Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: Kyyti on tukevaa ja mukavaa kuin XL-mallin kainalossa

Julkaistu:

Ensitesti
Mercedes-Benz EQC on merkille tärkeä päänavaus.
Mercedes-Benziä pidetään monessa autoiluun liittyvässä innovaatiossa edelläkävijänä. Nykyaikaisen täyssähköauton luomisessa saksalaismerkki on kuitenkin ollut hämmästyttävän stagnaattinen.

Eurooppalaisista premium-autonvalmistajista Mercedes-Benz onkin nyt käytännössä yksi viimeisistä, joka saa alusta asti vain täyssähköautoksi suunnitellun, uuden aikakauden kulkineensa markkinoille. Audin e-Tron ehti markkinoille täpärästi ensin, BMW:n i3 sitäkin aiemmin ja Jaguarin I-Pace putsasi kansainvälisen palkintopöydän näiden kaikkien nenän edestä. Kuvaavaa muuttuvilla markkinoilla on, että saksalaiset odotellessaan itsekin valitsivat I-Pacen vuoden autoksi Saksassa.

Mielenkiintoista tilanteessa on nyt ennen kaikkea se, voiko Mercedes-Benz vielä tuoda sähköautorintamaan jotakin uutta ja innovatiivista?


Uutuusmallin nimi on EQC, jossa kirjaimet E ja Q tulevat Mersun mukaan sanoista ”Electric” ja ”Intelligence”, ja C kokoluokasta. Sitä, kuinka sanasta Intelligence eli älykkyys juontuu kirjain Q, eivät saksalaisinsinöörit oikein itsekään osanneet fiksusti selittää. Joka tapauksessa EQC on Mersun uuden EQ-tuoteperheen ensimmäinen edustaja.

Ulkoisesti EQC muistuttaa huomattavan paljon tähtikeulan GLC-”mukamaasturia”, mikä johtuu autojen perusrakenteiden yhteneväisyyksistä vaikkapa mittojen suhteen. Se, että EQC näyttää niinkin tavanomaiselta kuin kuvista näkyy, on todennäköisesti vain hyvä asia. EQC edustaa konservatismia. Kummallisten rikkaimureiden aika oli ja meni, jos sitä koskaan olikaan.


EQC:n lattian alla on suuri, kapasiteetiltaan 80 kWh:n akusto. Se on suojattu vahvoin koteloinnein, joiden ympärillä on vielä muodonmuutoselementtejä. Kokonaisuus on sähkösuojattu törmäysvahinkojen varalta, ja onnettomuusturvallisuus on otettu huomioon myös tässä Mersussa.

Akustossa on kaikkiaan 384 erillistä solua, joista jokainen on yksinään tarvittaessa huollettavissa – huoltotarpeen mahdollisesti ilmaantuessa koko akustoa ei tarvitse tietenkään uusia. Joka tapauksessa Mercedes-Benz myöntää lämpötilahallitulle akulle kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuun.

Voimaa EQC:lle tuovat kaksi sähkömoottoria, ja sitä totisesti on: tuntuvat 408 hevosvoimaa ja huikeat 760 newtonmetriä. Sähköisen eATS-voimansiirtojärjestelmän sähkömoottorit on sijoitettu etu- ja taka-akseleille, joten auto toimii nelivetomallin tapaan.

Vähäisemmällä kuormituksella auto toimii etuakselin moottorin varassa; kun kuormitus kasvaa, taka-akselin sähkömoottori tarjoaa lisää tehoa ja voimaa. EQC kiihtyy 0-100 km/h vauhtiin 5,1 sekunnissa, ja huippunopeus on säädetty 180 km/h vauhtiin. Hyvin ehtii.


EQC ei ole erityisen suuri auto, mihin myös C-kirjain osaltaan viittaa, mutta raskas se on. Auton omapaino on 2,5 tonnia, josta akuston osuus on täsmälleen 652 kiloa. Raskaus tuntuu ohjausvasteen pienenä viiveenä, mutta ei EQC ensitestin perusteella aliohjautuva ole.

Ratinpyörittelyssä on keskialueella leppoisaa letkeyttä ja pyöreyttä, mutta palautus toimii asiallisesti. Myös ajodynamiikkaa löytyy sen verran, että mutka-ajokin asvaltilla sujuu miellyttävän notkeasti. Kyyti on tukevaa ja mukavaa kuin XL-mallin kainalossa.

Kolmivaiheisen ESP-järjestelmän ansiosta EQC on tavanomaista vakaampi ja ketterämpi ajettava. Sähköinen ajonvakautusjärjestelmä toimii sekunnin murto-osissa, ja pidon loppuessa se ohjaa voimaa kyseiselle pyörälle ja akselille tasauspyörästön lukkoon perustuvien nelivetojärjestelmien tapaan.

Tavallisessa ajossa auton ohjaustuntuma on kaikkiaan Mercedes-Benzille tyypillisen levollinen, EQC:n tapauksessa hieman tahmeakin, mutta kuitenkin aivan tarpeeksi herkkä tämäntyyppiselle kulkineelle.

Auton älykästä ajokäytöstä edustaa parhaimmillaan jo S- ja CLS-malleistakin tuttu mukautuva tasanopeussäädin, joka osaa käyttää navigointitietoja edukseen siten, että auto hiljentää risteyksiin ja jyrkkiin käännöksiin itsenäisesti, ja kiihdyttää sitten taas suorille.

Ajotiloja on viisi: mukavuus, eko, maksimitoimintamatka, urheilullinen ja yksilöllinen. Ensitestillä EQC kulutti eko-tilassa energiaa 27,2 kWh sadalla.

Vuosien varrella sähköautojen akkujen kapasiteetti on kasvanut, ja toimintamatka pidentynyt roimasti. EQC ei kuitenkaan nouse erityisesti edukseen, sillä varusteista riippuen sen maksimimatka yhdellä latingilla vaihtelee varusteista riippuen 374–417 kilometrin välillä.
Autossa on kiinteä 7,4 kW:n laturi hidasta kotilatausta varten. Merkin omalla wallbox-kotilatausasemalla hidas lataus muuttuu huomattavasti nopeammaksi. EQC:ta voi ladata myös suurteholatausasemalla 110 kW:n teholla, jolloin 80 prosentin varaustaso saavutetaan 10 prosentista puolessa tunnissa.

Suomeen EQC saapuu kesän jälkeen. Hinnat alkavat sieltä, minne tavan tallaaja pääsee vain unelmissaan.


Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

  • Moottori Asynkroni-sähkömoottorit 2 kpl, 300 kW (408 hv), 760 Nm
  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,1 s, huippunopeus 180 km/h, toimintamatka 374–417 km (WLTP)
  • Kulutus 22,3–25,0 kWh/100 km (WLTP) sähkö
  • CO2-päästöt 0 g/km Akku 80 kWh litium-ioni
  • Voimansiirto A1, neliveto
  • Mitat p 4 761, l 1 884, k 1 624 mm, akseliväli 2873 mm, omamassa 2495 kg, tavaratila 500–1 460 l
  • Hinta 81 373 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt