Ainutlaatuinen klassikkoauto ilmestyi yllättäen ihmisten ilmoille – luultiin jo tyystin kadonneen

Julkaistu:

Klassikko
Yksittäiskappaleeksi jäänyt Opel Diplomat B 2,8 E Vogt-Caravan vuodelta 1972 on nähnyt jälleen päivänvalon pitkän hiljaiselon jälkeen.
Kuten aiemmin olemme todenneet, Techno Classica Essen -tapahtuman parhaita puolia ovat satojen toinen toistaan hienompien klassikoiden yksilölliset selviytymistarinat.

Joskus niiden myötä auton elämästä muodostuu sangen poikkeuksellinen. Tänä vuonna yksi tällainen erityislaatuinen autoyksilö oli Opelin osastolla nähty Diplomat B 2,8 E Vogt-Caravan. Autoa on valmistettu vain tämä yksi ainoa kappale.


Harvinainen Opel on vuosimallia 1972, mutta sen hyväksyi saksalainen autokorittaja Vogt viralliseksi Diplomat B-Caravaniksi vasta pitkällisten koritöiden jälkeen vuonna 1974. Vogt-Autotechnikin oli ilmeisesti tarkoitus valmistaa kyseistä mallia enemmänkin, mutta projekti ei kuitenkaan edennyt.

Autoharvinaisuus painui hiljalleen unholaan, ja lopulta sen uskottiin päätyneen lopullisesti autojen taivaaseen vuosina 1990 – 2016. Vaikutti siltä, kuin auto olisi ollut maan nielemä. Erikoiseksi tilanteen teki se, että kyseisestä mallista ei ollut jäänyt jäljelle edes alkuperäisiä esitteitä tai valokuvia. Niinpä Diplomat B Vogt-Caravanista muodostui hiljalleen legenda.

Todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempi, ja auto ilmestyi jälleen esiin muutama vuosi sitten. Nyt se nähtiin Essenissä ensimmäistä kertaa elävänä lähes 20 vuoteen, entiseen loistoonsa entisöitynä. Diplomat B:ssä (1969 – 1977) oli joko 2,8-litrainen suora kuutosmoottori, tai 5,4-litrainen V8 (Chevrolet 327). 2,8-litraisen sai myös polttoaineen suihkutuksella varustettuna E-versiona. B-Diplomatia valmistettiin kaikkiaan noin 23500 kappaletta.

VW-Porschen pikkusportti 50-vuotias

Toinen Essenissä olemassaoloaan juhlinut malli oli VW-Porschen pikkusportti, 914-malli. Se ensiesiteltiin vuonna 1969, joten autolla on malli-ikää nyt täydet 50 vuotta. Vaikka 914:ää valmistettiin vain vuosina 1969 – 1976, ovat kaikki ensimmäisen vuosikerran säilyneet yksilöt nyt 50-vuotiaita. 914:n oli tarkoitus olla Porschen hinnat alkaen -malli, mutta VW:n ja Porschen yhteistyössä aloitettu projekti ajautui erinäisten vastoinkäymisten vuoksi ristiriitojen vastatuuleen, joiden vuoksi auton valmistuskustannukset nousivat huomattavasti alun perin aiotusta.


Niinpä auton kuusisylinterinen versio, 914/6, maksoi aikoinaan lähes saman verran kuin Porschen seuraavaksi edullisin malli, 911T. 914/6 ei ollut myyntimenestys, sillä autoa valmistui kaikkiaan ainoastaan 3 332 kappaletta. Suosituimmaksi malliversioksi nousikin nelisylinterinen, edullisempi perusmalli 914, ja kaikkiaan 914-mallia valmistettiin lähes 119 000 kappaletta. Se teki 914:stä aikoinaan myynnillisesti suositumman kuin 911:stä.

Nipin napin alle nelimetrinen 914 oli ja on kevyt, noin 950-kiloinen pikkusportti. Autossa on 1,7-litrainen keskimoottori ja takaveto, ja perusversion huippunopeus on 186 km/h, 0-100 km/h kiihdytys kestää 13,3 sekuntia. 914/6-mallissa on kaksilitrainen moottori, joka tuottaa 110 hevosvoimaa sekä 160 Nm vääntöä. Niiden turvin riuskempi 914/6 kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 8,7 sekunnissa, ja huippunopeutta auto kerää parhaimmillaan 207 km/h.

Myöhempinä vuosina auton molemmat moottorit vielä päivittyivät, mutta suorituskykyarvot paranivat vain perusversion kiihtyvyyden osalta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt