Mercedes-Benzin uusi CLA Coupé on kuin ylellinen CLS – joko perä kelpaa nirsoimmillekin?

Julkaistu:

Ensitesti
Mercedes-Benz CLA on nyt kuin ylellisen CLS-mallin kutistettu kopio.
Vuonna 2013 julkistetun CLA-sedanin peräpään muotoilu saattoi kertoa joillekin, että design-tiimin työ oli jäänyt pahasti kesken. Coupé-henkeä tavoittelevan kattokaaren lento katkesi kesken kaiken, ja lopulta näkökenttään jäi vain tylppä, keskenkasvuinen perä.

Nyt kaikki on toisin. CLA:n uusittu muotoilu on runsaasti velkaa isomman CLS:n muodoille. Hiottu linjakkuus rakentuu pitkästä konepellistä pitkittäissuuntaisine kohoumineen, keulan kallistuksesta, korostetusta hartialinjasta, kauniisti kaartuvasta ja perää kohden sulavasti laskevasta kattolinjasta, kapeista takavaloista, pitkähköstä takaylityksestä, ilmanvirtauksia säätelevistä pyöränkaarien spoilereista ja kehyksettömistä ikkunoista. Samalla CLA on saanut mallinimensä perään ansaitusti sanan Coupé.

A-sarjan pohjarakenteelle luotu CLA on aiempaa pidempi ja leveämpi. Akseliväli on samalla kasvanut. Raideleveyksiä on venytetty edessä 63 ja takana 55 millimetriä. Kaiken tämän ansiosta sisätiloja on onnistuttu kasvattamaan, mutta ei ihan sataprosenttisesti: samalla kun tavaratilan aukko on saanut leveyttä, takapaksin litrat ovat vähentyneet kymmenen maitopurkin verran.


Muotoilua on selvästi hiottu antaumuksella tuulitunnelissa. Ilmanvastusarvo (cdi) on vain 0,23. Ehkä hieman yllättäen A-sarjan sedanin arvoksi on mitattu peräti 0,22. Tuollainen sadasosan ero vaikuttaa Mercedes-Benzin tuulitunneliekspertti Teddy Wollin mukaan polttoaineenkulutukseen keskimäärin yhden desilitran verran sataa kilometriä kohden.

Sisäpuoli ei tarjoa mullistavia yllätyksiä, jos on nähnyt merkin muiden uusien mallien laadukkaat ohjaamot. Mittariston yläpuolista huppua ei ole, vaan mittariston jatkona leveyssuunnassa on hyvin kuljettajan näkökenttään asetettu, tietoa ja viihdettä tarjoava näyttö. Odotetusti MBUX-multimediajärjestelmä on asennettu näytön uumeniin. Se tunnistaa sekä äänikomentoja että kädenliikkeitä.


Moneen suuntaan säätyvissä istuimissa on ensi kerran CLA:han saatavissa hierontatoiminto ja ilmastointi. Uutta on myös Energizing-järjestelmä, joka vahtii kuskin vireyttä.

Takapenkille kulkemisen helppouden voi kuvitella, jos on aiemmin pyrkinyt kompaktin coupén kyytiin. Kyllä sinne päästyään keskimittainen aikuinen ihan kohtuullisen mielellään istahtaa, mutta esimerkiksi jalkaterät eivät solahda ihan sukkana etuistuinten alle.

Tarjolle tulee kaikkiaan neljä bensakonetta ja kolme dieseliä. Kaksi pienintä bensiiniversiota on tarjolla manuaalivaihteistolla, muut automaattivaihteisina. Isoimmat bensakoneet saa myös nelivetoisina.

Uusi CLA saa A- ja B-sarjan autojen tapaan uudistettuja moottoreita. Aluksi tarjolla on kaksi uutta nelisylinteristä bensiinimoottoria (1,4 l /163 hv / 250 Nm) ja 2,0 l / 224 hv / 350 Nm). Myös 1,5-litrainen dieselmoottori on uusi (116 hv / 260 Nm).


Baijerin maalaismaisemissa oli mahdollisuus kokeilla eri moottoriversioita. Makeimmin auton muotokieleen istui kaksilitrainen bensiinikone nelivedolla ja kaksoiskytkinvaihteistolla.

Matala painopiste, kasvanut raideleveys ja tuntuva vääntö olivat omiaan kurvikkailla ja ilahduttavan tyhjillä maanteillä. Miellyttävän tarkan, muuttuvavälityksisen ohjauksen vastapainoksi alle satasen vauhdeissa alustan käytös antoi aihetta ihmettelylle: toivotun jämäkkyyden sijasta välillä meno oli kuin veneilyä loivilla aalloilla.

Sen sijaan moottoritiellä yli 200 km:n tuntinopeudessa pystyi paremmin nauttimaan auton vakaudesta. Vapaan nopeuden pätkällä kävi myös selväksi, että tuulensuhinat jäivät vähäisiksi.


Tehokkaimpien moottoreiden Sport-ajotilassa pakoäänet tuntuivat ylikorostetuilta. Illallispöydässä aavistukset todentuivat: pakoäänien pörinää tehostetaan kaiuttimien kautta, merkin edustajat kertoivat.

Avustinjärjestelmät ovat ajantasaisia kaistavahtia myöten. Muutaman kerran matkan varrella kaistavahti hidasti jarrutuksella vauhtia ja kiristi samalla turvavöitä – kuljettajan mielestä turhanaikaisesti, mutta tätä kohden automaailma nyt kulkee. Ensi kerran CLA kykenee etenemään myös osittain autonomisesti, mutta tätä ominaisuutta ei ehditty kokeilla.

Saksassa edullisin malliversio maksaa 31 475 euroa. IS:n testaaman, tehokkaimman nelivetomallin ostoa suunnittelevan pitää latoa kymppitonni lisää. Suomeen uusi CLA saapuu toukokuussa. Myöhemmin mallisto täydentyy Shooting Brake -versiolla.

Mercedes-Benz CLA Coupé 250 4Matic

  • Moottori R4, turbo, 1 991 cm³, 165 kW (224 hv)/5 500 r/min, 350 Nm/1800 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 6,7 l/100 km 95E (NEDC)
  • CO2-päästöt 149 g/km (NEDC)
  • Voimansiirto A7, neliveto
  • Mitat p 4 688, l 1 830, k 1 439 mm, akseliväli 2 729 mm, omamassa 1 476 kg, tavaratila 460 l, tankki 51 l
  • Hinta ei tiedossa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt