Uusi Volkswagen T-Cross: Polosta polvi paranee, mutta pari seikkaa jää askarruttamaan

Julkaistu:

Ensitesti
Volkswagen paisutteli Polon SUV-luokkaan.
Volkswagen T-Cross on aivan uusi auto... tai ainakin periaatteessa.

Tarkemmin ajatellen se on sittenkin uusi muunnos tuoreimmasta Volkswagen Polosta, joka on pikkuautoluokan perusvarma suorittaja. T-Cross pohjautuu samalle MQB A0 -perusrakenteelle kuin Polo, ja VW-konsernin omat kirittäjät ovat Seat Arona sekä tuleva Škoda Kamiq.

T-Crossissa on selvää sukunäköä vajaat puolitoista vuotta sitten esitellyn T-Rocin kanssa. Pienemmän T-Crossin perusrakenne ei kuitenkaan anna myöden sille, että autosta saataisiin 4Motion-nelivetoversio markkinoille.


Suomessa pieni nelivetoinen SUV saattaisi kiinnostaa, varsinkin kun auton maavara on kunnollinen 19 senttimetriä. Yleisilmeeltään T-Cross vaikuttaa ensituntumalta raikkaalta ja jollakin tapaa aikuisemmalta kuin Seatin Arona. Lyhyesti ilmaisten tässä autossa on reipasta, nuorekasta karismaa.

T-Cross on tuntuvasti paisuteltu, lähes 14 senttiä korkeampi kuin Polo. Edessä istutaan kymmenisen senttiä ylempänä kuin Polossa, takaistuimella 5,5 senttiä etuistuimiakin ylempänä. Niinpä autoon onkin kohtuullisen helppo käydä sisälle, ja näkyvyys ulos on moitteeton. Nämähän ovat niitä tärkeitä ominaisuuksia juuri SUV-autoissa. Silti nelivedon puute tekee T-Crossista tyypillisen ”mukamaasturin” – tavallista mökkitietä vaativampaan maastoon sillä ei kannata yrittää lähteä.


Lanseerauksen yhteydessä T-Crossin saa vain yhden moottorin vauhdittamana. Kolmesylinterisen, 1,0-litraisen TSI-bensiinipadan tehovaihtoehdot tästä pöristäjästä ovat 95 ja 115 heppaa, eikä niillä erityisen roiseja kulkuja saada aikaiseksi.

T-Cross kyllä kiihtyy kohtuullisesti päästyään vauhtiin – sisälle kuuluvan karkean käyntiäänen saattelemana – mutta silti 0-100 km/h kiihdytys lipsahtaa 115 hevosvoimankin turvin yli kymmenen sekunnin lukemiin. Vauhdin ylläpito ei kuitenkaan aiheuta ongelmia, ja autolla pärjää vallan hyvin normaalirytmisessä liikenteessä.


Suurissa nopeuksissa rengasmelu alkaa kuulua selkeästi sisälle. Tähän on ainakin osasyy T-Crossin paikoin kovin muovinen verhoilu, jonka kovat pinnat saavat hälyäänet kaikumaan. Volkswagen on halunnut pitää auton hankintahinnan (hinnat lähtevät 18 837 eurosta) mahdollisimman matalana, jolloin myös valituissa materiaaleissa on tingitty.

 

Ajo-ominaisuuksiltaan T-Cross on varma suorittaja.

Testiautoissa oli vaihteistona sekä kuusilovinen manuaali että seitsemänportainen DSG-automaatti. Automaatin lisähinta on noin pari tonnia. Ensitestin perusteella manuaalia tuskin tarvitsee, vaikka se tarkasti toimiikin. DSG-allergikoille manuaali antaa kuitenkin mielenrauhan.


Ajo-ominaisuuksiltaan T-Cross on varma suorittaja. Ohjaustuntuma on napakan täsmällinen ja tarkka, eikä auto kallistele jyrkemmissäkään mutkissa liiemmälti. Auton alusta on säädetty onnistuneesti. Jousitusta voi sen sijaan luonnehtia ehkä turhan topakaksi, pehmeyttä voisi varsinkin Suomea ajatellen olla hieman enemmän.

T-Cross jakautuu varustetasoiltaan kolmelle suunnalle. Lähtötaso on nimeltään T-Cross, ja sen yläpuolelle asettuvat Style ja Sport.



Viimeksi mainitut painottavat eri osa-alueilta, eli varustelu on rakennettu ”Y-mallin” mukaan, jossa Style ja Sport painottavat eri seikkoja olematta eritasoisia. Ensitestissä olleessa Style-varustellussa autossa oli useita lisävarusteita, joista ainakin Design-paketti tuntuisi järkevästi hinnoitellulta. Stylen mukana saa muun muassa mukautuvan tasanopeudensäätimen, jonka erinomaisuutta lähes autossa kuin autossa ei voi liiaksi hehkuttaa.

Sport-varustelussa saa esimerkiksi digimittariston, led-ajovalot ja täysautomaatti-ilmastoinnin. Silloin auton hinta onkin sitten jo 25 746 euroa. Suunnilleen samalla hinnalla saa uuden Suzuki Vitaran – sen T-Crossista puuttuvan nelivedon kera.

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW Style

  • Moottori R3, 999 cm³, turbo, 85 kW (115 hv)/5 500 r/min, 200 Nm/2 000–3 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 193 km/h
  • Kulutus 5,9 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 133 g/km
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 108, l 1 782, k 1 584 mm, akseliväli 2 551 mm, omamassa 1 270 kg, tavaratila 385–455–1 281 l, tankki 40 l
  • Hinta 21 618 euroa
Mikä voimanlähteeksi? Volkswagen on yksi niistä lukuisista autovalmistajista, jotka ovat viime aikoina liputtaneet voimakkaasti niin autojen sähköistymisen kuin vaihtoehtoisten voimanlähteiden puolesta. Siksi onkin suorastaan erikoista, että upouudesta T-Crossista ei ainakaan lanseerauksen yhteydessä tule saataville sen kummemmin perushybridiä, pistokehybridiä, täyssähköversiota tai edes kaasuversiota, joita VW-konsernissa on ennestään lukuisia.

Sen sijaan T-Crossin nokalle on alkuun istutettu 1,0-litrainen TSI-pikkumoottori, jonka lisäksi ensi vuonna vaihtoehdoksi tullee myös 1,5-litrainen, 150-heppainen bensiinivaihtoehto.

Vielä erikoisempaa on, että tähän pikkuautoon tulee saataville myös umpiperinteinen, 95 hevosvoimaa tarjoileva 1,6-litrainen dieselmoottori. Se on odotetusti joukon taloudellisin, mutta jää valmistajankin odotusten mukaan kysynnältään hyvin vähäiseksi. Dieselin lähtöhinnaksi on ennakkoon arvioitu 24000 – 26000 euroa, joka on pikkuautosta rohkea hinta.

Sopiikin kysyä, miksi paukkuja edes laitetaan tässä kokoluokassa dieseliin, kun kysyntä siirtyy yhä enemmän hybrideihin?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt