Joka viides kuolemaan johtanut onnettomuus olisi voitu estää – tutkija vertaa auton avustinta turvavyöhön

Kaista-avustin olisi voinut estää kuolemaan johtaneita henkilöauto-onnettomuuksia 19 prosenttia.

Väylien kunnossapito osoittautui tutkimuksessa merkittäväksi tekijäksi. Kaistamerkintöjen näkyvyys on edellytys kaista-avustimen toiminnalle.

9.4.2019 11:40

Lisäksi kaista-avustimen käyttö olisi voinut estää 27 prosenttia henkilöautojen yksittäis- ja kohtaamisonnettomuuksista.

Tutkijan mukaan kaista-avustimen yleistyminen kaikkiin autoihin olisi yhtä merkittävä askel kuin aikoinaan turvavöiden ilmestyminen autoiluun oli.

Juuri valmistuneessa tutkimuksessaan Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernen tutkija Roni Utriainen arvioi, mitkä tapahtuneet kuolemaan johtaneet tieltä suistumiset ja kohtaamisonnettomuudet eli törmäykset olisi voitu estää, jos kaista-avustin olisi ollut käytössä kaikissa onnettomuuksissa mukana olleissa henkilö- ja pakettiautoissa.

Kaista-avustin on turvajärjestelmä, joka pyrkii pitämään auton kaistalla puuttumalla tarvittaessa ohjaamiseen. Utriainen korostaa, että kyseessä ei siis ole kaistavahti, joka ainoastaan varoittaa kaistalta poistumisesta, mutta ei korjaa ohjausliikettä.

Utriainen mainitsee blogissa, että ”on vaikea keksiä, mikä toinen nykyajan turvajärjestelmä voisi estää yhtä merkittävän osan kuolemista!”

Tätä tutkittiin

Tutkimuksen aineisto koostuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2014–2016 tutkimista, kuolemaan johtaneista henkilöautojen onnettomuuksista.

Tutkintaan valittiin suistumis- ja kohtaamisonnettomuudet, koska juuri näissä tapauksissa on kyse kaistalta ulosajautumisesta ja kaista-avustin on niiden estämisessä relevantti.

Utriainen toivoo tutkimustulokseensa perustaen, että autonvalmistajat lisäisivät kaista-avustimia autoihin ja automyyjät opastaisivat asiakkaitaan teknologian käyttöön. Myös Euroopan Komissio puoltaa kaista-avustimen käyttöä. Kaista-avustinta on ehdotettu pakolliseksi turvavarusteeksi uusiin autoihin vuodesta 2022 alkaen.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?