Hyundai kehittää futuristista kojelautaa koko kansan malliinsa –”oltava laajan asiakaskunnan saavutettavissa”

Julkaistu:

Kojelauta
Korealainen Hyundai Motor raottaa tutkielmaansa tulevaisuuden virtuaalisesta kojelaudasta.
Hyundain mukaan virtuaalinen kojelauta tarjoaa vastaisuudessa aiempaa enemmän vuorovaikutteisia kokemuksia. Lisäksi kojelaudan toimintojen räätälöintimahdollisuudet laajenevat.

Varsinkin näyttöjen avulla kuljettajalle välitetään yhä monipuolisempaa informaatiota.

– Työskentelemme jatkuvasti uusien teknologioiden parissa tehdäksemme autoistamme mahdollisimman käyttäjäystävällisiä, ihmisen ja koneen välistä käyttökokemusta kehittävä insinööri Regina Kaiser sanoo tiedotteessa.

Viime vuonna Hyundai keskittyi kehittämään kosketusnäyttöihin perustuvaa konseptia, jossa ohjauspyörä viestii kuljettajalle värinällä. Valmista ja kehitteillä olevaa teknologiaa on asennettu Hyundai i30 -testiautoon.

– Valitsimme i30-mallin näyttääksemme, että uusia innovaatioita ei ole ainoastaan kalliimpien hintaluokkien autoissa. Hyundai aikoo osoittaa, että innovaatioiden on oltava laajan asiakaskunnan saavutettavissa, Kaiser sanoo.


Testiautossa ohjauspyörä on varustettu kahdella kookkaalla näytöllä. Näyttöjen painikkeet ovat säädettävissä kunkin käyttäjän yksilöllisten toiveiden mukaan. Näytöt on varustettu uudella, vapaasti muokattavalla ulkoasulla niiden käytön helpottamiseksi. Lisäksi näyttöjen pinnan alla on kaksi moduulia antamassa haptista eli tuntoaistiin perustuvaa palautetta. Värinäpalaute täydentää kuljettajan käyttökokemusta.

Viimeisimmässä kehitysvaiheessa mittaristonäyttö on toteutettu monikerrostekniikalla (MLD). Se mahdollistaa uuden ja luonnollisen tavan kiinnittää käyttäjän huomio. Toisin kuin perinteiset näytöt, jotka esittävät sisältöä vain yhdellä tasolla, MLD koostuu kahdesta kuuden millimetrin etäisyydellä toisistaan olevasta näytöstä. Näyttöjen välimatka mahdollistaa kolmiulotteisen vaikutelman. Kussakin tilanteessa oleellisin tieto, esimerkiksi nopeusrajoitus, näytetään etummaisella näytöllä kuljettajan huomion varmistamiseksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt