Korealaiset autonostajat ovat Donald Trumpin linjoilla

Julkaistu:

SOULIN AUTONÄYTTELY
Koemallit paljastivat Soulissa, mitä uutta ostajille tarjotaan seuraavien kahdentoista kuukauden aikana. Villejä tutkielmia oli turha etsiä osastoilta.
Presidentti Donald Trump voisi käyttää eteläkorealaisia autonostajia esimerkkinä kampanjoidessaan patrioottisen autoteollisuuden puolesta. Etelä-Koreassa melkein yhdeksän ostajaa kymmenestä valitsee kotimaassaan valmistetun auton ja GM Korean myynnin huvetessa päädytään myös korealaismerkkiin.

Hyundai Motor Group, eli konserni joka valmistaa Genesistä, Hyundaita ja Kiaa, hallitsee katukuvaa. Eikä ihme, sillä viime vuonna noiden kolme merkin markkinaosuus oli miltei 70 prosenttia. Tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana konsernin valta on vain kasvanut.


Muille kolmelle merkille (SsangYong, GM Korea ja Samsung) on jaettavana viidentoista prosentin osuus, ja tuontimerkeillä on yhteensä vähän yli kymmenen prosentin siivu.

Soulin autonäyttely on joskus ollut villien konseptiautojen ja tutkielmien ilotulitus. Tähtinä ovat olleet kotimaisten merkkien prototyypit. Nyt sellaisia ei enää ollut nähtävänä, vaan anti rajoittui hyvin maanläheisiin malleihin – siis sellaisiin autoihin, jotka ovat myynnissä viimeistään vuoden kuluttua.

Tuontimerkit tyytyivät esittelemään uusia mallejaan ensimmäistä kertaa Aasiassa. Yhtään ennennäkemätöntä uutuutta ei niiden osastoilta löytynyt.

Katumaasturit kasvattavat suosiotaan myös Etelä-Koreassa, mikä näkyi etenkin Kian, Samsungin ja SsangYongin osastoilla. Myydyin malli on ollut jo useamman vuoden kookas henkilöauto Hyundai Grandeur, mutta Santa Fen uskotaan syrjäyttävän sen tänä vuonna.


Suuri osa ostajista haluaa edelleen perinteisen porrasperäisen henkilöauton, johon huutoon Hyundai vastaa täysin uudella Sonatallaan. Rohkeasti muotoiltu auto ei ole kokonaisuudessaan aivan niin hieno miltä sen näyttää. Paljastamme asiasta enemmän pian julkaistavassa koeajossa.

SsangYong on perinteisesti markkinoiden kolmanneksi suurin merkki.

Samsung haluaa kasvattaa myyntiään ja nousta merkittävämpään asemaan. Omaa suunnittelua yhtiöllä ei ole, vaan se valmistaa Nissanin ja Renault’n malleja omilla merkeillään koristeltuna.


Poikkeuksen tekee yhtiön suosituin malli QM6, jota tuodaan Eurooppaan ja myydään täällä Renault Koleoksena. Soulissa osaston kohdevaloissa koreili uusi XM3 Inspire. Viime elokuussa Moskovan autonäyttelyssä käyneet tunnistavat auton Renault Arkanaksi. On mielenkiintoista nähdä, tuodaanko Samsungin uutuus myyntiin Euroopassa.

Etelä-Korealaisten innostuksesta suuriin alemman luokan edustusautoihin kertoo osuvasti vuoden 2018 eniten rekisteröityjen tuontiautojen mallikohtainen lista. Ylivoimaisena ykkösenä oli Mercedes-Benzin E-sarja ennen BMW:n 5-sarjaa ja kaukana niiden takana kolmantena ollutta 3-sarjaa. Tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden jälkeen Mercedes-Benz E-sarja on edelleen ykkösenä ja sen perään on toiseksi kiilannut Audi A6 ennen kolmantena olevaa Lexus ES:ää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt