Turhake vai tuiki tarpeellinen? Ainakin tällä autolla on riemukasta ajaa maastossa

Julkaistu:

ensitesti
Ford Ranger Raptor ei sovi oikeastaan mihinkään olemassa olevaan auto­luokkaan. Niinpä se synnyttääkin aivan uuden sektorin.
Uuden Ford Ranger Raptorin ymmärtäminen vaatii ensin hyppäyksen Atlantin yli Yhdysvaltoihin. Siellä avolavat eli pick-upit ovat olleet vuosikymmenet rekisteröintitilaston kärjessä ja niistä ykkösenä Ford F-150.

Kymmenen vuotta sitten siitä kehitettiin erikoismalli Raptor, jonka innoituksena olivat Baja 1000 -kilpailussa ja muissa aavikkoralleissa käytetyt ajokit.

Hämmästyttävää kyllä sen enempää FCA (Ram 1500) kuin General Motors (Chevrolet Silverado ja GMC Sierra) eivät ole lähteneet haastamaan Fordin Raptoria – kunnes nyt Ford tuo Raptorin pykälää pienempään Ranger-mallisarjaan. Yhdysvalloista on kantautunut jo kateellisia kommentteja siitä, että Eurooppa ja muu maailma saa Ranger Raptorin, joka on ainakin toistaiseksi Yhdysvalloissa niin sanottu kielletty hedelmä.


Rationaalisesti ajatellen Ranger Raptor on turhake. Sen kantavuus on pudonnut tonnista 620 kiloon. Perävaunupaino on 2,5 tonnia eli tuhat kiloa alhaisempi kuin muissa malleissa.

Kaiken lisäksi uutuus on kallis, sillä miehistöohjaamoisen, viisipaikkaisen auton hinta veroineen huitelee sadantonnin tuntumassa. Hintaan on odotettavissa helpotusta, sillä markkinoille on tulossa kevytkuorma-autoksi rekisteröitävä versio, jolloin hinta on 65 000 euron luokkaa. Lisäksi suunnitteilla on kaksipaikkainen vaihtoehto, jolloin Ranger Raptor maksaisi noin 75 000 euroa. Tänä vuonna Suomeen saadaan Etelä-Afrikassa sijaitsevalta tehtaalta vain parikymmentä autoa.

Nyt unohdetaan järki ja siirrytään tunnepuolelle. Ranger Raptor kuuluu siihen yhä harvinaisemmaksi kuuluvaan autoluokkaan, joka loihtii ajon aikana hymyn kasvoille. Tavallisessa asvalttiajossa ei vielä päästä tuolle asteelle. BF Goodrichin tähän autoon suunnittelemat kookkaat maastorenkaat nimittäin nypyttävät menoa sillä tavalla, että paita karkaa hiljalleen ulos housunkauluksesta.

Kun sitten maantieltä käännytään soratielle, kulku muuttuu vakuuttavammaksi. Vauhtia ei tarvitse laskea lainkaan, vaan mieli tekee painaa lisää kaasua. Kulkupuoli on kohtuullisessa kunnossa, sillä keulalla on uusi kaksilitrainen tuplaturbodiesel, joka kehittää vähän yli 200 hevosvoimaa. Ne siirtyvät valinnan mukaan takapyörille tai neljälle pyörälle peräti kymmenvaihteisen automaatin kautta.

Auton ulkonäön perusteella odottaisi vielä enemmän tehoa, vaikka vääntöä onkin kylliksi. Kun kuitenkin kilpailijoilla on tarjolla paljon väkevämpiä kuusisylinterisellä moottorilla varustettuja malleja, vaikuttaa Ranger Raptor vähän alitehoiselta. Ford Performancen Euroopan johtaja Leo Roeks myönsi, että hän on samaa mieltä. Hän ei paljastanut tulevaisuuden suunnitelmia, mutta antoi ymmärtää lisätehon olevan suunnitteilla.

Todelliseen elementtiinsä Ranger Raptor pääsee, kun tie loppuu ja lähdetään ajamaan kivikkoon, metsään tai koeajon maisemissa hiekkadyyneille. Muista autonvalmistajista ainoastaan Land Rover vie koeajolle yhtä vaativaan maastoon kuin Ford tällä kertaa. Eikä autoa pyydetty säästelemään, vaan reitille lähtiessä kehotettiin pitämään vauhtia yllä, jottei auto jää kiinni hiekkaan.

Parhaimmillaan Ranger Raptor oli aavikkokilpailujen erikoiskokeita vastaavalla pätkällä. Valintakytkin nopeaan nelivetoon ja mittariston valikosta päälle Baja-ajotila. Siinä ajonvakautus on kytketty pois päältä ja luistonesto on ”Baja-tilassa”, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakaan. Eteneminen oli suorastaan riemukasta, ja pitkäjoustovarainen jousitus toimi mainiosti.

Ulkonäkö ei jätä epäselväksi sitä, että Ranger Raptor on aivan toista maata kuin mallisarjan kesymmät vaihtoehdot. Suunnittelusta on vastannut Fordin australialainen siipi: Damien Hill hoiti tekniikan ja Dave Dewitt muotoilun. Kun Dewittiltä kysyttiin, kuinka leveän hän haluaa autosta tehdä, hän vastasi, että ”niin leveän kuin mahdollista.” Leveyttä onkin tullut 17 senttimetriä vakio-Rangeriin verrattuna.

Maavaraa on kasvatettu viisi senttiä, ja se onkin todella maasturimainen 283 mm! Niinpä maastossa voi ajaa huoletta alustan kiviin tai kantoihin kolahtelua pelkäämättä. Myös tulo- ja jättökulmat ovat runsaat. Alustan muutosten lisäksi runkoa on vahvistettu monesta kohtaa. Pysähtymisestä pitävät huolen vakiota tehokkaammat jarrut.

Ford Ranger Raptor maksaa verottomana 15 000 euroa tähän saakka kalleinta versiota enemmän. Sen päälle tulee vielä viisipaikkaisena autovero. Verottomalle lisähinnalle saa kyllä riittävästi vastinetta, mutta verojen kanssa pyynti on suolainen. Toisaalta nyt on mahdollisuus hankkia itselleen jotain ennennäkemätöntä: hyötykäyttöön tarkoitettu leikkikalu, joka kestää varmasti myös rajua käsittelyä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt