Helsinki listannut huimia kurituskeinoja autoilijoille – joukossa mm. kadunvarsien luovuttaminen investointipankille!

Julkaistu:

Pysäköintipolitiikka
Helsingin teettämässä listauksessa mainitaan muun muassa pankkiyhteistyö, päästöporrastettu pysäköinnin hinnoittelu sekä dieselautoilijoille asetetut ylimääräiset lisämaksut.
”Japanissa on laki, jonka mukaan henkilöauton rekisteröinnin edellytyksenä on pysäköintipaikan osoittaminen.”

”Chicagon kaupunki vuokrasi kaupungin keskustan 34 500 kadunvarsipysäköintipaikkaa Morgan Stanley -pankille 75 vuoden vuokrasopimuksella....Morgan Stanley järjestää kadunvarsipysäköintipaikkojen operoinnin haluamallaan tavalla.”

”Toronto Parking Authority on asentanut 3 000 pysäköintimittaria, jotka lähettävät langattomasti reaaliaikaista dataa pysäköintitilanteesta. Tämä mahdollistaa pysäköintitilanteen seurannan.”

Yllä kerrotut kolme esimerkkiä ovat luettavissa Helsingin kaupungin julkaisemasta tuoreehkosta ”Markkinaehtoinen alueellinen pysäköintijärjestelmä kansainväliset esimerkit” -nimisestä dokumentista, jonka esittämistä toimenpide-ehdotuksista päätetään lautakuntatasolla huomenna 9. huhtikuuta 2019.
Kaikkiaan 19-sivuisessa asiakirjassa esitellään lukuisia muitakin maailmalta löytyneitä pysäköintiratkaisuja kuten Lontoon Camdenin esimerkki, jossa asukaspysäköintiluvan hinta on jaettu oletettujen päästöjen mukaisesti useaan eri maksuluokkaan:

”Vähäpäästöisimmässä luokassa pysäköintilupa maksaa noin 110 euroa vuodessa. Päästöiltään suurimmassa luokassa luvan hinta on noin 330 euroa vuodessa. Sähköautojen asukaspysäköintiluvan vuosihinta on noin 35 euroa. Asukaspysäköintiluvan lisäksi dieselkäyttöisille henkilöautoille on asetettu erillinen lisämaksu, joka on noin 24 euroa - 71 euroa vuodessa. Useat asuintalot on merkitty autovapaiksi, jolloin sellaisissa asuvat eivät voi saada kadunvarsipysäköintilupaa.”

Siirtyminen markkinaehtoiseen pysäköintiin on kirjattu Helsingin kaupunkistrategiaan

Ainakaan alkuun Helsinki ei ole ottamassa käyttöön koostetuista esimerkeistä kaikkein raflaavimpia, sillä ensimmäisenä päätöksentekoon ja sitä myöten todennäköisesti myös kokeiluun on tulossa malli, jonka mukaan kaupunki ei enää määrää uusien asuintalojen autopaikkojen vähimmäismäärää.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uusien asuntojen rakennuttajat saavat toteuttaa valituissa pilottikohteissa pysäköintipaikkoja ainoastaan sen verran kuin katsovat tarpeelliseksi. Kyseisistä määräyksistä on laadittu kokeiltavaksi myös eräänlainen välimalli, jossa kaupunki edellyttäisi toteuttamaan edelleen jonkin verran pysäköintipaikkoja ja rakennuttaja voisi halutessaan rakentaa paikkoja kaupungin vaatimaa minimimäärää enemmän.
Helsingin kaupungin aiheesta medialle lähettämä tiedote tosin korostaa jo nyt, että ”jos pilottivaihe osoittaa markkinaehtoisen pysäköintimallin toimivan”, voidaan sitä laajentaa myös nykyisten asuinalueiden täydennysrakentamiseen, kadunvarsien asukas- ja yrityspysäköintijärjestelmään sekä työpaikkapysäköintiin.

Käytännössä kyseinen kirjaus tarkoittanee sitä, että jatkossa harkintaan otetaan myös muita dokumenttiin kirjattuja uudenlaisia markkinaehtoisen pysäköinnin toimintatapoja niin Aasiasta, Euroopasta kuin Pohjois-Amerikastakin.

Ota kantaa

Mikä jutun esimerkeistä kurittaisi suomalaisia autoilijoita mielestäsi pahimmin?

Japanin malli 31% Chicagon malli 38% Toronton malli 9% Lontoon/Camdenin malli 23%
Ääniä yhteensä 4043

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt