IS tutustui Saksassa 82-vuotiaan veteraaniauton huikeaan matkaan – natsivuodet, kuninkaallinen paraati, museokäyttö…

Julkaistu:

Klassikkoauto
Joskus veteraani-ikään ehtineiden autoyksilöiden historiasta paljastuu lähes jotain elämää suurempaa. Näin on myös Horch 853 Sport Cabriolet’n kohdalla.
Techno Classica Essen -tapahtuman parhaimpiin puoliin kuuluu monipuolisuus. Satojen ja taas satojen toinen toistaan hienompien klassikoiden ja veteraaniautojen joukosta voi poimia mielenkiintoisia yksilöitä, joiden historia nousee tietyllä tapaa jopa elämää suuremmaksi.

Yksi sellainen oli tänä vuonna 82-vuotias veteraaniauto Horch 853 Sport Cabriolet, joka oli suurimmilta osin edelleen alkuperäiskunnossa.

Auton historia on perin poikkeuksellinen. Tämä 5,0-litrainen, rivikahdeksikon voimin liikkuva yksilö luovutettiin uutena 13. päivä toukokuuta 1937 norjalaiselle konsulille Aksel Holmille – siis lähes täsmälleen 82 vuotta sitten. Horch 853 edusti 1930-luvulla merkin mallistossa ehdotonta huippua, ja autolle oli odotettavissa hyvän huolenpidon edustustehtäviä.


Sitten toinen maailmansota muutti historian kulkua. Vuonna 1943 sodan melskeessä Wehrmacht takavarikoi Horchin, ja sen otti käyttöönsä Luftwaffen Norjassa operoinut kenraaliluutnantti Ernst-August Roth (1898 – 1975). Roth käytti autoa antautumiseensa saakka, kesäkuun 9. päivään 1945. Paljon oli autolle siis ehtinyt tapahtua, ennen kuin tämä Horch oli edes kymmenvuotias.

Horch oli Norjan kuninkaallisten käytössä, kun kruununprinssi Olav käytti sitä liittoutuneiden joukkojen voitonparaatissa Trondheimissa. Tämän historiallisesti merkittävän tapahtuman jälkeen autosta tuli vielä usean vuoden ajaksi virallinen valtion virka-ajoneuvo Norjassa.

Virkavuosien jälkeen Horch päätyi norjalaisen yksityishenkilö Ola Borgen haltuun. Borge oli yksityiskeräilijä, jolla oli oma pienimuotoinen automuseo. Hän piti Horchin aina elämänsä loppuun saakka, ja sitä käytettiin vain satunnaisesti.

Borge myös huolsi autoa tunnontarkasti, ja sillä on tähän päivään mennessä ajettu alle 20 000 kilometriä. Mikä merkittävintä, Borge piti tämän auton alkuperäiskuntoisena, joten siitä on muodostunut yksi tuon aikakauden parhaiten säilyneistä alkuperäiskuntoisista autoista – ja ennen kaikkea jo historiaan jääneenä Horch-merkkinä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt