Lexus ES 300h on edustava hybridi – valmistaja unohtaa aktiivisesti yhden kasvavan autoilijaryhmän - Autot - Ilta-Sanomat

Lexus ES 300h on edustava hybridi – valmistaja unohtaa aktiivisesti yhden kasvavan autoilijaryhmän

Lexus ES on saavuttanut Euro NCAP -törmäystestissä erinomaiset tulokset. Lexus Safety System + -järjestelmään ominaisuuksiin kuuluu nyt muun muassa Pre-Collision System -järjestelmän pyöräilijöiden tunnistus.

Julkaistu: 21.3.2019 6:57

Lexus ES 300h on leppoisa ja edustuva sedan. Hybriditekniikkaan valmistaja ei halua vieläkään sekoittaa latausjohtoja.

On kulunut jo kolme vuosikymmentä siitä, kun Lexus saapui häiriköimään Euroopan luksusautomarkkinoille LS-mallillaan vuonna 1989.

Sittemmin häiriköinti on muuttunut tasapainoiseksi läsnäoloksi monin erikokoisin mallein, joihin kuuluvat niin perinteiset sedanit, coupét kuin nykyisin suositut SUV-kulkineet. Näistä sedaneita tarjotaan kolmessa eri koossa, jotka ovat pienin IS sekä sen ja massiivisen LS:n väliin jäävä ES, joka uudistui täydellisesti saapuessaan Euroopan markkinoille tälle vuodelle. Samalla ES:n nyt esitelty seitsemäs sukupolvi korvasi Lexuksen väistyvän GS-mallin.

Lexus ES on käytännössä viisimetrinen edustusluokan sedan, mutta ei luonnossa näytä niin pitkältä kuin on.

Takakannen päälle on muotoiltu muhkea spoileri, joka saattaa tuoda mieleen taannoiset Chris Banglen BMW-muodot.

Lexuksen nykytyylin keulailme on jo ehtinyt tulla tutuksi – pitipä sitten onnistuneena tai ei, huomiotta se ei ainakaan jää.

ES:n lyhennenimi tulee sanoista Executive Sedan, jonka voi vapaasti suomen kielelle kääntää tarkoittamaan johtajatason sedania, eli ns. edustustason autoa. ES on Suomessa vielä pieni poikkeus vakiintuneiden edustuskärryjen rintamassa, jota Audi, BMW, Jaguar ja Mercedes-Benz ovat Euroopassa hallinneet vuosikymmeniä, sillä ES on Audin tapaan etuvetoinen.

Uuden ES:n muotoilu on allekirjoittaneen silmissä tasapainoisen onnistunutta. Sopusuhtaisen three-box-suunnittelun taustalla on uusi GA-K-perusrakenne, joka on antanut auton muotoilijoille enemmän vapautta toteuttaa Lexuksen nykyistä muotoilufilosofiaa.

ES:n akseliväli on suhteellisen pitkä, ja viistosti laskeutuva kattolinja yhdessä muhkean perän kanssa piilottaa perinteisen sedanin perusidean – ES on siis itse asiassa piilosedan. Samalla ratkaisu tukee parempaa aerodynamiikkaa, mikä on nykyisessä energiankulutusilmapiirissä hyvä seikka.

Lexuksen nykyohjaamot ovat kuskin kannalta ongelmattomia, mutta samalla näkymät ovat hieman innottoman harmaat.

Kahdeksantuumainen, vakiovarusteinen multimedianäyttö on sijoitettu järkevästi tuuletussuulakkeiden yläpuolelle, jolloin se on hyvin kuljettajan näkökentässä.

Selkeän digimittariston saa näyttämään esimerkiksi energiakäytön taloutta. Auto kulutti talviajossa keskimäärin 5,8 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 60 km/h.

ES:n keulan ilmettä ei voi olla huomaamatta. Takana leveän kromilistan yhdistämät led-takavalot korostuvat, katsoipa autoa mistä kulmasta tahansa. Väliin jää yllättävänkin väljätilainen matkustamo.

ES 300h:n sydän on emomerkki Toyotalle tyypillinen, 2,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, jonka yhteydessä on entistä kevyempi, kompaktimpi ja energiatehokkaampi sähkömoottori. Järjestelmän kokonaisteho on 160 kW, eli vanhoilla yksiköillä 218 hevosvoimaa.

Vaikka ES on kokoisekseen kohtuullisen kevyt auto, ei sen voimalinja tarjoa erityisen mairittelevaa suorituskykyä: kiihdytys sataseen kestää lähes yhdeksän sekuntia, ja huippunopeuttakin järjestyy maltilliset 180 km/h. Suomen tieliikenteeseen arvot pääosin toki riittävät, mutta hieman rivakampaa kiihtyvyyttä autolta voisi tämän hinta- ja laatuluokan huomioiden toivoa.

Lexus ES tahtoo edetä hillitysti. Se kyllä onnistuukin, sillä esimerkiksi sisäajomelu pysyy hyvin hallinnassa. Hybridivoimalinja toimii edustusautolle hyvin sopivalla hienostuneisuudella.

ES:n ohjaustuntuma on säädetty eurooppalaisittain hieman raskaan puolelle, mutta etupyörien suunnasta välittyy silti ihan hyvin informaatiota kuljettajan käsille. Suorilla osuuksilla ES etenee lähes junamaisella vakaudella, ilman tarvetta ylimääräiseen ohjailuun. Teiden urille ES on kuitenkin herkkä.

ES:n takaistuin on tavallaan iloinen yllätys, sillä auton peräkkäisille paikoille mahtuvat ainakin 190-senttiset henkilöt ongelmitta. Kilpailijoiden saman kokoluokan verrokeissa näin ei aina ole.

Talviset koeajo-olosuhteet antoivat hyvät mahdollisuudet auton perusluonteen selvittämiseen myös liukkaalla ajoalustalla. Kun pidon raja ylittyy, on ES aluksi selkeästi aliohjautuva, eli tahtoo puskea mutkissa suoraan, kunnes ajovakauden hallinta oikaisee autoa, jolloin ES siirtyykin sitten huomattavasti yliohjaavan puolelle. Matka perä pienessä sivuluisussa edeten saattaa kestää yllättävänkin pitkään. Syy kahtiajakoiselle ajokäytökselle on varmasti osaltaan auton painojakaumassa, sillä etuakselin päällä on peräti 59 prosenttia painosta.

Kuljettajalle ES tarjoaa tiiviin työympäristön, joka toimii asiallisesti. Mittaristo ja näytöt on sijoitettu järkevästi mahdollisimman lähelle kuljettajan näkökenttää.

Ajoasennosta saa hyvän. Avaraa näkyvyyttä häiritsee lähinnä vain sivusuuntien leveä B-pilari. Takana istuville matalampi istuma-asento ja laskelmoidusti suunniteltu katon muotoilu takaavat hyvän pääntilan, samalla kun pidempi akseliväli konkretisoituu kilpailukykyisen hyvinä jalkatiloina.

1500 euron lisähinnalla ES:ään saa teknologiapaketin, jonka mukana tulee muun muassa hienosti soiva Mark Levinson Premium Surround -äänentoistojärjestelmä.

Auton jousitus on säädetty topakaksi, mutta mukaan on saatu taiottua myös sen verran pehmeyttä, että pääosa haastavien tieosuuksien ylittämisestä sujuu perin sivistyneesti.

On ES 300h:lla selkeät puutteensakin. Lexus on itsepintaisesti sitä mieltä, etteivät hybridiasiakkaat välitä pelailla latausjohtojen kanssa. Valtaosa kilpailijoista on jo pistokehybridin aikakauteen siirtynyt.

Lexus ES 300h Executive

  • Moottori R4, 2 487 cm³, 131 kW (178 hv)/5 700 r/min, 221 Nm/3 600–5 200 r/min, sähkömoottori 88 kW (120 hv), 202 Nm, järjestelmän yhteisteho 160 kW (218 hv)

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 180 km/h

  • Kulutus 5,6 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 126 g/km

  • Voimansiirto A1, etuveto

  • Mitat p 4 975, l 1 865, k 1 445 mm, akseliväli 2 870 mm, omamassa 1 680 kg, tavaratila 454 l, tankki 50 l

  • Hinta 56 184 euroa

Kiitämme

Sujuvaa hybriditekniikkaa

Hyviä sisätiloja

Moitimme

Latausmahdollisuuden puutetta

Mietoa suorituskykyä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?