Kahden samanikäisen BMW:n hintaero voi olla jopa 30–40 prosenttia - Autot - Ilta-Sanomat

Sama vuosimalli, eri korimalli – kahden käytetyn BMW:n hintaero voi olla jopa 30–40 prosenttia

Korimallin muutoksella voi olla iso merkitys hintaan. Kuvassa BMW:n viitossarjan (F10) ohjaamo.

Julkaistu: 19.4.2019 6:58

Kahden samanikäisen ja yhtä monta kilometriä nielleen auton pyyntihinta voi olla ihan eri luvuilla.

Kuvassa BMW:n viitossarjan (E60) ohjaamo.

Kaasujalan selvityksessä kävi ilmi, että BMW:n 5-sarjan vuonna 2010 uudistunut malli maksaa vaihtoautoliikkeessä mennen tullen 30-40 prosenttia enemmän kuin samanikäinen ja muutenkin vastaava, mutta edellisen korimallin viitosbemari.

BMW:n 5-sarjan E60-mallia valmistettiin vuosina 2003–2010. Muotoilu jakoi mielipiteitä voimakkaasti. Vuonna 2007 E60 sai pienen kasvojenkohotuksen. Näkyvin muutos oli uusi etupuskuri, mutta pieniä uudistuksia tehtiin kauttaaltaan.

Vanhempikorinen eli E60-mallinen BMW 520-farmari kaksilitraisella dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla vuosimallia 2010 (yllä) oli jyväskyläläisessä Arsin Autoliikkeessä myynnissä 13 390 euron hintaan. Auton mittarilukema oli 208 000 kilometriä.

Tuoreempaa korimallia edustava, vuosimallin 2010 BMW 520-dieselfarkku automaattilaatikolla oli selkeästi samanikäistä, mutta vähemmän ajettua vanhempikorista farkku-Bemaria hinnakkaampi. Kuvan 520 Sport Touringilla oli ajettu 237 000 km. Hintapyyntö Hyvinkään Nelipyörässä oli 16 400 euroa..

F10-malli esiteltiin marraskuussa 2009, ja se tuli myyntiin Euroopassa maaliskuussa 2010. Se oli edeltäjäänsä 4 senttimetriä pidempi ja akselivälikin oli kasvanut 10 senttiä. F10-mallia valmistettiin aina vuoteen 2017 asti.

F10-malli teki edeltäjästään auttamatta vanhahtavan näköisen, mikä näkyy myös vaihtoautoliikkeiden hinnoittelussa.

– Jos rinnakkain on vaikkapa parisataatuhatta kilometriä ajettu E60-korimallin 5-sarjan Bemari vuosimallia 2010 ja rinnalla on samanikäinen sekä varusteiltaan ja mittarilukemaltaan vastaava, uudempi F10-korimallin Bemari, uudemman mallin hinta on mennen tullen 30-40 prosenttia korkeampi. E60-malli on selvästi enemmän nuorison kulttiauto ja se näkyy hinnoittelussakin.

Kun E60-korimallin 5-sarjan BMW vuosimallia 2010 helposti näyttää jopa 14 vuotta vanhalta, näyttää samanikäinen F10-korimalli puolestaan jopa vuoden vanhalta: F10-sarjan tilalle esiteltiin seitsemännen sukupolven G30-malli syksyllä 2016

Nykyinen BMW 5-sarjalainen on edeltäjäänsä 36 millimetriä pidempi ja kuusi millimetriä leveämpi. Ilmanvastuskerroin on 0,22 – eli erittäin pieni.

Nykyinen 5-sarjan Bemari muistuttaa kuitenkin huomattavasti enemmän edeltäjäänsä kuin F10-malli E60-mallia.

Visa-Auton Miikka Lännistön mukaan E60-korimallin viitosbemareita voi saada järkevillä kilometreillä ja hienoilla varusteilla jopa noin 10 000 eurolla, kun samanikäisestä, saman verran ajetusta ja muutenkin vastaavasta F10-korimallisesta pitää maksaa helposti 15 000 euroa tai enemmänkin.

– Näiden kahden eri korimallin ostajien välillä on myös selkeä ikäjakauma. Melko tyypillinen vanhemman korimallin 5-sarjan Bemarin ostaja on juuri ammattiin valmistunut nuori, joka laittaa noin 10 000 euroa ensimmäiseen autoonsa. Samanikäisen uudemman mallin ostajat ovat hieman iäkkäämpiä ja usein perheellisiä, Lännistö sanoo Kaasujalan toimittajalle.

Uudistunut BMW 520 -dieselmalli F10 on jo selvästi samanikäistä, vanhempaa mallia hinnakkaampi, vaikka vuosimalli ja mittarilukema olisi sama. Kuvan porrasperäisestä uudemman mallisesta vuosimallin 2010 BMW 520 A F10 Business Sportista kaksilitraisella dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla MPS-Motors Jyväskylässä pyytää 19 390 euroa. Auton mittarilukema on 173 000 km ja moottorin tehot ovat 184 hevosvoimaa.

Juuri ammattiinsa valmistunut nuori voi tehdä E60-korimallin BMW:n 5-sarjalaista (yllä) etsiessään löytyjä edullisesti. Kuvan vanhemman mallinen ja porrasperäinen BMW 520 automaattilaatikolla ja kaksilitraisella dieselmoottorilla on vuosimallia 2010 ja vain 175 000 kilometriä ajettu. Tehoa autossa on 177 hevosvoimaa ja lempääläisen Novoset Oy:n hintapyyntö on 14 470 euroa. Auto on säännöllisesti huollettu ja sillä on Suomi-historia.

· BMW 520 sedan E60-korimalli (2003-2010): pituus 4 841 mm, leveys 1 846 mm, korkeus 1 468 mm, akseliväli 2 888 mm.

· BMW 520 farmari E60-korimalli (2003-2010): pituus 4 843 mm, leveys 1 846 mm, korkeus 1 491 mm, akseliväli 2 888.

· BMW 520 sedan F10-korimalli (2010-2016): pituus 4 899 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 464 mm, akseliväli 2 968 mm.

· BMW 520 farmari F10-korimalli (2010-2016): pituus 4 909 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 462 mm, akseliväli 2 969 mm.