Ford Fiesta Active: Mökkitiekyvykkyydeltään rajallinen, mutta jäykkäselkäinen saattaa kiittää

Julkaistu:

Koeajo
Fordin tuorein Fiesta on mainio pikkuauto, mutta miksi sitä kannattaisi tuunata katumaasturipaketilla?
Katumaasturimainen ulkonäkö myy, ja markkinatalouden perusmekanismi tietenkin kuuluu, että sitä mikä kaupaksi käy, sitä mielellään myös valmistetaan. Näin on asian laita myös Fiesta Activen tapauksessa.

Fordilla on saatu tehtailtua Fiestaan eräänlaista seikkailullista olemusta verraten pienillä muutoksilla. Asiaan kuuluvien pyöränkaari- ja helmamuovituunausten ohella merkittävintä antia on maavara, jota on Active-mallinimen myötä nostettu vajaalla parilla senttimetrillä.

Käytännössä muokkaus on kuitenkin sen verran pientä, ettei etuvetoinen Fiesta nouse yhtään sen enempää kaupunkimaasturiksi kuin ennenkään. Paitsi tietenkin ulkonäöllään, joka toki on tätä nykyä aivan olennainen osa automyyntiä vauhdittavien seikkojen laajassa kirjossa.

Kaikkiaan Activen suurimmaksi tekniseksi iloksi jää siis mökkiteillä hieman auttavan lisämaavaran sekä -joustojen ohella auton istuinkorkeuden vastaava kasvu, mikä tekee Fiesta Activesta aavistuksen helpomman kyytiin noustavan vaikkapa jäykkäselkäiselle kuljettajalle.



Muuten kyseessä onkin sitten vanha tuttu Fiesta, eli luokassaan mainio auto. Säätövaroja on tarjolla istuimissa hyvin, ajettavuus on kelpo tasolla ja varsinkin kuljettajan paikalta olo tuntuu väliin siltä, kuin alla olisi melkeinpä itseään isompikin auto.


Miellyttävää on myös vakiona olevan turvavarustelun kattavuus ynnä edelleen varsin kuluttajaystävällisessä luokassa pyörivä lisävarustehinnoittelu.

Koeajoautossa ollutta 125-heppaisen Ecoboost-koneen ja kuusiportaisen manuaalilaatikon kokonaisuutta voi kuvailla helposti omaksuttavaksi ja arkeen aivan riittäväksi paketiksi.
Mukavalla tasolla oli myös Activen kulutus, jonka saa nätisti ajaen pysyttelemään sekalaisessa ajossa noin kuuden litran tuntumassa.

Ford Fiesta Active III 1,0 EcoBoost 125 hv M6

  • Moottori R3, 998 cm³, turbo, 92 kW (125 hv)/6 000 r/min, 170 Nm/1 500–3 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 191 km/h
  • Kulutus 5,4 l/100 km 95E10 (WLTP)
  • CO2-päästöt 135 g/km (WLTP)
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 068, l 1 756, k 1 498 mm, akseliväli 2 493 mm, omamassa 1 325 kg, tavaratila 311–1 093 l, tankki 42 l
  • Hinta 22 975 euroa
Kiitämme

Ketterän taloudellista ajettavuutta

Mainiota bensamoottoria

Moitimme

Ulkonäön tuomaa lisähintaa

Mökkitiekykyjen rajallisuutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt