Volkswagen haluaa tehdä sähköautostaan uuden kansanauton – varausmaksulla pääsee jonoon nyt

Julkaistu:

SÄHKÖUUTUUS
Kuukausi sitten Volkswagen alkoi Suomessa kerätä uudesta sähköautostaan, ID.3:sta kiinnostuneiden tietoja. Ilman mitään markkinointia tuhatviisisataa asiakasta on ilmoittanut haluavansa lisää infoa.
Nyt ilmoittautuneilla on mahdollisuus ottaa seuraava askel, sillä oman Volkswagen ID.3:n voi nyt varata itselleen tuhannen euron varausmaksulla.

Tavallaan asiakas tilaa sian säkissä, sillä edes moottorin tehoa ei vielä ole kerrottu. Sen sijaan ajoakun energiasisältö tiedetään ja näissä ensimmäisissä ID.3 1ST -versioissa on kolmesta vaihtoehdosta keskimmäinen, jolla voi ajaa WLTP-mittausnormin mukaan yli 400 kilometrin matkan.

Saksassa tällaisen auton hinnat lähtevät alle 40 000 eurosta. Suomen Volkswagen-johtajan Mikko Mykrän mukana Suomen hinnat ovat lähes samalla tasolla. Erona on, että meille otetaan vakioksi joitakin pohjoisten olosuhteiden varusteita, kuten istuinlämmitys, ja lisäksi pitää ottaa huomioon meidän arvonlisäveromme.

Ensimmäisessä vaiheessa Volkswagen ottaa vastaan 30 000 tilausta, sillä he haluavat pitää tilanteen hallussa. Autojen markkinoinnista vastaava hallituksen jäsen Jürgen Stackmann myönsi Ilta-Sanomille, että VW on tutkinut ID:n myyntiä ja sähköautomerkkinoita enemmän kuin minkään muun aiemman mallin. VW ei halua sortua täysin hallitsemattomaan ennakkotilausmäärään, kuten Teslalle kävi.

 

Stackmann tyrmäsi julkisuudessa liikkuneen huhun.

Volkswagen alkaa tehdä ID.3-mallia sadantuhannen auton vuosivauhdilla. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille kesällä 2020.

Samoihin aikoihin käynnistyy toisen ID-mallin tuotanto, joka on luultavasti suuremman kokoluokan auto. Tavoitteena on tehdä autoilla rahaa. Stackmann tyrmäsi julkisuudessa liikkuneen huhun, jonka mukaan Volkswagen menettää tuhansia euroja rahaa jokaisella valmistamallaan ID.3:lla:

– Se ei ole minkään teollisuuden alan filosofia, eikä missään tapauksessa Volkswagenin tapa toimia.

Mykrä asettaa Volkswagenille kovan, mutta samalla realistisen tavoitteen. Vuonna 2020 pyrkimys on täyssähköautomyynnin ykköseksi ja vuosimyynnissä suoraan noin tuhannen auton tasolle. Hän kuitenkin myöntää, että tässä kohtaa ennustaminen on erittäin haastavaa ja paljon on myös kiinni valmistajan toimitusvalmiudesta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt