Käytettyjen katumaastureiden markkinoilla selvä trendimuutos: Yksi 20 000 euron malli ei kaupassa pitkään pölyty - Autot - Ilta-Sanomat

Käytettyjen katumaastureiden markkinoilla selvä trendimuutos: Yksi 20 000 euron malli ei kaupassa pitkään pölyty

Niin sanotun J-segmentin käytetyt kevyet katumaasturit, kuten vaikkapa Volkswagen Tiguan ja Kia Sportage, halutaan nyt mieluummin bensa- kuin dieselmoottorilla varustettuna. Toki on ostajilla muitakin toiveita.

Katumaastureiden tavallista korkeammasta maavarasta ja nelivedosta on iloa niin kesäisillä mökkiteillä kuin talven kinoksissakin. Keskikokoluokan katumaastureissa kuitenkin etuveto on kysytyin.­

9.4.2019 6:50

Wikipedian mukaan J-segmentti käsittää maastoautot, crossoverit ja katumaasturit. Käytännössä luokan pienemmän pään autoja edustavat esimerkiksi crossover-mallit Nissan Qashqai, Opel Mokka ja Kia Sportage. Suurimpia, kalliimman luokan malleja ovat esimerkiksi Volvo XC90 ja Range Rover.

J-segmentistäkin on kuitenkin virallisesti erotettavissa muiden autojen C-segmenttiä vastaava kevyempi keskikokoluokka, johon kuuluvat karkeasti ajateltuna muun muassa mainitut Nissan Qashqai ja Kia Sportage sekä muun muassa Hyundai Tucson, Hyundai i35, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga ja Toyota RAV4.

Edellä mainittuihin nähden Opel Mokka on esimerkiksi selvästi pienempi ja Toyota Land Cruiser sekä Kia Sorento puolestaan selvästi isompia.

Jonkinlaisena yllätyksenä saattaa tulla, että keskikokoluokan katumaastureita myydään usein enemmän etuvetoisina kuin nelivetoisina.

Valinnan taustalla on ennen kaikkea kohtuukustannuksin tarjolla oleva tunnelma ja näyttävyys. Keskikokoluokan perheautomaastureihin ei useinkaan edes kaivata ”oikeiden” ja isojen maastureiden ominaisuuksia, kuten vaikkapa reilua vetokykyä tai aitoa tasauspyörästön lukitusta. Tai sellaisista ei ainakaan viime kädessä olla valmiita maksamaan.

Ford Kuga 2,5T 200 hv 4WD Titanium automaatti tarjoaa voimaa ja vääntöä. Kuvan nelivetoisella bensa-Kugalla vuosimallia 2011 on ajettu vain 86 000 km, ja oululaisen JK-Import Ky:n hintapyyntö on 19 900 euroa. Nettiauto.comissa Kugia hintaluokassa 18 000-25 000 euroa oli tarjolla 64 autoa, joista 4-vetoisia ja bensamoottorisia oli vain 5.­

Vaikka nelivetoisellakaan perustason katumaasturilla ei varsinaisesti mentäisi maastoon, niin monelle niiden neliveto-ominaisuudet ovat riittävät, ennen kaikkea lumisina talvina.

Omassa käytössäni on ollut kaksi erilaista perusnelivetoa, jotka eivät kuitenkaan ole varsinaisia ”maastureita”.

Todeta voi, että kyllä niilläkin omakotitalon pihasta sankan lumipyryn jälkeen ja lumiauran ulostulon eteen työntämän kinoksen läpi mennään niin että heilahtaa, toisin kuin takavetoisella C-sarjan bensa-Mersulla. Rouva on sillä meidän Mersulla jäänytkin kahdesti sutimaan tyhjää.

Toyota RAV4 2.0 VVTi 4WD Business Automatic nahkasisustuksella ja vuosimallia 2010 löytää takuulla ostajan, kun autolla on ajettu vain 97 000 km ja vuosimalli on 2010. Autosilta Espoossa pyytää kuvan autosta 18 699 euroa. Hintaluokassa 18 000 – 25 000 oli tammikuun lopulla Nettiauto.comissa myynnissä 43 RAV4:ää, ja vain yksi niistä oli etuvetoinen. Bensamoottorisia RAV4 -malleja hintaluokassa oli kuitenkin vain 15, loput olivat dieseleitä.­

– Tällainen runsasluminen talvi tietysti saa monet kaupunki-ihmisetkin haikailemaan nelivetoa. Mutta jos sille ei ole juuri muulloin käyttöä, niin monesti se valinta päätyy pelkkään etuvetoon. Nelivetoisuus kuitenkin nostaa hintaa tuhansia eutoja. Kun aletaan laskemaan ylläpitokustannuksia ja joissakin merkeissä vakuutusmaksujakin, niin nelivetoisuus tulee selvästi arvokkaammaksi kuin saman automallin etuvetoinen versio, sanoo FordStore Lahden myyntipäällikkö Pasi Lagerblom Kaasujalka-lehdelle.

– Yleisesti ehkä uskotaan, että näiden katumaastureiden ostajista vähiten merkkiuskollisia ovat korealaisten merkkien omistajat, vaikka autot ovatkin hyviä ja laadukkaita. Sen sijaan kaksi muuta ryhmää ovat paljon maanosa- ja merkkiuskollisempia. Uskollinen Volkswagen-autoilija voi harkita niinikään eurooppalaista Fordia, mutta harvemmin korealaista tai japanilaista merkkiä.

Merkkiuskolliset Toyota-kuskit

Myös japanilaismerkeistä erityisesti Toyota-omistajat ovat hyvin merkki- ja maauskollisia: Toyota RAV4:n omistaja päätyy pääsääntöisesti uuteen Toyotaan, mutta voi myös harkita Honda CRV:täkin, mutta harvemmin hän vaihtaa euroopalaiseen tai korealaiseen merkkiin.

– Kian ja Hyundain ostaneet ovat vielä toistaiseksi vähemmän sitoutuneita. Mielenkiintoista tässä onkin, että jako voidaan tehdä eurooppalaisiin, japanilaisiin ja korealaisiin merkkeihin, vaikka voisi luulla, että kilpailua käytäisiin vain eurooppalaisten ja yleisesti ottaen aasialaisten merkkien välillä. Tosin Toyota-ostajat ovat niin merkkiuskollisia, että hyvin harvoin vaihtavat edes toiseen japanilaiseen merkkiin.

Hyundai ix35 4wd 2,0 120kW 6AT Style vuosimallia 2011 ja mittarilukemalla 93 000 km löytänee ostajansa, vaikka ix35 -malli ei mikään nelivetoisten hitti olekaan. Kuvan nelivetoisesta bensa-Hyundaista automaattilaatikolla Autopale Oy Jyväskylässä pyytää 19 980 euroa. Nelivetoisia ja bensamoottorisia ix35 -malleja Nettiauto.comissa oli hintaluokassa 18 000-25 000 euroa myynnissä tammikuun lopulla vain 6 autoa.­

Lagerblom on kuitenkin huomannut, että hiljalleen myös korelaismerkit Kia ja Hyundai ovat saaneet yhä enemmän merkkiuskollisia asioita. Se on helppo uskoa, sillä katumaastureiden sarjaan Kiat ja Hyundait alkoivat rynniä todenteolla vasta 2000-luvun puolivälissä. Sen sijaan esimerkiksi Toyota RAV4:n ensimmäinen sukupolvi esiteltiin jo 10 vuotta aiemmin, samoin Honda CR-V.

Korealaiset tunnetaan myös pitkistä, seitsemän vuoden takuista.

– Nykyään saa myös eurooppalaisiin pitkiä takuita, kylläkin lisähintaan. Jos on käytettyä crossoveria ostamassa, niin kannattaa aina varmuuden vuoksi kysyä, onko takuita jäljellä, Lagerblom sanoo.

Vain 92 000 kilomnetriä ajettu Volkswagen Tiguan Sport & Style 2.0 TSI 4Motion manuaalivaihteilla ja bensamoottorilla vuosimallia 2010 oli myynnissä 19 990 eurolla Autopilotti.comissa Tuusulassa. Nelivetoisia bensa-Tiguaneja hintaluokassa 18 000 -25 000 euroa oli Nettiauto.comissa myynnissä alkuvuodesta vain 23, kun taas dieselillä toimivia nelivetoja samassa hintaluokassa tarjolla oli 59.­

Vertailimme tämän sarjan tarjontaa noin 20 000 euron hintaluokassa. Sillä saa jo melko vähän ajetun keskikokoisen katumaasturin.

– Hintaero etuvetoisen ja nelivetoisen välillä on iso. Jos haluaa vaikkapa Ford Kugan nelivetoisena, niin hintaero etuvetoiseen pompsahtaa jo alkumetreillä 10 000 euroa korkeammaksi. 20 000 euron hintaluokassa saa melkoisen uuden ja vähän ajetun etuvetoisen, nelivetoisessa pitää tyytyä iäkkäämpään ja enemmän ajettuun.

Kia Sportage 2,0 AWD EX panorama-lasikatolla ja 75 000 kilometrin mittarilukemalla vuosimallia 2013 oli myynnissä Helsingissä Konalan Autokeskuksessa hintaan 21 490 euroa. Nelivetoisia bensa-Sportageja tammikuun lopulla ja hintaluokassa 18 000-25 000 euroa oli tarjolla Nettiauto.comissa tammikuun lopulla vain 9, kun pelkästään etuvetoisia bensa-Sportageja samassa hintaluokassa oli myynnissä 28. Diesel-nelivetoja myynnissä samassa hintaluokassa oli 37.­

Diesel jarruttaa kysyntää

Lagerblom sanoo, että jos 20 000 euron hintaluokassa tarjolla olisi nelivetoisia ja automaattivaihteisia keskikokoisia katumaastureita bensamoottorilla, ne eivät juuri päivää kauempaa joutuisi hallissa pölyttymään.

– Diesel jarruttaa nykyään enemmän myyntiä kuin nelivetoisuus. Moni ei aja niin paljon, että diesel tulisi kannattavaksi, mutta haluavat kuitenkin nelivedon näiden yllätystalvien varalle, Lagerblom sanoo.

Vain 73 000 km ajettu vuosimallin 2012 Honda CR-V 2.0 Nordic 4 x 4 bensamoottorilla lähtisi J. Rinta-Joupilta Tampereella hintaan 20 400 eurpa. Hintaluokassa 18 000-25 000 € Honda CR-V:tä oli tammikuun lopulla Nettiauto.comissa myynnissä yhteensä 77 kappaletta, niistä 24 oli nelivetoisia ja autoista valtaosa oli dieseleitä.­

Asiaan vaikuttaa myös dieseleiden ympärillä käyty keskustelu. Mediassa yhä enemmän näkee kannanottoja, joissa dieseleitä vaaditaan kiellettäviksi. Liikenneministeri Anne Berner totesi esimerkiksi viime syksynä Suomen Kuvalehdessä, että ”jollakin aikavälillä diesel kielletään”. Toisin oli vielä 2010-luvun alussa, jolloin dieselin ostoa pidettiin suorastaan ekotekona. Pahimpana ympäristötuhona pidettiin silloin bensamaasturia.

Takavuosien katumaasturisuosikki oli Honda CR-V.

– Se ei enää ole sama tavalla hitti. Tähän varmaan vaikuttaa pitkälti se, että korkean hinnan takia CR-V:tä myydään nykyään uutenakin vähän.

Artikkeli on julkaistu yhteistyössä Kaasujalan kanssa. Hintatiedot kerättiin tammikuun lopussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?