Suomalainen ammattikorkeakoulu väittää ratkaisseensa maailman autoteollisuutta vaivaavan miljardiluokan ongelman

Julkaistu:

Autoteollisuus
Jyväskylän ammattikorkeakoulun toteuttamassa hankkeessa patentoitiin ratkaisu ”turvatyynyjen kaasuntuottamiseen käytetyn ammoniumnitraatin räjähdysvoiman vakioimiseksi lämpötilavaihteluista riippumatta”.
Japanilainen turvalaitevalmistaja Takata ajautui taannoin konkurssiin, kun ilmeni, että joistakin sen valmistamista laitteista löytyvä turvatyynyn laukaiseva kaasunkehitinyksikkö saattoi räjähtää lennättäen metallikappaleita ympärilleen.

Yksistään Yhdysvalloissa aiheeseen liittyi noin kaksikymmentä kuolemantapausta ja satoja loukkaantumisia.

Suomessakin automaahantuojat lähettivät asiakkailleen kymmeniä tuhansia korjauskutsuja ja maailmanlaajuisesti Takata-korjaukset koskevat jopa yli sataa miljoonaa autoa.
Nyt Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) väittää ratkaisseensa ongelman, jonka aiheutti turvatyynyjen kaasuntuottamiseen käytetyn ammoniumnitraatin ominaisuuksien muuttuminen sen kuumentuessa ja jäähtyessä autoissa useiden vuosien aikana erityisesti lämpimässä ilmastossa.

– Ammoniumnitraattipohjaisten räjähteiden räjähdysvoima muuttuu säilytysolosuhteiden vuoksi. Turvatyynyjen laukaisujärjestelmä puolestaan tarvitsee hallitun räjähdyksen, joka on riittävän voimakas täyttääkseen tyynyn kaasulla, mutta ei niin voimakas, että siitä olisi vaaraa auton matkustajille, valaisee JAMK:n projekti-insinööri Mauno Harju.

Harjun vetämässä ns. ANST-hankkeessa on nyt patentoitu ratkaisu ammoniumnitraatin valmistamiseksi niin, että räjähdysvoima pysyy vakiona ja se on ennustettavissa lämpötilan vaihteluista riippumatta.
Tekesin osarahoittaman patentin haltijana on Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja keksijänä teknologiayksikön projekti-insinööri FT Mauno Harju.

– Tämä on merkittävä saavutus myös JAMK:n tutkimustoiminnan kannalta. Vahvistamme jatkossa merkittävästi vahvuusaloihimme liittyvää soveltavaa tutkimusta. Mauno Harjun kehittämä innovaatio voi nousta merkittäväksi tekijäksi uuden sukupolven autotekniikan kehittämisessä kohti turvallisempaa liikennettä, toteaa JAMKin rehtori Jussi Halttunen.
JAMK etsii nyt teollisia kumppaneita hyödyntämään keksintöä.

– Perinteisesti käytössä oleviin ja markkinoille nouseviin aineisiin verrattuna kehittämämme ratkaisu on myrkytön, helppo kierrättää, halpa ja helposti saatavissa, listaa Harju.

Ota kantaa

Onko autosi kutsuttu joskus korjattavaksi?

On 36% Ei ole 59% En osaa sanoa 5%
Ääniä yhteensä 5522

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt