IS Saksassa: Tällaisia hintoja klassikkoautoista maailman turuilla nyt pyydetään

Julkaistu:

HINNAT
Jos hakee autoltaan parasta mahdollista vastinetta rahalle, varttuneimmissa klassikkoautoissa on ideaa.
Suomessa on viime aikoina tuskailtu käytettyjen autojen maahamme virtaavan määrän kasvusta, koska se kasvattaa maamme autojen keski-ikää.

Voi autojen ikä-asiaa tarkastella toiseltakin kannalta: jos hakee autoltaan parasta mahdollista vastinetta rahalle, on myös varttuneimmissa klassikkoautoissa omanlaista ideaa. Niissä auton arvo useimmiten pysyy ennallaan, ja monissa tapauksissa alkaa jossakin vaiheessa myös nousta – ainakin maailman turuilla ja toreilla.

Suomessa klassikkomarkkinat ovat ymmärrettävästi pienet, mutta Keski-Euroopassa tilanne on jo aivan toinen.

Missä hinnoissa erityyppiset klassikot ovat suurilla markkinoilla? IS selvitti asiaa Essenissä järjestettävässä autotapahtumassa. Alta löytyvien esimerkkien avulla pääsee auttavaan ymmärrykseen siitä, mitä minkäkin tyyppinen ja hintaluokan klassikkoauto maksaa autoverosta vapailla markkinoilla silloin, kun markkinat ovat suuremmat.

Autoalan trendit vaihtuvat vuodesta toiseen jonkin verran, ja se mikä oli muodissa kymmenen vuotta sitten, ei välttämättä enää houkuta ostajia enää tänään samalla tavalla. Silloin klassikkoharrastajan on parasta vain odottaa, mikäli haluaa autostaan parhaan hinnan.

Jokin kuitenkin näyttäisi pysyvän aina samana. Alkuperäisyys vaikuttaisi edelleen olevan selvä myyntivaltti hinnanmuodostuksen kannalta.

Aston Martin DB2/4:


Aston Martinin nimessä on legendaarinen kaiku, joka

pitää merkin eri mallien hinnat helposti taivaissa, tai ainakin korkealla tasolla. Tämä DB2/4 Mk 1 3 Litre vuodelta 1955 oli toimitettu uutena Luxemburgiin. Autossa on 140 hevosvoimaa tuottava VB6J-moottori, ja myyjä kuvailee yksilöä ”ehjäksi sekä rehelliseksi”. Pyyntihinta: 245 000 euroa.

Bentley Azure:


Bentley Azure vuodelta 1997 oli varmasti aikoinaan uutena monen unelma-auto, ja olisi sitä edelleen. Tällä hyvin säilyneellä, USA:ssa elonsa alkuvuodet viettäneellä yksilöllä oli ajettu ainoastaan 27 500 kilometriä, mikä näkyi myös auton alkuperäiskunnossa.

Kauppaa olisi käyty noin 62 000 euron tuntumassa.

Corvette Stingray:


Vuoden 1973 Chevrolet Corvette Stingrayssa oli haluttu 454-isolohko, eli 279 hevosvoimaa tuottava, 7,4-litrainen V8. Mikä tärkeintä, auto oli ns. matching numbers -yksilö, mikä tarkoittaa sitä, että alkuperäinen moottori ja automaattivaihteisto olivat edelleen tallella. Hintapyynti: 39 900 euroa.

Citroën SM:


Citroën viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhliaan, ja SM kuuluu ranskalaismerkin erikoisempiin tuttavuuksiin, joita ei koskaan ehditty valmistaa kovin suurta määrää.

Tällä vuoden 1971 yksilöllä oli koko olemassaolonsa aikana ollut vain yksi ainoa omistaja, joka oli ajanut autolla vähäiset 56 000 kilometriä. Auton maali oli edelleen alkuperäiskunnossa. Uudeksi omistajaksi olisi päässyt 52 000 euron panoksella.

Korjaus 13.4. klo 14:55: Kuva vaihdettu. Alun perin kuvituksena oli Citroën ID 19 Cabriolet Palm Beach Par Chapron 1963.

Fiat 500 Abarth:


Pienikin voi olla kaunista, ja haluttavaa. Vuoden 1970 Fiat 500 Abarth oli täysin entistetty, ja sitä liikutti alkuperäinen 499 cm3 lilliputtimoottori, joka tuottaa 16 kW eli lähes 22 hevosvoimaa.

Pienen italialaisklassikon omistajaksi olisi voinut siirtyä 13 500 euroa köyhempänä.

Rolls-Royce Corniche:


Rolls-Royce Corniche säilytti klassiset muotonsa huomattavasti pidemmälle kuin sen nelioviset sisaret, joiden uudistuminen alkoi 1970-luvulla. Tällä vuoden 1982 yksilöllä oli ajettu Yhdysvalloissa ainoastaan 66 000 kilometriä, eikä omistajiakaan ollut ollut kuin kaksi auton koko historian aikana.

Klassisen brittituotteen omistajaksi olisi voinut ryhtyä luopumalla 46 500 eurosta.

Celica 1600 ST Coupé:


Toyota on viimeisen 50 vuoden aikana kiinnostanut suomalaisia aina vain enemmän – ja nyt näyttäisi siltä, että myös muissa maissa herätään Toyota-klassikoiden arvoon. Celica 1600 ST Coupé vuodelta 1973 oli erinomaisessa kunnossa entistyksen jäljiltä, ja 1,6-litrainen nelisylinterinen moottori tuottaa 86 hevosvoimaa japanilaisklassikon liikuttelemiseksi. Hintapyynnöksi oli merkitty 28 800 euroa.

Missä muuten ovat kaikki suomalaiset Celicat nykyisin?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt