Tältä tuntuu meno uuden Dacian hintaisessa V6-dieselillä varustetussa neliveto-Mersussa - Autot - Ilta-Sanomat

Tältä tuntuu meno uuden Dacian hintaisessa V6-dieselillä varustetussa neliveto-Mersussa

Millainen on Ruotsista tuotu, käytetty Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic A on kymmenen vuoden käytön jälkeen?

Mercedes-Benz GLK tuli aikoinaan kilpailemaan BMW:n X3-sarjan ja Audi Q5:n kanssa. Moni ”todellinen” Mersu-mies on sitä mieltä, että GLK vaatii ehdottomasti V6-pannun.­

2.5.2019 6:55

Kun ostin oman C-sarjan Mersun vuosimallia 2009 vuosia sitten, ajattelin 1.6-litraisen Toyota Avensiksen jälkeen, että kompressoriahdettu perus-Mersu 1.8-litraisella bensamoottorilla täyttää tarpeet ihan hyvin.

Ajettuani V6-dieselmoottorisella 320 CDI GLK:lla ajattelen toisin. Mercedez-Benz pääsee oikeuksiinsa parhaiten, kun vääntöä ja tehoa on riittävästi, Timo Kiiski kirjoittaa Kaasujalassa alun perin julkaistussa arviossaan.

Mercedes-Benz GLK oli vuonna 2008 markkinoille tullessaan kuin venytetty ja korotettu C-sarjan farmarimersu.

Samanikäisiä kuin koeajettu GLK, eli vuosimallin 2009 GLK-Mersuja oli helmikuun lopulla nettiauto.comissa tarjolla 45 kappaletta. Enimmillään niillä oli ajettu jopa 400 000 kilometriä, pääsääntöisestikin mittarilukemat olivat yli 200 000 kilometriä.­

Ajaminen vuosimallin 2009 GLK:lla on hyvin samanlaista kuin samanikäisellä C-sarjalaisella. Autojen akseliväli on lähes sama ja alustarakenteetkin noudattavat samaa kaavaa.

Korin altakin löytyy paljon yhteisiä tekijöitä. GLK vain on kuutisen senttiä pidempi ja 20 senttimetriä korkeampi. Yhdessä suhteessa C-sarjalainen jopa tarjoaa GLK:ta enemmän: takapenkit pystyssä sen tavaratila vetää 485 litraa, kun taas GLK:n peräkontissa tilaa on vain 450 litraa.

GLK on nelivedosta huolimatta selkeästi katumaasturi, ei niin sanottu ”oikea maasturi”. Vaan tuskinpa sitä kukaan oikeaa maasturia tarvitseva onkaan ostanut. Eiköhän tällaiselta autolta sitä nelivedon tuomaa lisäturvaa haeta lähinnä lumisena talvena kaupunkiliikenteeseen, Lapin hiihtolomareissuille ja valtateille?

Tavaratilan koko ei ole GLK:n paras myyntivaltti.­

Särmikkäästi ja näyttävästi muotoiltu GLK häviää tavaratilansa puolesta muun muassa Audi Q5:lle ja Volvo XC60:lle.

Nelivetotekniikka on toisen sukupolven 4Matic, eli voimasta taakse jakautuu 45 prosenttia eteen ja 55 prosenttia taakse.

Koeajoon otetussa GLK 320 CDI 4Maticissa oli 3,2-litrainen V6-dieselmoottori. Vaikka matkamittarissa lukema oli jo vähän vajaat 200 000 kilometriä, niin meno oli suloisen pakotonta ja maukasta. Vaikka koeajettu yksilö on iäkkäänäkin erinomainen ajo-ominaisuuksiltaan, erityisen hyvää on jousitusmukavuus ja äänieristys. Melutaso on iäkkäässäkin GLK:ssa kiitettävän alhainen.

Seitsemänlovinen automaattilaatikko tekee menosta tasaista, helppoa ja suorituskykyistä. Ohjaus välittää renkaiden asennon ja tuntuman hienosti. Miinuspuolena on, että ohjaus palauttaa heikosti hitaassa ajossa.

Koeajettu auto oli huippusiisti. Huoltotositteita selatessa pystyi päättelemään, että auto oli tuotu alun perin Suomeen Ruotsista. Sehän ei ole ollenkaan huono juttu: Ruotsissa tiettävästi autoista pidetään parempaa huolta kuin Suomessa.­

Ehkä tämä moottorivaihtoehto ei ole Suomen oloihin se kaikkein tarpeellisin, mutta se tekee GLK:sta todellisen ajajan auton: 220 hevosvoiman teho ja 540 newtonmetrin vääntö liikuttavat autoa todella reippaasti. Tosin melkoisesti GLK V6-moottorilla nielee myös myös dieseliä, kaupunkiajossa jopa lähes 10 litraa satasella.

Mercedes-Benz muutti GLK-mallinimen muotoon GLC vuonna 2015. Samalla muun muassa auton muotoilu muuttui selvästi. Kuinka paljon? Siihen löytyy vastauksia tästä.

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Kaasujalan kanssa.

Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic A

Vuosimalli: 2009 (ensirekisteröinti 12/2008)

Mittarilukema: 194 300 km

Moottori: V6, 2987 cm3, turbo, suoraruiskutus

Polttoaine: diesel

Teho: 224 hv

Vääntö: 540 Nm

Vetotapa: neliveto

Yhdistetty kulutus: 7.9 l/100 km

Huippunopeus: 220 km/h

Kiihtyvyys: 0-100 km/h: 7.5 s

Vaihteisto: A7

Mitat: pituus 4 528 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 680 mm, akseliväli 2 755 mm

Myyjä: STC Car Center, Tuusula.

Hinta: 18 900 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?