Tuliterä täyssähköauto sahattiin keskeltä kahtia – näin mielenkiintoiselta lopputulos näytti Helsingin Pasilassa

Euroopan eniten myydyn sähköauton sisuksissa on tietenkin akkuja ja johtoja vaikka muille jakaa. Sekä paljon tuttua, aika perinteistäkin perheautotekniikkaa.

Polttoainetankin puuttuminen antaa automuotoilijoille uusia vapauksia, tyypillisesti esimerkiksi takaistuimen sijoitteluun ja mittoihin sekä tavaratilaan liittyen.

28.3.2019 10:54

Helsingin Pasilassa taannoin näytteillä olleesta halkaistusta täyssähköautosta selviää hyvin muun muassa se, miten ja mistä auton satojen kilogrammojen painoinen ajoakkupaketti tyypillisesti vie tilaa.

Vaikka ajoakut on polttoainetankista poiketen mahdollista sijoittaa periaatteessa hyvin vapaasti (jopa osissa ja kokonaan eri puolille autoa), on auton pohja silti se paikka johon akut tyypillisesti lopulta asennetaan.

Auki leikattua täyssähköautoa katsellessa kannattaa katsoa mitä siitä puuttuu – esimerkkeinä vaikkapa perinteinen vaihdelaatikko, polttoainetankki sekä pakoputkisto.

Pohjan valikoituminen ajoakkujen paikaksi johtuu muun muassa painopisteestä sekä kolariturvallisuudesta.

Mitä matalammalla auton painopiste sijaitsee, sitä helpompi autoon on rakentaa hyväksi koetut ajo-ominaisuudet.

Huomattavaa kuvassa on myös sähkömoottorin suhteellisen pieni koko sekä monien komponenttien aivan uudenlaiset sijoitusvapaudet.

Suurin hyöty näistä vapauksista saadaan, mikäli auto suunnitellaan alun alkaen täyssähköautoksi eikä muita voimanlähteitä tarvitse ottaa suunnittelussa huomioon.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?