Sähkö-ähkyn tuorein uhri: Porschen seuraava pikku-SUV hyvästelee polttomoottorin

Julkaistu:

SÄHKÖAUTOILU
Porsche investoi yli kuusi miljardia euroa sähköautoihinsa ja tuo ne Leipzigin-tehtaalleen.
Porsche AG:n johtoryhmä on tehnyt päätöksen Macan-mallisarjan valmistamisesta täyssähköautona seuraavasta mallisukupolvesta alkaen. Tämä on jatkoa Porschen tuotevalikoiman laajentumiselle sähköautoihin.

Porschen ensimmäinen täyssähköinen urheiluauto Taycan lanseerataan vuoden 2019 lopulla, jonka markkinoille tulon jälkeen ensiesittelynsä saa sisarmalli Taycan Cross Turismo.

Myöhemmin julkaistava seuraavan mallisukupolven Macan tulee olemaan Porschen ensimmäinen täyssähköinen kompakti SUV, jonka tuotannon on määrä alkaa seuraavan vuosikymmenen alkupuolen aikana.


– Sähköautoilu ja Porsche sopivat yhteen täydellisesti; ei vain siksi, että molemmat pyrkivät äärimmäiseen tehokkuuteen, vaan erityisesti urheilullisen luonteensa vuoksi, toteaa Oliver Blume, Porsche AG:n johtoryhmän puheenjohtaja.

– Aiomme investoida vuoteen 2022 mennessä yli kuusi miljardia euroa sähköautoiluun, ja vuoteen 2025 mennessä sähköinen voimalinja voi olla saatavilla jopa 50 prosentissa kaikista uusista Porschen autoista. Seuraavien kymmenen vuoden kuluessa keskitymme kuitenkin monipuolisuuteen tarjoten entistäkin optimoidumpia bensiinimoottoreita, ladattavia hybridejä ja täyssähköisiä urheiluautoja, Blume jatkaa.

Seuraavan sukupolven Macan-sarjan valmistuksesta yhtiön Leipzigin-tehtaalla päätettiin viime vuoden heinäkuun alussa. Malli on Taycanin ohella lähtölaukaus Porschen sähköistymiselle. Kompakti SUV käyttää Taycanin tavoin 800 voltin latausteknologiaa ja sen perusrakenne pohjautuu Audi AG:n kanssa yhteistyössä kehitettyyn Porsche PPE-arkkitehtuuriin (Premium Platform Electric).

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt