Miksei romuautoja hyödynnetä nykyistä paremmin? Käytetyn varaosan hiilijalanjälki on ”laskennallisesti puhdas nolla”

Julkaistu:

Auton kierrätys
Tällä hetkellä auton keskimääräinen romutusikä on 20,7 vuotta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että käytetyt varaosat olisivat aina vanhoja.
Kaikissa ajoneuvoissa – myös sähköisissä – on pahoin tuhoutuneinakin paljon kierrätettäviä ja uudelleen hyödynnettäviä osia, kuten esimerkiksi moottorin, korin, jarrujen, valojen ja voimansiirron osat.

Kaikkia eivät välttämättä tule ajatelleeksi, että tiensä päähän tullut auto voi olla myös lähes ajamaton kolariyksilö, josta on otettavissa talteen laadukkaita, alkuperäisiä varaosia joilla on oikein poispurettuina myös laatuluokittelu ja takuu.
Käytettyjen autojen osien uudelleen hyödyntäminen säästää luontoa ja edesauttaa kestävää kehitystä, sillä purkuvaraosia voidaan parhaimmillaan hyödyntää vaurio- ja korjaamotoiminnassa todella tehokkaasti.

Suomen Autopurkamoliitto ry:n ja Varaosa-alan Yhdistys ry:n mukaan alkuperäisen käytetyn varaosan laskennallinen hiilijalanjälki on puhdas nolla, minkä lisäksi myös Suomen vaihtotase hyötyy kun koko prosessi voidaan hoitaa sataprosenttisesti kotimaassa.

Ota kantaa

Olisiko romuautojen hyödyntämisessä vielä parannettavaa?

Ehdottomasti 88% Ehkä? 7% Ei ole 3% Ei mitään käsitystä 2%
Ääniä yhteensä 3052

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt