Siniset haluaa ainoana puolueena rajoittaa käytettyjen autojen maahantuontia – IS kysyi yksinkertaisen kysymyksen – miksi? - Autot - Ilta-Sanomat

Siniset haluaa ainoana puolueena rajoittaa käytettyjen autojen maahantuontia – IS kysyi yksinkertaisen kysymyksen – miksi?

Siniset oli Moottori-lehden kyselyssä ainoa tuontirajoituksia kannattava puolue. Käytännössä rajoittaminen voisi iskeä erityisesti Saksasta ja Ruotsista tällä hetkellä runsain määrin tuotaviin isopäästöisiin bensiini- ja dieselautoihin.

Siniset kannattaa rajoituksia käytettyjen autojen tuontiin. Sininen tulevaisuus juhli viime marraskuussa puolueen rekisteröinnin yksivuotispäivää: vasemmalta Reijo Hongisto, Matti Torvinen, Sampo Terho, Simon Elo, Jussi Niinistö ja Kimmo Kivelä.

29.3.2019 6:59

Autoliiton äänenkannattajan eli Moottori-lehden taannoisessa vaalikyselyssä esitettiin kaikille eduskunnassa edustettuna oleville puolueille joukko autoiluun ja liikenteeseen liittyneitä kysymyksiä.

Kiinnostavinta uutta antia kyselyssä tarjosi Sinisten vastaus kysymykseen ”kannatatteko käytettyjen autojen tuonnin rajoittamista tulevalla hallituskaudella”.

Tähän Siniset vastasi ainoana vastaajana kyllä. Vastaus oli sen verran kaikista muista poikkeava, että Ilta-Sanomat pyysi Sinisten eduskuntarymän puheenjohtajaa eli kansanedustaja Simon Eloa taustoittamaan vielä puolueensa ”kyllä”-kantaa.

Sinisistä vastattiin näin:

”Siniset kannattavat käytettyjen autojen tuonnin rajoittamista seuraavalla hallituskaudella. Tämä on yksi ympäristöohjelmamme toimenpiteistä liikenteen päästöjen vähentämiseen.”

”Suomen autovero ja ajoneuvoveron linjaukset ovat johtaneet siihen, että ulkomaisia vanhoja paljon saastuttavia autoja tuodaan maahan entistä enemmän. Viime vuonna niitä tuotiin ennätykselliset 40 000 kpl. Tuontiautojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin noin 173 g/km. Samaan aikaan rekisteröityjen uusien henkilöautojen keskipäästöt olivat vain 117 g/km.”

”Kun saksalaiskaupungit kieltävät vanhojen dieselautojen käytön ja muissa Pohjoismaissa kaavaillaan polttomoottoriautojen kieltoja, vaarana on, että Suomesta tulee ennen pitkää vanhojen autojen hautausmaa. Sinisten tavoitteena on kuitenkin uudistaa autokanta vähäpäästöisemmäksi. Tällä hetkellä autokannan keskipäästöjen alenemista hidastaa käytettyjen autojen tuonti.”

”On järkevää määrätietoisesti, portaittain poistaa autovero, jolloin käytettyjen vanhojen autojen maahantuonti ei ole enää niin houkuttelevaa ja Suomen vanha ajoneuvokalusto uusiutuu. Autoveron poiston myötä uudet autot tulevat halvemmiksi ja yhä useamman suomalaisen saataville. Uusi auto on vähäpäästöisempi, mutta myös turvallisempi käyttäjälle ja muulle liikenteelle kuin vanha saastuttava tuontiauto.”

Juttua muokattu 29.3.2019 kello 13.33: Jutusta poistettu lause, josta saattoi ymmärtää, että puolueen vastaus olisi ympäristö- ja luonnonvara-asiantuntijan kanta asiaan.

Näin eduskuntapuolueet vastasivat Moottori-lehden kysymykseen ”kannatatteko käytettyjen autojen tuonnin rajoittamista tulevalla hallituskaudella, kyllä vai ei”

Keskusta: Ei

Kokoomus: Ei

Sdp: Ei, EU:n sisämarkkinoilla tuontia on vaikea rajoittaa.

Siniset: Kyllä

Perussuomalaiset: Ei

Vihreät: Ei. Käytettyjen autojen tuontia ei voi suoraan ryhtyä rajoittamaan EU-sääntelyn vuoksi, mutta veroratkaisuilla voidaan vaikuttaa tuonnin houkuttelevuuteen.

Vasemmistoliitto: Ei. Autokanta täytyy saada uudistumaan huomattavasti nykyistä nopeammin. Haluamme panostaa sähkö- ja kaasuautojen latausinfrastruktuurin rakentamiseen, tukea kaasu- ja etanolikonvertioita sekä muuttaa työsuhdeautot sähköautoiksi, koska se mahdollistaa käytettyjen sähköautojen markkinan synnyn.

Rkp: Ei

Kristillisdemokraatit: Ei

Tähtiliike: – (ei vastannut kyseiseen kysymykseen)

Liike Nyt: – (ei vastannut Moottorin kyselyyn lainkaan)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?