Enää ei tarvitse nousta autosta huoltoasemalla – näin robotti tankkaa puolestasi!

Normikuskille robottitankkaus on mukava helpotus, varsinkin tuulessa ja tuiskussa, mutta liikuntarajoitteiselle aivan valtava parannus.

Neste pilotoi vantaalaisella liikenneasemallaan robottitankkausta, joka kuulostaa kätevältä ja onkin sitä.

Auto vain ajetaan oikeaan kohtaan pumpun viereen, tankin puoleinen kylki pumppuun päin – ja robottikäsi hoitaa loput.

  • Yllä olevalla videolla robotti täyttää auton polttoainetankin.

Autot eivät sentään vielä lennä, mutta pian niiden tankkaaminen sujuu vaivatta, kun robotti hoitaa homman.

Kone tunnistaa autoon sijoitetun rfid-sirun (rfid = radiotaajuinen etätunnistus), joka kertoo auton merkin ja sille suositellun polttoaineen.

Särmi nousee ylös ja sen takaa ilmestyy robottikäsi etsimään polttoainesäiliön kantta. Teräskäden sormissa oleva imukuppi tunnustelee auton kylkeä, avaan kannen ja tankin korkin, tarttuu oikeaan polttoainepistooliin, työntää sen säiliön aukosta sisään ja lorottaa menoveden tankkiin.

Robottikäsi valitsee oikean polttoainepistoolin, avaan täyttöaukon kannen sekä säiliön korkin – ja suihkuttaa menoveden tankkiin.

Ellei kuljettaja ole applikaatiollaan tilannut tiettyä litramäärää, robotti laskee tankin täyteen. Sen jälkeen käsi sulkee korkin ja kannen, nostaa polttoainepistoolin paikalleen – ja auto saa monitorilta luvan jatkaa matkaa.

Kierrettävä bensatankin korkki menee vaihtoon

Robottitankkaus ei ole mitään kaukaista tulevaisuutta, vaan hyvinkin läheistä, sillä teknologia on jo valmista. Hääriväthän robottikädet esimerkiksi konepajateollisuudessa jo täyttä päätä.

Neste ei ole vielä lyönyt lukkoon palvelun aloitusajankohtaa, mutta se on jo valikoidun testiryhmän käytössä.

Autoilta ei vaadita useita erityisominaisuuksia. Yksi on tietysti rfid-sirun hankinta ja kiinnitys. Toinen liittyy bensatankin korkkiin. Se ei voi olla enää kierrettävä, vaan läpällinen.

Robotti asuu kopissa kahden särmin takana.

”Ajatellaanpa Suomen talvea”

Miksi autoilijan kannattaisi ajaa robottiasemalle tankkaukseen?

– Tämä on visio tulevaisuuden asemasta, jossa asiakaskokemus on entistä miellyttävämpi. Ajatellaan vaikka Suomen talvea, jolloin on kylmä tai sataa räntää. Silloin on mukavampi antaa robotin hoitaa tankkaus, sanoo Jukka Peltoniemi, joka vastaa Nesteen automaatiokonsepteista (head of marketing).

Voiko kuljettaja luottaa siihen, ettei robotilla ole huono päivä ja tuikkaa bensatankkiin dieseliä?

– Turvallisuudesta emme tingi, vaikka haluammekin edetä nopeasti kaikessa kehityksessä. Siksi testaamme tätä huolella.

Nesteen automaatiokonsepteista vastaava Jukka Peltoniemi Vantaan Siltamän liikenneaseman Easy Deli-myymälän edessä.

Katoavatko ihmiset pian kokonaan huoltoasemilta palvelutehtävistä?

– Tämä ei tule korvaamaan kauppiasverkostoamme. Neste-kauppiaat ovat jatkossakin Neste-asemien sydän.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?