Hoikistunut ja vähäjanoinen: Mercedes-Benzin B-sarjan koeajossa polttoaineen kulutus yllätti

Julkaistu:

Koeajo
Mercedes-Benzin B-sarja on aiempaa sliipatumpi. Koeajossa kulutus yllätti.
Jos pyöreäposkinen, tila-autoksi luonnehdittu Mercedes-Benz B on tuntunut väliinputoajalta, niin et ole yksin.

Jotenkin sen on voinut mieltää Mercedes-Benzin kalustossa intohimottomaksi ja parhaimmillaankin vain käytännölliseksi. Oikeaksi tila-autoksi B on sitä paitsi ollut pieni.

Kun uutta B-sarjaa alettiin suunnitella, Stuttgartissa johtajat käskivät muovata auton, joka on pinnalta aiempaa sporttisempi ja sisältä entistä tilavampi. Nyt valmista kolmannen mallipolven autoa yhtiö kutsuu määreellä Sports Tourer, joka on totuttu liittämään farmarimalleihin.


Aiempaa tunnusomaista pyöreyttä on häivytetty huomattavasti. B-sarja on saanut samalla hiukan lisää pituutta. Myös akseliväli on venynyt kolme senttimetriä. Sisällä kasvu tuntuu hienoisena lisätilana joka suunnassa.

B on nyt aiempaa matalampi, mutta etuistuimilla istutaan 90 millimetriä korkeammalla kuin saman perusrakenteen jakavassa A-sarjalaisessa. Ajoasento pysyy istuimen säätömahdollisuuksista huolimatta melko lailla pystynä. Takapenkillä voisi kuvitella kahden aikuisen viihtyvän pitkälläkin ajosiivulla.


Vaikka matkustamon venytys on plusmerkkinen, tavaratila on pienentynyt 33 litraa. Lisätilaa on kuitenkin loihdittavissa. Takaistuimen selkänoja taittuu kolmessa osassa. Lisäksi kesästä alkaen saataville tulee pituussuunnassa säädettävä takaistuin, mikä antaa pakkaushommissa 35 litraa lisää tilaa poistuvaan B-sarjalaiseen nähden.

Vaakalinjaista ohjaamoa hallitsee kahden näytön paneeli ja ilmastoinnin turbiinimaiset puhallusaukot – ihan kuin A-sarjan autossa. Avustinjärjestelmät ovat tuttuja valmistajan viimeaikaisista malleista. Turvallista etenemistä ei vähennä sekään, että MBUX-multimediajärjestelmän myötä Hey Mercedes -äänikomennoilla kädet voi pitää tiukasti ohjauspyörässä – mutta miksi MBUX ei osaa suomea? IS sai taannoin vastauksen kysymykseen puheohjausjärjestelmän kehityksestä vastaavalta Georges Massingilta. Hän kertoi suomen kielen sisältyvän järjestelmään 2020, kun A-sarjan facelift esitellään.


Auton tietokoneen mukaan koeajossa kului polttoainetta 5,6 litraa sataa kilometriä kohden (keskinopeus 48 km/h), mikä, hämmästyttävää kyllä, alittaa valmistajan ilmoittaman kulutuslukeman.

Seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kanssa toimiva sylinterin lepuutus pitää pieneltä osin kulutusta kurissa. Tasaisessa maantieajossa uusi B kulkee ilman venkurointia ja metelöimättä. Vaihtelevilla nopeuksilla ajettaessa vaihteisto yllätti ajoittain epäloogisilla ratkaisuillaan. Etenkin Sport-ajomoodissa kierrosluvut karkasivat suhteettoman korkeiksi.


Miksi B-sarjalainen? Miksei yhtä lailla uudistunut, ulkomitoiltaan korkeutta lukuun ottamatta identtinen A-sarjan auto? Ajettavuudessa, tai oikeastaan vain ajofiiliksessä, B jää kakkoseksi, mutta sisätiloiltaan, kuljetuskapasiteetiltaan ja muunneltavuudeltaan B vie voiton.

Sillä on tosin hintansa. Vaikka korimallien vertailu ei ole sataprosenttisen reilua, B on A:ta selvästi kalliimpi. Jos kuitenkin B-sarja miellyttää, saattaisi olla hyvä testata myös uuden kahdeksanlovisen automaatin ja kaksilitraisen moottorin voimalinja.

Mercedes-Benz B 180 A Launch Edition Style

  • Moottori R4, turbo, 1 332 cm³, 100 kW (136 hv)/5 500 r/min, 200 Nm/1 460 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 212 km/h
  • Kulutus 6,3 l/100 km 95E (WLTP)
  • CO2-päästöt 142 g/km (WLTP)
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4 419, l 1 796, k 1 562 mm, akseliväli 2 729 mm, omamassa 1 405 kg, tavaratila 455–1 540 l, tankki 43 l
  • Hinta 37 376 euroa (koeajoauto lisävarusteilla 39 092 euroa)
Kiitämme

Tilavaa matkustamoa

Polttoaineen vähäistä kulutusta

Kehittynyttä turvavarustelua ja tietoviihdeteknologiaa

Moitimme

Koeajetun version voimanlinjan haparointia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt