Syntymäpäiviään viettävät Nissan GT-R ja Nissan Z – uunituoreet kuvat New Yorkin autonäyttelystä

Julkaistu:

New yorkin autonäyttely
Siitä on kulunut jo 50 vuotta, kun Nissan esitteli ikonin asemaan nousseet mallisarjansa GT-R ja Z.
Nissan 240Z tai tuohon aikaan vielä Datsun syntyi syksyllä 1968 ja se esiteltiin yhdysvaltalaisille New Yorkin autonäyttelyssä keväällä 1969.

Suuri vaikutus auton syntyyn oli USA:n toimintojen johtajalla, joka vakuutti yhtiön pääkonttorin urheiluauton tärkeydestä. Ja johtaja oli kuin olikin oikeassa, sillä Japanissa Fairladynä tunnetusta 240Z-mallista tuli nopeasti suurmenestys.

Vuosien ja sukupolvien aikana auto ja moottorit kasvoivat, mutta se menetti myös vähän alkuperäistä olemustaan. Mikään myöhemmin esitellyistä Z-sarjan autoista ei ole saanut ostajia samanlaiseen hurmokseen kuin ensimmäinen 240Z.
Auton historiaan liittyy merkittävällä tavalla myös rallia ja maailmalla 240Z:lla menestyi erinomaisesti suomalaisista Rauno Aaltonen.

Puolen vuosisadan täyttymisen kunniaksi on tehty tietenkin erikoismalli, missä auton iästä muistutetaan niin korissa kuin sisustuksessa. Punavalkoinen 50th Edition on saanut värinsä John Mortonin USA:ssa SCCA-sarjassa voitokkaasti ajamasta kilpa-autosta.

Värivaihtoehtoja on toki muitakin.


Nissan GT-R on vielä ”Zetaakin” korkeammalle arvostettu historiallinen japanilaismalli, jonka eri sukupolvia keräilijät etsivät vimmatusti.

Malli oli pitkään myynnissä vain Japanissa, mutta nykyistä vuonna 2007 esiteltyä sukupolvea alettiin myydä kaikkialla maailmassa. Sillä on ikää siis jo 12 vuotta, eikä autoon ole tehty mitään radikaaleja muutoksia.

Perusrakennetta on hiottu jatkuvasti ja samalla moottoriin on loihdittu lisää tehoa.
Juhlan myötä markkinoille tulee 50-vuotisjuhlamalli, johon saa GT-R:n legendaarisen Bayside Blue -värin. Sisustus on harmaata nappanahkaa, mikä ei ole ehkä paras mahdollinen valinta tähän autoon.


Niinpä mielenkiintoisempi vaihtoehto on vuosimallin 2020 GT-R Nismo, jonka painosta on onnistuttu pudottamaan 30 kiloa. Kaikki koripaneelit ovat hiilikuitua, millä vähennettiin kymmenen kiloa ja muiden osien optimoinnilla loput kaksikymmentä kiloa. Etulokasuojat on lainattu GT3-sarjan GT-R:stä. Teho on ennallaan eli 3,8-litrainen tuplaturbo-V6 kehittää 441 kilowattia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt