyy autoliikkeistä tällä hetkellä saatavista täyssähköautoista vain muutamasta Tesla-mallista, Audi e-tronista, Jaguar I-Pacesta sekä piakkoin myös Mercedes-Benz EQC:stä.

Julkaistu: 15.5.2019 15:49

Viranomaisten asettamat tekniset vaatimukset rajoittavat sähköautojen vetokykyjä sanoo Traficomin asiantuntija.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo Ylelle, sähköautojen akilleen kantapää on täydellä kuormalla tehtävä mäkilähtö jyrkkään 12 prosentin ylämäkeen, joka pitää suorittaa hyväksytysti myös täydellä perävaunukuormalla – mikäli sellainen on autoon sallittu.

– Polttomoottorien kohdalla moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin tai momentinmuunnin, mikä luistaa liikkeellelähdössä ja muuntaa moottorin momentin riittäväksi tarvittavaan liikkeellelähtömomenttiin nähden. Sähkömoottorin osalta kytkintä ei yleensä ole, jolloin moottorin pitää tuottaa riittävä liikkeellelähtömomentti suoraan, Lahti sanoo Ylen jutussa.

Teknisesti sähkömoottorin ja siihen liittyvän elektroniikan mitoitus kyseisen kokeen läpäiseväksi ei ole suinkaan mitenkään mahdotonta, mutta useimmat valmistajat eivät ole halunneet kustannussyistä satsata perävaunun vetoon, sillä maailmanlaajuisilla automarkkinoilla koukkujen ja vetokyvyn kysyntä on kokonaisuutena vähäistä. Ja ennen kaikkea paljon vähäisempää kuin esimerkiksi Suomessa keskimäärin.

Käytännössä sähköautoilun ja vetokyvyn voikin tällä hetkellä yhdistää lähinnä vain ladattavalla hybridillä, joista useimpien sallitut vetomassat ovat ainakin kevyempään käyttöön riittäviä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?