Volkswagenin hädin tuskin edes vilautettua sähköautoa jonotetaan jo Suomessakin

Julkaistu:

UUTUUS
Volkswagen esitteli uuden ID.3-sähköautonsa – vahvasti suojateipattuna.
Tai, no, esittely on liioittelua, sillä auto pidettiin tiukasti lasiseinien sisällä, ja sielläkin se oli suojateipattuna. Myöskään firman hallituksessa markkinoinnista ja myynnistä vastaava Jürgen Stackmann ei kertonut tarkkoja tietoja uutuuden moottoritekniikasta saati mitoista.

Tarjolla on ensimmäisessä vaiheessa 30 000 kappaletta ID.3 1ST -erikoismallia. Värin voi valita neljästä mahdollisesta, ja valittavana on kolme varustetasoa, joista jo halvimmassa on muun muassa tietoviihdejärjestelmän ääniohjaus ja navigaattori. Viime mainittu onkin tärkeä, että autolla löytää latauspistokkeelle.

Niiden ääreen ei tosin tarvitse hakeutua kovin usein. ID.3 tulee tarjolle kolmella energiasisällöltään erilaisella ajoakulla. Kunhan ensimmäinen erikoiserä on tehty, aletaan valmistaa perusmallia, jonka 45 kWh:n ajoakulla voi ajaa 330 kilometriä (WLTP).

Erikoismallissa on keskimmäinen akkupaketti, jossa on energiaa 58 kWh, mikä riittää 420 kilometrin matkaan. Kolmantena vaihtoehtona on tuhti 77 kWh:n ajoakku, jolla mennäänkin sitten 550 kilometriä.

Ilta-Sanomille Stackmann korosti, että nyt suurin sähköautojen ostoa hidastava seikka eli lyhyt toimintamatka on poistumassa:

– Volkswagen demokratisoi sähköautoilun eli tuo sen kaikkien saataville tavoitettavissa olevaan hintaan. Uusi ID.3 ei ole paljonkaan kalliimpi kuin yhtä tehokas automaattivaihteinen Golf.

Suomessa Volkswagen alkoi kerätä uudesta sähköautostaan kiinnostuneiden tietoja kuukausi sitten asiaa sen enempää markkinoimatta. Hyvin nopeasti 1 500 asiakasta ilmoitti haluavansa autosta lisää infoa. Kun tilausmahdollisuus avattiin, näille innokkaille annettiin etuajo-oikeus varata uusi ID.3 1ST ennen muita tuhannen euron varausmaksua vastaan.

Tähän mennessä autoja on varattu Suomessa jo toistasataa. Kun ottaa huomioon, kuinka pieni sähköautomarkkina Suomi on, Euroopassa myytävä 30 000 auton erä loppuu nopeasti.

Eikä enempää autoja tule saataville ennen kuin syyskuussa, jolloin ID.3 esitellään virallisesti Frankfurtin autonäyttelyssä. Volkswagen on ottanut oppia Teslan kokemuksista Model 3:n kanssa. Toisin sanoen Volkswagen haluaa pitää tilauskannan hallinnassa ja lunastaa asiakkaille antamansa lupaukset.

Saksassa perusmallin hinta lähtee alle 30 000 eurosta. Suomessa Volkswagenin henkilöauto-osaston johtaja Mikko Mykrä lupaa, ettei hinta karkaa tuosta kovin paljon korkeammaksi. Meillä otetaan vakioksi joitain talviajossa tärkeitä varusteita, kuten istuinlämmitys, minkä lisäksi arvonlisävero on Suomessa Saksaa korkeampi. Ensimmäisen erän ID.3 1ST-mallin Saksan hinta jää alle 40 000 euron, mistä voi päätellä Suomen hinnan olevan hivenen tuon rajan yläpuolella.

 

Volkswagen demokratisoi sähköautoilun eli tuo sen kaikkien saataville tavoitettavissa olevaan hintaan.

Uuden ID.3:n tuotanto alkaa Zwickaussa ensi vuoden puolella. Siis ensin erikoiserä, minkä jälkeen muita malleja, mikä tarkoittaa kolmea akkukokoa ja kolmea varustetasoa.

Autoja lähtee tehtaalta 100 000 kappaleen vuosivauhdilla, mikä saattaa olla liian vaatimaton taso kysyntään nähden. Ensi vuonna ID.3:n rinnalle esitellään toinen malli, minkä jälkeen uutuuksia pulpahtaa julki nopean tahtiin.

Saatavuus voi muodostua ongelmaksi Mykrän asettamalle myyntitavoitteelle. Hän nimittäin haluaa nostaa Volkswagenin 2020 ykköseksi Suomen täyssähköautojen myynnissä. Myyntimääräksi hän määrittelee Suomen tämän vuoden kokonaismyynnin eli noin tuhat autoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt