Uudet ajokiellot läpi Hollannissa: Ensin lähtevät yli 15-vuotiaat dieselit kehätieltä, sitten ennusteissa kukoistaa käytettyjen täyssähköjen kauppa - Autot - Ilta-Sanomat

Uudet ajokiellot läpi Hollannissa: Ensin lähtevät yli 15-vuotiaat dieselit kehätieltä, sitten ennusteissa kukoistaa käytettyjen täyssähköjen kauppa

Hollannin pääkaupunki Amsterdam kieltää bensiini- ja diesel-käyttöiset henkilöautot ja moottoripyörät vuodesta 2030 alkaen.

Hollannin suurissa kaupungeissa saastepitoisuudet ovat olleet toistuvasti suurempia kuin EU:n säädökset sallivat. Paikallinen kaupunkiteemainen päästökeskustelu liittyy silti myös koko maan tilanteeseen, aivan samoin kuin Suomessakin.­

6.5.2019 12:26

Ensimmäisenä Amsterdamin päätöksestä uutisoi Suomessa Yle, jonka mukaan Amsterdam aloittaa torstaisen päätöksensä perusteella rajoitukset vaiheittain.

Rajoitteista ensimmäiset astuvat voimaan jo ensi vuonna, jolloin yli 15 vuotta vanhat diesel-autot eivät saa käyttää kaupunkia kiertävää A10-kehätietä lainkaan.

Kahta vuotta myöhemmin kielletään lisäksi kaikkien pakokaasuja päästävien linja-autojen pääsy kaupungin keskustaan ja vuonna 2025 sama sääntö alkaa koskea myös vesikulkuneuvoja, mopoja ja kevyitä moottoripyöriä, jatkaa Ylen lähteenään käyttämä The Guardian.

Lopulta, vuonna 2030, Amsterdamin kaiken liikenteen tulee päätöksen mukaan olla kaupungin taajama-alueella päästötöntä.

Näin kaupunki pyrkii välttämään terveydelle vaaralliset typpioksidi- ja pienhiukkaspäästöt, jotka piinaavat asukkaiden hengitysilmaa.

– Saasteet ovat hiljainen tappaja ja yksi Amsterdamin suurimmista terveyshaitoista, sanoo kaupungin liikenneasioista vastaava Sharon Dijksma.

Kepin ohella Amsterdam jakaa myös porkkanaa, eli alkaa myös tukea asukkaiden siirtymistä sähkö- tai vetykäyttöisiin ajoneuvoihin. Esimerkkinä uusia latausasemia aiotaan rakentaa parisenkymmentätuhatta nykyisten 3000:n lisäksi.

Mutta tuleeko Amsterdamista entistä enemmän vain varakkaiden kaupunki?

Hollannin autoteollisuusliiton mukaan tuore päätös on huono, sillä se pakottaa asukkaat muun muassa hankkimaan toistaiseksi varsin kallista ajoneuvokalustoa ja muuttaa Amsterdamin siten entistä voimakkaammin rikkaiden kaupungiksi.

Amsterdamin kaupunki lupaa kuitenkin edistävänsä myös käytettyjen sähköautojen markkinoita.

The Guardianin mukaan käytettyjen sähköautojen kaupan arvellaankin nousevan ajorajoitteiden myötä suoranaiseen kukoistukseen.

Teollisuusliiton mukaan tukeminen ei kuitenkaan auta koko ongelmaan, sillä vuonna 2030 ehkä vasta vain kolmasosa Amsterdamin autokannasta voisi olla sähköautoja, liitto laskee.

Amsterdamin tuore päätös ei ole lajissaan ensimmäinen vaan noudattaa pikemminkin isompaa eurooppalaista suurkaupunkitrendiä. Esimerkiksi Madridin kaupunki on rajoittanut vanhojen bensiinikäyttöisten autojen käyttöä ja Rooma suunnittelee samaa dieselautoille.

Tanskan hallitus aikoo puolestaan kieltää sekä bensiini- että dieselautot vuonna 2030. Tanskassa kielto laajenisi lisäksi myös hybrideihin jo vuonna 2035.

Suomessa ajorajoitukset ovat nousseet vakavimmin keskusteluun lähinnä pääkaupunkiseutua koskevan tuoreen ns. MAL-suunnitelman yhteydessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?