Kaikkiaan liikenne- ja viestintäministeriön hallitusohjelmatavoitteet on Suomen Kuvalehden mukaan kirjattu yhteensä kahdeksan sivun mittaiseksi kokonaisuudeksi ja ne koskevat vuosia 2019–2023.
Kyseiset tavoitteet sisältävää asiakirjaa ei löydy ministeriön muuten verraten laajoilta verkkosivuilta, mutta SK sai paperit haltuunsa erikseen pyytämällä.
SK:n nyt julkisuuteen tuoman asiakirjan mukaan ministeriö toivoo tulevalta hallitukselta muun muassa parlamentaarista suunnitelmaa maantieverkon omistajuuden siirtämiseksi valtionyhtiölle sekä uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynnin kieltämistä muiden Pohjoismaiden tahdissa.
Huomioitavaa on, että dokumentista löytyvät ehdotukset ovat vain virkamiesten kirjaamia, eli niitä ei ole poliittisesti hyväksytty. Sellaisia ehdotuksista tulee vasta siinä tapauksessa jos ne päätyvät tulevien hallituspuolueiden hyväksyminä hallitusohjelmaan.
Ministeriön ylimmät virkamiehet ehdottavat joka tapauksessa tulevalle hallitukselle esimerkiksi verouudistusta, jonka myötä voitaisiin ottaa käyttöön sekä kilometripohjainen tiemaksu että erilliset, vähintään pääkaupunkiseutua koskevat kaupunkiseutujen tiemaksut.
Varsinainen yllätys ei kuitenkaan ole tässä kyseessä, sillä Ilta-Sanomat sai esimerkiksi viimeksi vuodenvaihteessa selville, että Suomen liikenneverkon yhtiöittämiseen tähtäävää hanketta ei edelleenkään ole lopetettu, vaikka niin sanotun LiVe-hankkeen saama poliittinen tyrmäys ehtikin jo vuonna 2017 vaikuttaa varmasti monen mielestä lopulliselta.