IS-koeajo: BMW 840d on kuin luotu pitkään, ylelliseen siivuun – mutta miksi tämäkin auto syö dieseliä?

Julkaistu:

Koeajo
Bemarin komea kasisarjalainen on perinteinen Grand Tourer.
Uusi 8-sarjan BMW kuuluu autoihin, jotka ovat ehdottomasti makeimmillaan ulkoa tarkasteltuina.

Pitkä katto, pitkä konepelti, pitkä takalasi. Vain kaksi ovea. Siis harvinainen huomionkerjääjä, joka kääntää päitä. Ja johon todellakin laskeudutaan, ei nousta.

Sisältä kasibemu edustaa uskollisesti legendaarisen saksalaismerkin tuoreinta tyyliä, jota hallitsevat ylelliset materiaalit, kontrastitikkaukset ja viimeisen muodin mukaiset diginäytöt. Joista on muuten tätä nykyä melko turha etsiä monia perinteisiä bemarismeja, kuten nyt vaikkapa kuuluja pyöreitä mittarinäyttöjä.

Edessä iso matkacoupé tarjoaa kahdelle ylenpalttiset tilat, mutta takaistuin on jopa lapsimatkustajia ajatellen lähestulkoon käyttökelvoton.


Vaikuttaa siltä, että kahden olemattoman ahtaan takapaikan tehtävänä on vain korostaa etupenkkiläisten erinomaista asemaa, ei juuri muuta. Kurotteleminenkin takajakkaralle on sen verran hankalaa, että tila ei sovi kunnolla edes Stockmannin paperikasseille.
Sama kurotteluteema jatkuu myös kuljettajan paikalta turvavyötä hapuillessa (ei, sähköistä vyönojentajaa ei tällä kertaa ole), mikä tuntuu jotenkin... voinko sanoa, että tässä ylellisyysluokassa hiukan viimeistelemättömältä?

Lisävarusteista M-rattia hipelöidessä olo kuitenkin kohenee. Keulakin on tässä autossa pitkä kuin hevosvaljakko. Hieman yllättäen pellin alla käynnistyy kuitenkin kuusipyttyinen diesel, ei suinkaan iso bensakone.


Voimaa pehmeästä nakusta löytyy mukavasti, mutta mistään ratakireydestä ei ole syytä puhua. Maantieohitteluun ja muuhun vauhdin kasvattamiseen vääntöä vaativissa tilanteissa kolmilitrainen diesel tosin sopii enemmän kuin mainiosti.

Dieselvalinta tekee autosta samalla korostetusti pitkän matkan taittajan, jolla voisi helposti kuvitella ajavansa vaikkapa Tukholmasta Barcelonaan ja takaisin – mieluiten tietysti vapaiden nopeuksien autobahneja seuraillen ja vain silloin tällöin kartanohotelleihin johtaville mutkateille poiketen.


Teknisesti ensiluokkaiseksi kuvailtavissa olevan voimalinjan erikoispiirre on kasissa nelipyöräohjaus, joka tekee autosta yllättävän ketterän ja helposti kääntyvän.

Koeajoyksilön kitkarengastus ei ehkä kuitenkaan ole tähän erikoisalustan kanssa se paras valinta, sillä tuntumassa oli kuivalla asvaltillakin havaittavissa tiettyä pehmeästä rengaspinnasta juontuvaa epämääräisyyttä.

Jos ei nyt ekonomisesti, niin ainakin ekologisesti dieselmoottoria voi kasissa perustella myös kulutuksella, joka jää näin isolle, painavalle ja suorituskykyiselle maantielaivalle varsin kohtuulliselle tasolle.


Kaikkiaan BMW:n iso coupé jää kuitenkin hienoiseksi pettymykseksi. Se on toki hyvä ja hieno laite, mutta reilusti yli sadan tonnin autoksi BMW 840d tarjoaa ulkonäköä lukuun ottamatta vain vähän wau-tunnelmaa, eikä auton parhailla puolilla kuten ohituskyvyillä 180 km/h keskivauhdissa tee Suomen oloissa oikein mitään, ei edes rataoloissa.

Mielessä käy väkisin, että miltäköhän tämä maantielaiva tuntuisi kunnon kierroskoneella, sanotaanko nyt vaikka paloruiskun lailla kiertävällä tehokkaalla sähkömoottorilla varustettuna... Tai no, edes sillä isolla perinnebensakoneella sitten.

Ota kantaa

Oletko kaksiovisten autojen ystävä?

Olen 45% En ole 43% Vaikea määritellä 12%
Ääniä yhteensä 9739

BMW 840d xDrive Coupé

  • Moottori 6-syl. 2993 cm3, turbo, 235 kW (320 hv)/5500-6500 r/min, 680 Nm/1750–2250 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 6,6 l/100 km diesel (WLTP)
  • CO2-päästöt 173 g/km (WLTP)
  • Voimansiirto neliveto, A8
  • Mitat p 4851 mm, l 1902 mm, k 1346 mm, akseliväli 2822 mm, omamassa 1905 kg, tavaratila 420 l
  • Hinta 137075 euroa

KIITÄMME

Kulutusta ja matkaominaisuuksia kahdelle

Upeaa, joskin tällaiseen autoon vähän arkista voimalinjaa

MOITIMME

Harvinaisen tuhlailevaa tilankäyttöä lähes kaikkialla

Sopimatonta rengastusta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt