Sähköauton kotilatauksessa on riskinsä – ”pahimmassa tapauksessa pistorasia syttyy tuleen”

Julkaistu:

LATAAMINEN
Sähköauton lataaminen voi pahimmillaan aiheuttaa palovaaran, Tukes muistuttaa.
Sähköautojen hankinnan esteeksi monet autoilijat mainitsevat korkean hinnan, toimintamatkan riittämättömyyden ja latausmahdollisuuksien vähäisyyden.

Jos ja kun autoileva kansalainen ylittää edellä mainitut esteet, Tukes (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto) muistuttaa myös latausturvallisuuden huomioimisesta.

Kaikki pistorasiat eivät kestä esimerkiksi yön yli tapahtuvaa sähköauton lataamista. Viallisen pistorasian käyttö aiheuttaa palovaaran. Sähkö- ja hybridiauton lataaminen on turvallisinta varsinaisella latausasemalla, Tukes tähdentää.

 

Latausasemien hinnat ovat laskeneet.

Koteihin suositellaan asennettaviksi omia latausasemia, joissa sähköauton voi ladata 16 A - tai 32 A -voimavirtaliitännöistä. Latausasema mahdollistaa sähköauton tehokkaan, nopean ja turvallisen latauksen ja samalla sähkönkulutuksen seurannan. Latausasemissa on erilaiset kuormantasausautomatiikat ja mahdollisuus auton akun käyttämisen sähkövarastona asunnon tarpeisiin. Latausasemien hinnat ovat laskeneet siten, että asennuttuina ne maksavat jo alle tuhat euroa.

Tavallisia maadoitettuja sukopistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta, Tukes muistuttaa tiedotteessaan.

Erityisesti huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua tällaisessa käytössä vaarallisesti. Ajan myötä ylikuumenemisen seurauksena pistorasia voi mustua ja liittimet kulua. Pahimmassa tapauksessa pistorasia syttyy tuleen. Raskas, johdossa vapaasti roikkuva laturi voi myös aiheuttaa vääntöä pistorasiaan ja kuluttaa liitosta.

Muista tämä!

Sähköautojen mukana tulee myös tilapäisen lataamisen tavallisesta sukopistorasiasta mahdollistava matkalatauskaapeli. Tällaista kaapelia käytettäessä on varmistettava, että käytettävä pistorasia on hyvässä kunnossa. Matkalatauskaapelia ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

Sukopistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa suositellaan käytettäväksi enintään 8 A -virtaa, joka on monissa matkalatureissa oletusarvona. Joissakin latureissa virta voi myös olla käyttäjän säädettävissä. Laturiosa kannattaa tukea hyvin, ettei se aiheuta pistorasiaan vääntöä.

Jatkojohtojen tai pistorasiaan liitettävän kellokytkimen käyttö ei ole suositeltavaa, sillä se lisää liitoksia, jotka myös voivat ylikuumentua. Useimmat auton valmistajat kieltävätkin omissa ohjeissaan erilaisten adapterien käytön matkalaturien kanssa.

Lähde: Tukes.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt