Rikkoiko kivi tai nasta tuulilasin? Uusien lasien hinnoissa valtavat erot – voi maksaa jopa nelinumeroisen summan

Julkaistu:

TUULILASI
Kolmannes kyselytutkimuksen vastaajista jättää tuulilasin korjaamatta. Asiantuntijat muistuttavat, että vetkuttelu voi maksaa maltaita.
Korjaaminen kannattaa tehdä heti, sillä rikkinäinen lasi voi olla turvallisuusriski. Lisäksi tulevaisuuteen siirretty korjaus voi käydä kalliiksi.

Kuinka paljon tuulilasin korjaus maksaa?

Tuoreen kyselytutkimuksen tulosten mukaan enemmistö vastaajista arvioi tuulilasin korjaamisen maksavan 200-300 euroa.

Autotalo Laakkosen jälkimarkkinointijohtaja Simo Ahlgren kertoo korjauksen hinnan riippuvan tuulilasin tekniikasta. Pääsääntöisesti vanhojen autojen tuulilasien korjaus on halvempaa kuin uusien, sillä nykyaikaisissa autoissa tuulilasit ovat erittäin teknisiä ja niihin on voitu upottaa paljon turvallisuuselektroniikkaa.

Lasin hintaan vaikuttaa myös auton merkki ja malli. Mitä harvinaisempi lasi, sitä arvokkaammaksi korjaus tulee.

– Edullisimmillaan tuulilasin saa alle 200 eurolla, mutta hyvinkin tekninen tuulilasi voi maksaa yli tuhat euroa.

Milloin tuulilasi kannattaa korjata?

LähiTapiolan tuoreen Arjen katsaus -kyselytutkimuksen mukaan 30 prosentille vastaajista oli sattunut tuulilasivahinko muutaman viime vuoden aikana.

Vastaajista 54 prosenttia kertoi korjauttaneensa lasin välittömästi tai suhteellisen nopeasti, 15 prosenttia korjautti lasin katsastuksen takia, mutta peräti 31 prosenttia jätti lasin korjaamatta.

– Iskemä lähtee helposti leviämään, jolloin tuulilasi on tarpeen vaihtaa, Ahlgren kommentoi.

Turvallisuusriskin aiheuttaa myös kulunut lasi.

– Kuluneilla laseilla ajetaan vielä useammin kuin rikkinäisillä laseilla. Kulunut lasi on todellinen vaara varsinkin kevätauringon alkaessa tulla esiin, jolloin kuluma saattaa aiheuttaa todellista näkökykyongelmaa, Ahlgren muistuttaa.

Simo Ahlgren kertoo tuulilasivahinkojen olevan hyvin yleisiä ja määrien vain kasvavan. Eniten vahinkoja tapahtuu keväisin ja syksyisin.

– Suomessa ajetaan vielä yleisesti nastarenkailla, usein valitettavan huonoilla sellaisilla, ja samaan aikaan Suomen tiestö heikkenee. Vahinkoja aiheuttavat lentelevät nastat ja kivet, Ahlgren sanoo.

– Neljäsosa asiakkaillemme sattuvista vahingoista on nimenomaan tuulilasivahinkoja, LähiTapiola Pääkaupunkiseudun hallintojohtaja Miska Ahonen sanoo tiedotteessa.

Kuinka vahinkoja voisi ehkäistä?

– Kannattaa pitää pitää kunnolla etäisyyttä edellä ajavaan, jolloin kiviä ja nastoja ei niin herkästi lentele lasiin, Ahonen valistaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt