IS-koeajo: Hondan uutuus ei ole sähköauto, mutta kulkee silti sähkömoottoreiden voimin – kulutuksessa roima tiputus

Julkaistu:

Koeajo
Uudesta CR-V Hybridistä ennakoidaan Hondalla malliston myydyintä, eikä turhaan. Toisaalta miinuksiakin on lähinnä vastaavaan bensaversioon nähden tarjolla.
Tehdään nyt heti aluksi selväksi, että Honda CR-V:n hybridiversio ei ole varsinaisesti sähköauto, sillä sitä ei voi ladata verkkovirralla.

Sähköauto se on kuitenkin siinä mielessä, että polttomoottorin tehtävänä on toimia CR-V:ssä lähinnä ajoakkujen lataajana, eli suurimman osan ajasta kaupunkimaasturin renkaita pyörittää sähkömoottori.

Eikä perinteistä vaihdelaatikkoakaan ole, ihan niin kuin ei täyssähköautoissakaan.


Kuljettajan kannalta katsottuna CR-V Hybridin bensakone elää niin sanotusti omaa elämäänsä, eikä siis juuri näy eikä kuulu.

Paitsi tietysti huoltoasemalla, jossa itselataavalla CR-V:llä saa käydä koeajon perusteella selvästi harvempaan tahtiin kuin taannoin ajamallamme CR-V:n hieman perinteisemmällä bensaturboversiolla.
Pienemmästä kulutuksestaan huolimatta hybridiversio on CR-V-malliston suorituskykyisin tapaus, mikä tuntuu positiivisesti esimerkiksi ramppikiihdytyksissä ja ohituksissa.

Kaupan päälle sähköinen voimalinjapaketti on kokonaisuutenakin oikein sivistynyt ja hiljainen.


Hybridin ajettavuus on kiihtyvyyden osalta sähköautomaista, eli vääntöä on tarjolla suhteessa hyvin eikä vaihtamiskatkoja esiinny. Vain painonappityyppisen vaihteenvalitsimen kanssa operointi saattaa aiheuttaa asiaan perehtymättömälle muutaman ylimääräisen opetteluhetken.

Neliveto kytkeytyy päälle vain tarvittaessa eikä sen mukaantuloa yleensä edes huomaa. Tarkan euron vaalijoille hybridi on saatavilla myös pelkällä etuvedolla varustettuna.

Merkittävintä antia edelliseen korimalliin nähden tarjoavat uuden C-RV:n takatilat, jotka ovat suurentuneet selvästi, ennallaan pysyneistä ulkomitoista huolimatta.

Käytännössä takamatkustajia hemmotellaan nyt mukavat viisi senttimetriä suuremmilla jalkatiloilla, minkä ohella myös hartia- ja pääntilat ovat kasvaneet.


Hybridin tilamiinuksia ovat bensiinimalleja pienemmäksi suunniteltu tavaratila sekä seitsenpaikkaisuuden puuttuminen varustevalikoimasta.

Lohdutukseksi voi kuitenkin todeta, että muodoiltaan ruuma on selkeä ja yhä lähes 500-litrainen. Takaistuimet eteen taittamalla lastitila kasvaa myös melkein 1,7 kuutiometrin kokoiseksi, minkä ohella lattiapituutta on pitkille tavaroille tarjolla 25 senttiä enemmän kuin edellisessä CR-V-sukupolvessa.
Saatavana on myös sähkökäyttöinen takaluukku joka aukeaa käsin koskematta, jalkaa puskurin alla heilauttamalla.


Sinänsä laadukkaan sisäilmeen suurimpia miinuksia on paikoittainen halpamuovisuus.

Varsinkin monitoimiratin painonapit ja osin myös heijasteleva kosketusnäyttö näyttävät olevan melkeinpä kuin eri paria muuten materiaalivalintojen kanssa. Hieman sekavan tietoviihdejärjestelmän käytettävyyteenkin on jäänyt yhä kehitettävää.

Kaikkiaan uusi CR-V selviytyy arjesta hondamaisen varmasti ja joiltain osin jopa hieman ylellisen tuntuisesti.

Käytännössä hybridivoimalinjan parasta antia on erityisen maltillinen kaupunki- ja taajamakulutus, mikä tekee hyvää myös päästögrammoille ja sitä myöten sekä osto- että käyttöveroille.


Ei ihme, että hybridistä ennakoidaan Hondalla todellakin koko Suomen CR-V -malliston myydyintä versiota. Vain vetopaino ja tila-automainen kolmas istuinrivi puhuvat enää tosissaan bensaturbon puolesta.

Honda C-RV Hybrid Elegance AWD AT

  • Moottori R4, 1 993 cm³, 107 kW (145 hv)/6 200 r/min, 175 Nm/4 000 r/min, sähkömoottori 107 kW (184 hv), 315 Nm/ 0r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s, huippunopeus 180 km/h
  • Kulutus 7,3 l/100 km 95E (WLTP)
  • CO2-päästöt 166 g/km (WLTP)
  • Voimansiirto A, neliveto
  • Mitat p 4 600, l 2 117, k 1 689 mm, akseliväli 2 662 mm, omamassa 1 672 kg, tavaratila 497–1 694 l, tankki 57 l
  • Hinta 43 722 euroa
Kiitämme:

Kulutusta vastaavaan bensaturboon verrattuna erityisesti taajamissa

Reilusti kohentuneita takatiloja

Pehmeän mukavaa ja hiljaista arjen ajokokemusta

Moitimme:

Tietoviihdejärjestelmän näytön heijastelua ja toimintojen osittaista vanhanaikaisuutta

Lievästi epätarkkaa käsiteltävyyttä

Seitsenpaikkaisen version puuttumista mallivalikoimasta

Matalaa sallittua enimmäisvetopainoa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt