Maahantuoja todistaa koeajon tuloksellaan: Nykyaikainen diesel ei ole ongelma vaan osa ilmastoratkaisua

Päinvastoin kuin kansan parissa yleisesti ajatellaan, nykyaikaiset dieselmoottorit ovat osa kestävää ilmastoratkaisua. Näin väittää Mercedes-Benzin maahantuoja Veho, joka kertoo vähäpäästöisestä koeajolenkistään.

Keskimääräisessä työmatkaliikenteessä voidaan dieselin ja sähkömoottorin yhdistelmällä päästä alle kolmen litran keskikulutukseen, Vehon testilenkki toi ilmi.

24.4.2019 10:25

Kansallisen ilmastostrategian mukaan Suomi tavoittelee 50 prosentin vähennystä liikenteen CO2-päästöistä vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Vehon todistelun mukaan uuden teknologian avulla tavoite voidaan saavuttaa jo nyt.

Mercedes-Benz E 300 de -pistokehybridifarmarilla ajettiin maaliskuisena arkipäivänä sadan kilometrin lenkki. Matka alkoi ladatulla akulla ja latauksen aikana esilämmitetyllä autolla Vantaalla sijaitsevasta Veho Mercedes-Benz Airportista kohti Karkkilaa.

Kehä III:n osuus ajettiin sähköllä, ja Turun moottoritien 24 kilometrin osuus ajettiin polttomoottorin voimin (nopeusrajoitus 100 km/h). Hybriditilassa auto palautui sähkömoottorin käyttöön valtatie kakkoselle siirryttäessä. Sähköinen matka jatkui ohi Vihdin kirkonkylän. Karkkilassa suoritetussa kaupunkipyörityksessä auto liikkui jälleen sähkön voimin ja siirtyi paluumatkalla Espoon suuntaan takaisin dieselmoottorin käyttöön taajama-alueelta valtatie kahdelle siirryttäessä.

Sadan kilometrin matka täyttyi ennen Nummelan liittymää. Matkasta tasan puolet ajettiin sähköllä ja puolet polttomoottorilla. Tuloksena keskinopeudella 73 km/h suoritetussa koeajossa oli 3,0 litran dieselkulutus, Veho kertoo tiedotteessaan.

Sähköistyvissä Mercedes-Benz -malleissa kuljettaja valitsee ajaako hän sähkömoottorilla, polttomoottorilla, niiden yhdistelmällä vai tilassa, jossa polttomoottoria käytetään sekä auton liikuttamiseen että akkujen tehokkaaseen lataukseen.

WLTP-mittauksessa käytettävä ajonaikainen keskinopeus ilman pysähdyksiä oli 53,5 km/h. Matkalla käytettiin eco-ajo-ohjelmaa tasanopeudensäädin aktivoituna.

Mercedes-Benzin eco-avustin antaa ohjeita siitä, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta esimerkiksi nopeusrajoituksen pienentyessä, tai erilaisin toiminnoin kuten rullaaminen ja energian talteenotto ennakkotietojen perusteella. Tätä varten järjestelmä hyödyntää erilaisia verkotettuja tietoja, joita se saa navigointijärjestelmältä, liikennemerkkitunnistukselta, tutkalta ja stereokameralta.

Tänä vuonna Mercedes tuo markkinoille muun muassa C-sarjan ladattavat bensiini- ja dieselhybridit. Vuoteen 2022 mennessä kaikista Mercedes-Benz -henkilöautomalleista on saatavilla ladattava tai sähköistetty versio.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?